מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה שלי – כפי שסיפר לי סבא שלום

יוני ושלום ביחד
סבא שלום בן השנתיים עם הוריו
המקורות של סבא שלום

מצד האבא של סבא המשפחה הגיעה לירושלים מגיאורגיה, לקראת סוף המאה ה-19. סבא לא הכיר את הסבא שלו – שלום טטרו ז"ל (בהמשך יסופר מה הוא עשה כשהוא הגיע לארץ ישראל). אשתו, הסבתא רבתא שרה (לבית אוסיא) ז"ל גרה, עם ילדיה, בשכונה על יד שער שכם של העיר העתיקה בירושלים ושם נולד סבא רבא שלי דוד טטרו ז"ל (אבא של סבי שלום).

מצד האימא של סבא, רחל ז"ל (סבתא רבתא שלי) – האימא שלה, סבתא רבקה ז"ל  הייתה ילידת הארץ (דור חמישי), שבאו מגבול עיראק כורדיסטאן והסבא רבא שלי (דוד בכר ז"ל) שעלה מיוגוסלביה. סבי לא הכיר את הסבא הזה גם כן.

סבא רבא שלום טטרו ז"ל (הסבא של סבא שלום), ביחד עם אחיו, יהונתן טטרו ז"ל (הסנדק של סבא שלי, אשר על שמו אני קרוי), הקימו בירושלים בית חרושת לסודה וגזוז – "חלוצים" בתחום, באותה תקופה.

 

 

תמונה 1

 

סבא רבא דוד טטרו ז"ל וסבתא רבתא שלי רחל (בכר) טטרו ז"ל, הכירו והתחתנו בירושלים, בשנת 1927 ונולדו להם שתי בנות (רות ילידת 1930 ומרגלית ילידת 1933 זכרן לברכה) והבן שלום, יליד 1940, שהוא הסבא שלי.

סבא רבא דוד טטרו ז"ל, לאחר שסיים את לימודיו בביה"ס "לבנים" ומשום הצורך לסייע בפרנסת המשפחה, לאחר פטירת אביו, היה לנהג מונית (מנהגי המוניות היהודים, הראשונים בירושלים). אחר כך עבד בתחנת הכוח של חברת החשמל בירושלים – שהייתה אז חברה מנדטורית (הפכה לחברת החשמל לישראל, עם קום המדינה בשנת 1948). הוא נפטר בשנת 1962, בגיל 58, לאחר שפרש לגמלאות, שנה לאחר שהסבא שלי השתחרר מהשירות הצבאי.

סבתא רבתא רחל (בכר) טטרו ז"ל, נולדה ולמדה בירושלים, הייתה מורה לתפירה ורקמה במכונות תפירה בחברת "זינגר" בירושלים. לאחר קום המדינה, הייתה פעילה בארגון "בנות ירושלים", ארגון שעסק בעזרה ותמיכה לעולות מארצות המזרח. היא נפטרה בשנת 1953, בגיל 44, לפני שסבא שלי חגג את בר-המצווה שלו.

המקורות של סבתא רינה

הוריה של רינה (סבתי ורעיתו של סבא שלום) – סבא רבא אריה עזרתי ז"ל וסבתא רבתא לילי (לבית אנג'ל) עזרתי ז"ל, נולדו בסלוניקי שביוון ועלו לארץ בילדותם. האבא שלה – בנם של רפאל ושמחה (לבית פילוסוף) עזרתי – גדל ולמד בתל-אביב, עסק במסחר בחלקי חילוף למכוניות והחזיק בחנות לצורך זה, בדרום תל-אביב. האימא שלה, בתם של אליהו ואלווירה (לבית קרסו) אנג'ל – גדלה כילדה בתל-אביב ובתקופה מסויימת גם בפריז וכששבה לארץ, למדה ב"גימנסיה הרצליה" בת"א, עבדה בבנק "ברקליס" ואחר כך, בנוסף להיותה עקרת בית, סייעה גם לבעלה בחנות.

 

תמונה 2

 

רינה (סבתי), נולדה בביה"ח "אסותא" בתל-אביב (ב-20 בפברואר 1945), גדלה ולמדה בגן ילדים במרכז ת"א, בביה"ס היסודי ע"ש בלפור ובתיכון "גאולה". את השרות הצבאי היא עשתה בחיל המודיעין של צה"ל ולאחר מכן, עד לנישואיה לסבא, עבדה כפקידה בחברת ביטוח "איחוד", בתל-אביב.

סבא שלי, שלום, נולד בביה"ח "ביקור חולים", בירושלים (ב-14 בנובמבר 1940). הוא למד בגן ילדים אשר שכן בשכונת ימין משה – מונטיפיורי – (ע"י תחנת הרוח), בבית הספר היסודי ע"ש נחום סוקולוב ואחר כך בבית הספר למקצועות הדפוס – "הדפוס הלימודי במרכז ברנדייס", ירושלים. בתום לימודיו, התגייס לצה"ל, בנובמבר 1958 ולאחר הטירונות, שירת בבית הדפוס הצבאי, שבמחנה תל-השומר וסיים את השרות שם, כעוזר למנהל הייצור. לאחר השיחרור (בחודש מאי 1961), התקבל לעבודה בחנות המכירות של "מפעל השיכפול" (כיום "אקדמון") – בית ההוצאה לאור של הסתדרות הסטודנטים של האוניברסיטה העברית בירושלים. כעבור כשנה וחצי התמנה למנהל הייצור וכעבור כשנתיים, מונה לתפקיד מנהל מח' ההוצאה לאור.

בסוף שנת 1965 סבא שלום הכיר את סבתא רינה והם נישאו, בתל-אביב, ב-7 ביוני 1966 וגרו בירושלים. את יום השנה הראשון לנישואיהם – יום שחרור ירושלים, במלחמת ששת הימים (7 ביוני 1967) – הם חגגו, עם השכנים שלהם בחדר המדרגות שבביתם בירושלים, משום שבחוץ עוד התנהלו חילופי אש.

 

תמונה 3

בראשית 1969, סבא החליט, שהגיע המועד לבצע שינוי משמעותי בחייו ובאופי התעסוקה שלו, תוך מעבר לתחום האיבחון הרפואי (בדיקות שתן ודם),  נושא אשר נחשף אליו במהלך עבודתו במפעל השיכפול וכתוצאה מהיכרות עם לקוח, שעבד בחברת "יישום" – חברת בת של האוניברסיטה העברית – שיועדה לפיתוח וייצור מוצרים הנובעים מעבודות מחקר בתחום זה, באוניברסיטה העברית. לימים, אותו האדם, הפך למנהל חברה לשיווק מוצרים בתחום זה בישראל – Ames Division of Miles Laboratories ,SA, (בכפיפות מקומית ל-Miles Chemicals, Haifa). הוא הציע לסבא תפקיד כנציג מכירות, שהיה כרוך גם במעבר מירושלים לאיזור המרכז – לשנה אחת בתל-אביב ואז  עברו  לגור בהרצליה.

את "המהפך", מאיש דפוס והוצאה לאור לעבודה כנציג מכירות בתחום עזרי האיבחון הרפואי, התחיל סבא בחודש יולי 1969, לאחר הכשרה מתאימה של מנהל החברה הנ"ל, אשר כללה לימוד מאפיני המוצרים והכרת הלקוחות (רופאים, אחיות ועובדי מעבדה) ברחבי הארץ. במהלך שנת 1972, היה לראשון אשר שיווק בישראל, את המכשיר לבדיקת סוכר בדם, (לימים פותח למכשיר המשמש את הסוכרתיים במטרה להגיע לאיזון רמות הסוכר בדמם). בחודש אפריל 1973, הוא קודם לתפקיד מנהל המכירות ובמהלך שנות ה-70, הועבר לאחריותו גם נושא השיווק של מכשירי דיאליזה, אשר שווקו בישראל ע"י חברה אחרת ובמהלך שנת 1982 מכרה חברת "איימס" בישראל 3 מערכות חדשניות של "לבלב מלאכותי".

בחודש יולי 1977, הוא מונה כמנהל השיווק של חברת "איימס" במזרח התיכון – ישראל, איראן (עד למהפכה שם, בסוף שנת 1979) וטורקיה (עד ראשית 1982, בשל המשבר הכלכלי שם).

לקראת סוף 1982 ובעקבות שינויים משמעותיים אשר נבעו מרכישת חברת האם בארה"ב, ע"י חברת Bayer Diagnostics, הוא נאלץ לפרוש מעבודתו ומהעיסוק במוצרי המעבדה והאיבחון הרפואי ועבר לעבוד ב"חברה הישראלית לקופסאות פח – קניאל" (בכ"ס הירוקה), כראש היחידה לשיווק רדידי אלומיניום, אשר שימשו לתעשיית המזון והתרופות – שוב "מהפך", אשר נמשך עד לסוף שנת 1986.

החל בשנת 1987 – ובעקבות מכירה של עסקי שיווק רדידי האלומיניום לחברה אחרת, נאלץ סבא שלום לחפש מקום עבודה אחר. משהסתבר שתפקידו הקודם בחברה לשיווק מוצרי האבחון הרפואי, מכשירים ומערכות מגוונות לבדיקות מעבדה, בחברת "איימס יישום" התפנה, הוא חזר לתפקידו – שם החברה בארץ הוסב אז  ל"טאיקו דיאגנוסטיקה". ביוזמת חברת האם בחו"ל, במהלך 1989, הועברה חברת השיווק "טאיקו דיאגנוסטיקה" שבניהולו, לחברת "אגיס" הישראלית. במהלך שנת 2002, מכרה והתקינה החברה שבניהולו של סבא שלום, מערכת מיכשור חדשנית לביצוע אוטומאטי של בדיקות מעבדה בתחומים שונים, תוך שימוש במבחנה אחת ויחידה של דגימת דם.

בחודש יוני 2007 ולצורך העברה מסודרת של ניהול החברה, עד לפרישתו לגימלאות, בסוף אותה שנה, סבא מונה למנהל החטיבה הדיאגנוסטית בחברת "אגיס" (כיום בבעלות חברת "פריגו" מארה"ב).

 

תמונה 4

 

הדורות הבאים – מאז שנישאו נולדו להם 3 ילדים ו-6 נכדים:

תמונה 5

 

בחודש דצמבר 1967 נולדה, בשעה טובה, בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים, בתם הבכורה – הדודה שלי – רחל (שלי), היא למדה בגן, בביה"ס היסודי "ברנר" בהרצליה ובתיכון המקצועי – "ויצו צרפת" בת"א – מגמת אירוח ומלונאות. היא שרתה בצה"ל, בחיל הים, בין השנים 1986-1988. היא נישאה בשנת 1990 לערן מלחי (יליד 1967) ונולדו להם 3 ילדים – הבנות יובל (ילידת 1996) ותמר (ילידת 2001) והבן עומר (יליד 2009) והם גרים בתל-מונד.

בחודש ספטמבר 1971 נולד, בשעה טובה, בביה"ח "שיבא" בתל-השומר, הבן – הדוד שלי – דוד טטרו. הוא למד בגן חובה, בביה"ס היסודי "שז"ר", בחטיבת "יד-גיורא" בהרצליה, אח"כ בתיכון המקצועי "שבח" בת"א – מגמת מכונאות רכב. הוא שירת בצה"ל, בחיל השריון בין השנים 1991-1994. הוא נשא לאישה, בשנת 2002, את לילך (לבית בן ששון – ילידת 1972) ונולד להם בן אחד – אוריין (יליד 2004) והם גרים בהרצליה.

ב-26 במאי 1975 נולד, בשעה טובה, בביה"ח "שיבא" בתל-השומר, הבן -אריאל טטרו – האבא שלי –  אבא אריאל למד בגן חובה, בביה"ס היסודי שז"ר, בחטיבת "יד- גיורא" ובתיכון "הראשונים", בהרצליה. הוא שירת בצה"ל, ביחידת הנ"מ ואף זכה להימנות על "מצטייני הנשיא" ביום העצמאות – שנת 1996. לאחר השרות הצבאי ובמהלך לימודי התואר הראשון במדעי המחשב ב"מרכז הבינתחומי" בהרצליה, עבד כאיש ביטחון בנתב"ג. עם סיום לימודי התואר, בשנת 2000, עבד בחברת הייטק BMC Software, עבר לגור ברעננה ואז פגש ונשא לאישה את חנה דבורה (לבית פישר – ילידת ארה"ב ב- 19 באפריל 1975) – האימא שלי.

תמונה 6

בשנת 2006 החברה בה עבד, העבירה אותו (Relocation) לסניף שלה בארה"ב. שם נולדתי, אני – יהונתן יהודה (יליד 29 בנובמבר 2007, בביה"ח שבאוונסטון, פרבר של שיקגו, ארה"ב).

תמונה 7

 

לאחר חזרתם ארצה, ביחד אתי (בשנת 2012), למדתי בגן חובה "אבטיח". לאחר מכן ועד היום, אני לומד בביה"ס ש"י עגנון בכ"ס הירוקה. אבא שלי עובד בחברת ההייטק "טאבולה" שברמת גן ואימא שלי עובדת כקוסמטיקאית בביתנו שבכפר סבא הירוקה. ב-15 ביוני 2014, נולדה אחותי – מיה קורן, בביה"ח "מאיר" כ"ס, כעת היא בגן חובה "קינמון".

תמונה 8

קישור לסרטון:

הזוית האישית

סבא שלום: הזדמנות מצוינת לספר ליוני, הנכד שלי, את סיפור המשפחה וכמה חוויות שחוותי במהלך חיי, מאז שנולדתי עד היום.

הנכד יוני: מאוד נהניתי לשמוע את סיפור משפחתי מהעבר עד היום ולהיות עם סבא כל מפגש.

מילון

חברה מנדטורית
חברה בחסות שלטון המנדט הבריטי, עד להקמת מדינת ישראל ב- 15 במאי 1948.

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך..."“

הקשר הרב דורי