מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשכיות ומסורת

אני וסבא בסיור בבית התפוצות.
אני וסבא במפגש הראשון
מסורת

סבי ישראל חמיטובסקי נולד בשנת 1944 במונטבידאו שבאורוגוואי, אבא של סבי ד"ר מרדכי חמיטובסקי נולד באוקראינה והגיע לאורוגוואי שהיה בן 6 והם היו  בין  המשפחות הראשונות היהודיות והדתיות, לאחר מאמצים רבים הוא הפך להיות רופא שניים מצליח ויחד עם אחיו. הם תרמו רבות לבתי הכנסת של העיר כגון ספר תורה וספרי קודש והוא נמנה בין מיסדיי תנועת המזרחי באורוגוואי. אמו אניטה נולדה בוינה שבאוסטריה והגיעה לאורוגוואי בדצמבר 1938 כאשר הגרמנים כבר כבשו את אוסטריה וזאת בזכות לשני דודיה שהיו באורוגוואי והצליחו להביא אותה ובני משפחתה כתיירים כביכול ובשל כך, הדודים שלה נאלצו לשלם כרטיסים הלוך וחזור.

אמו אניטה חמיטובסקי ז"ל  גדלה בבית מאוד ציוני, ומגיל צעיר היא הייתה פעילה בקהילה היהודית, בן היתר הקימה את דור ההמשך של ארגון ויצו והצלחתה שימשה  כדוגמה לקהילות נוספות בעולם היהודי. לאחר מכן, הפכה להיות נשיאת ויצו אורוגוואי. בהקשר זה, סבי ואחותו גדלו בבית דתי וציוני עם הרבה נתינה ומחויבות לכלל. מגיל קטן אהב מאוד אבא של סבי, נהג לשיר איתי זמירות שבת שאני שר עד עצם היום הזה.

סבתא רבתא שלי אניטה עלתה לארץ עם בעלה בחודש פברואר  1973 ומיד צירפו אותה להנהלה העולמית של ויצו (ארגון נשים ציוניות) ועמדה בראשה של שתי מחלקות ויצאה להמון שליחויות. היא האריכה ימים ונפטרה בגיל 90. היום אחות של סבי, פרופסר רבקה לזובסקי ממשיכה את המוסרת המשפחתית והיא מכהנת כיושבת ראש ויצו עולמית.

סבא שלי למד בבוקר בישיבה-תלמוד תורה ביידיש ואחרי הצהרים בלימודים כללים בבית ספר לא יהודי.אחרי גיל בר מצווה, למד בישיבת הרב קוק במונטבידאו אצל הרב שלמה בורשטין זצ"ל,אחד מבכירי ישיבת מיר המפורסמת. תחביביו היו קריאת ספרים וחובב ספורט והיה פעיל בתנועת הנוער "בני עקיבא". במשך הקיץ נסעו לבית קיץ על יד חוף הים. באורוגוואי, סיים את לימודו בד"ר למשפטים.

בשנות האוניברסיטה היה פעיל בתנועת הסטודנטים היהודים שנקרא "קדימה" ולאחר מכן ביחד עם סבתי עם עוד חברים הקימו את תנועת ציונית דתית "למפנה" אשר משכה סטודנטים ואקדמאים יהודים. הוא גם שימש כיושב ראש מחלקת הסברה של ההסתדרות הציונית באורוגוואי.

הוא הכיר את סבתי טאובה שתחיה בפעילות הציונית  הם הכירו כאשר סבתי הזמינה אותו לתת הרצאה בפני סטודנטים יהודים.

הוא עלה לארץ עם סבתי בחוד יוני 1973  ולאחר מאמצים רבים קיבל תואר של עורך דין ישראלי ובו בזמן היה עורך במשך 22 שנים של כתב עת העוסק בהגות יהודית וציונית בשפה הספרדית, אשר הופץ בכל הקהילות היהודיות של אמריקה לטינית ובין דוברי ספרדית בארץ. כמו כן, הוא היה פעיל במסגרות נוספות.

מתכון שבו סבא גדל עליו מאז שהוא קטן- גפליטע פיש

אילן היוחסין המצומצם של ישראל חמיטובסקי

הזוית האישית

נועה: נהנתי לחוות את התכנית ביחד עם סבי וכמובן שידעתי את סיפורו והוספתי עוד מידע על חייו של סבי.

מילון

הגות
פִּי יְדַבֵּר חָכְמוֹת, וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת. (תהלים, פרק מט, פסוק ד)

ציטוטים

”"מעשה אבות סימן לבנים"“

הקשר הרב דורי