מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

16משפחות בחצר אחת

ירדן וסופי עובדות וירדן לומדת על משפחתה
אני בילדותי
הסיפור של סופיה מקישינב לישראל

שמי סופיה נולדתי בשנת 1952 למשפחה יהודית, לאימי קראו ריטה ולאבי מנדל שטוטמן גרנו בעיר קישינב. יש לי אח בשם ארקדי (אבי) והיום הוא מתגורר בארצות הברית.

הורי היו ילדים בזמן השואה סבי נלחם מיום הראשון עד היום האחרון במלחמת עולם השנייה. לפני מלחמת העולם השנייה אבא שלי למד בבית ספר יהודי, וחלק מהמנהגים היהודים הוא זכר בגלל זה היינו חוגגים חגים יהודים. רוב המשפחה של אימי ניספו בזמן השואה בעיר אודסה.

%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%94-%d7%a8%d7%96%d7%a0%d7%99%d7%a72

ילדות בקישנב

בילדותי הלכתי לגן עד גיל 7 ומגיל 7 למדתי בבית ספר מספר 14, בתקופה אז לא היו שמות לבתי הספר והיו רק מספרים. בילדותי למדתי שיעורי מוזיקה ניגנתי על אקורדיון למרות שרציתי ללמוד לנגן על פסנתר אבל היה לנו בית מאוד קטן ולא היה מקום לפסנתר. בית ספר למוזיקה היה במרחק הליכה של חצי שעה ארבעים דקות והייתי צריכה ללכת ברגל בכל פעם לשיעור. בזמן הפנוי שלי שיחקתי עם חברותי בחבל, "קלאס" ובובות.

בבית שבו גדלתי גרו 16 משפחות. אחד מהשכנים קנה טלוויזיה עם זכוכית מגדלת, הוא היה שם אותה על עדן החלון וכול השכנים התיישבו בחצר לראות טלוויזיה.

דוד שלי (אח של אבא) עלה לישראל בשנת 1933 הרבה שנים לא היה קשר ביניהם כי באותה תקופה בברית המועצות אסרו ליצור קשר עם ישראל.  בשנת 1962, הדוד שלי היה מזכיר קיבוץ דליה והשתתף במשלחת מישראל לעיר קישינב. כשהוא ביקר בקישינב נפגשנו אתו והוא סיפר לנו איך החיים בישראל המפגש היה מאוד מרגש כי אבי ואחיו לא נפגשו 29 שנים. שהוא ביקר אצלנו הוא שאל עם המשפחה רוצה לעלות לישראל וההורים שלי הסכימו.

כל שנה חשבתי ששנה הבאה אני אלמד בישראל. בקישינב נפגשתי עם בעלי והתחתנו בשנת 1971. המשפחה של בעלי גם  רצו לעלות לישראל. הרבה שנים סירבו ולא נתנו לנו לעלות לישראל. לאחר 10 שנים ב – 1 לפברואר 1973 עלינו לישראל.

בישראל גרנו כמה חודשים בקיבוץ דלייה. כשבאנו לישראל הרגשנו כמו בגן עדן כי הכל פורח ומזג האוויר נעים וחם ובקישינב היה מזג האוויר קר כי שם חורף. לאחר כמה חודשים עברנו להתגורר בקריית חיים. התחלתי ללמוד את השפה העברית באולפן לאחר לימודי אולפן התחלתי לעבוד במשרד הפנים בחיפה לאחר שנתיים עברתי לבנק הפועלים ושם עבדתי 35 שנה. בשנים האלה הקמתי משפחה

בשנת 1973 ב – 21 לאפריל נולדה בתי הראשונה ושמה יעל. בשנת 1978 ב – 23 אוקטובר נולדה בתי השנייה ושמה נילי. בשנת 1986 ב – 21 ביולי נולדה בתי השלישית ושמה רויטל. כיום אנחנו משפחה גדולה יש לי 4 נכדים מעין 12 וחצי, ירדן 10 וחצי, יובל בן 5 וחצי ואופק בן שנה וחצי ויש לי עוד שני נכדים בדרך בן ובת.

הזוית האישית

נכדה ירדן: למדתי  המון דברים חדשים על משפחתי.

סבתא סופיה: למדתי על המחשב ולי היה כיף לעבוד עם נכדתי ולספר לה את סיפורי.

מילון

יא טיבא לובלו
אני אוהבת אותך

ציטוטים

”המסר: למרות כל הקשיים היהודים צריכים לגור בישראל.“

הקשר הרב דורי