מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניצחון המשפחתי על הנאצים

פעילות הקשר הרב דורי
ילדים במחנה העקורים
אימי ואבי עברו את מחנות התופת

הניצחון המשפחתי על הנאצים

אני שרה סנהדס (כהן) ילידת מחנה העקורים פלדפינג גרמניה, שנת 1947. אימי ואבי עברו את מחנות התופת אושוויץ בירקנאו פלשוב ועוד. אבי עבר ניסויים מהצורר מנגלה, והוא היה בטוח שלא יהיו לו ילדים.

כאשר נולדתי במחנה העקורים כולם באו לראות את הנס הרפואי. הורי שרדו את השואה וזכו לגדל משפחה למופת.
סבתא רבה הלן מרמור
נולדה בהונגריה ביסטריצה באזור טרנסילבניה (כיום זה רומניה) בשנת 1924. ביסטריצה הפכה להיות גטו ביסטריצה לשם הכניסו את כל היהודים. ומשם הם הועברו לאושוויץ בירקנאו.
 
סבא רבה עובדיה כהן
נולד בסלוניקי יוון בשנת  1923. סלוניקי הפכה להיות גטו סלוניקי שנקרא גם  גטו הברון הירש על שם ככר הברון הירש. ומשם הועברו ברכבות למנה הריכוז אושוויץ בירקנאו

רקע

לאחר השואה הקימו בעלות הברית המערביות מחנות עקורים באזורים בהם שלטו בגרמניה, אוסטריה ואיטליה. הדיירים הראשונים במחנות אלה היו ניצולי מחנות ריכוז ששוחררו בידי בעלות הברית על אדמת גרמניה. התנאים במחנות אלה היו קשים ביותר, בייחוד בראשית קיומם. רבים ממחנות אלה היו בעברם מחנות ריכוז ומחנות צבא גרמניים. כך מצאו עצמם ניצולי השואה שוב מאחורי גדרות תיל, סובלים ממחסור במזון, לבוש ותרופות.

במהלך 1948 הוקמה מדינת ישראל והשתנו חוקי ההגירה בארצות הברית. כך יכלו רבים משוכני מחנות העקורים להגר. מחנות העקורים נסגרו עד שנת 1950, פרט למחנה פרנוואלד שפעל עד 1957.

רוב העקורים היגרו לארץ ישראל, כשליש פנו לארצות הברית ורבבות נותרו באירופה, כולל בגרמניה עצמה,והקימו מחדש קהילות רבות שחרבו בשואה.

 העשרה

שואה: "השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם היו בהתחלה פגיעה ביהודים, ובהמשך השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי (הפתרון הסופי). מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות". ויקיפדיה

 תשע"ו

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אתניות, שבוצעו לפני ובמהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, עוזריה ובעלי בריתה, כשתכליתם היו בהתחלה פגיעה ביהודים, ובהמשך השמדתם השיטתית של כל בני העם היהודי (הפתרון הסופי). מספר הנרצחים היהודים בשואה וכתוצאה ישירה ממנה נאמד סביב 5.9 מיליון‏. בדברי הימים של העת החדשה מוכרת השואה כגדול הפשעים נגד האנושות.

ציטוטים

”אדם צריך קודם לסמוך על עצמו. אם לא יעזור לעצמו מי יעזור?“

”אם אין אני לי מי לי“

הקשר הרב דורי