מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשאית הבריטית הגנובה

יהושע בפלמ"ח
בית בוסל
אנשי הפלמ"ח

רקע – צפת במלחמת השחרור:

הקרב על צפת במלחמת העצמאות נערך בין ה- 16 באפריל ל -11 במאי 1948, בין כוחות ההגנה לכוחות צבא ההצלה הערבי. הקרב הסתיים בניצחון ההגנה, ובעקבותיו עזבה האוכלוסייה הערבית את צפת.

בצפת ישנה מצודה, שהיא המקום האסטרטגי החשוב בשל גובהה, בה שלטו הערבים. האנגלים ישבו במבנה מבוצר במבואות המזרחיים של צפת. הקרב על המצודה הכריע את המערכה בניצחון ההגנה.

תמונה 1
יהושע וזיוה

היחידה שלנו, השתייכה לגדוד השלישי של הפלמ"ח, בפיקודו של משה קלמן. הגדוד השתייך לחטיבת יפתח בראשותו של מולה כהן. ישבנו בהר כנען (ליד צפת) והתגוררנו במלון "בית בוסל" גם זיוה סולודר – לימים אשתי – הייתה עם אנשי הפלמ"ח בצפת. התפקיד שלנו היה:

א. לשמור על הכנען. יצאנו לסיורים, שכבנו במארבים, הבאנו לחם לתושבי צפת מראש פינה. את הדרך לראש פינה וחזרה לצפת, עמוסים בשקי לחם – עשינו ברגל.

ב. לפתוח את המצור על צפת – ע"י כיבוש ביריה ועין זיתים, כדי להביא אספקה לעיר ולהשתלט על נקודות חשובות באזור העיר צפת.

אני הייתי בעין זיתים, במשימת אבטחה לאחר כיבוש הכפר הערבי עין זיתון, כאשר שמענו את הצעקה מהמצודה: "אנחנו למעלה".

תמונה 2
מפת אזור צפת

לילה אחד הגיעה לכנען מכונית בריטית, שנגנבה מהבריטים, מאוישת בנהג ועוד 3 אנשים שאינם בריטים. יצרנו קשר עם מולה כהן, מפקד חטיבת יפתח, שישב במפקדת החטיבה באיילת השחר. הוא פקד לחפש במשאית חומרי נפץ (שלא נמצאו בה) ולהעבירה באופן מיידי לגינוסר. ארבעה אנשי פלמ"ח השתלטו על האנשים שהגיעו עם המשאית, אסרו אותם, הפשיטו מהם את המדים הבריטיים  ושמרו עליהם בתוך הבית.

אני וגדעון מחניימי ז"ל ועוד שני חברה מהכשרת עין גב, לבשנו את המדים הבריטיים ועלינו למשאית. אני הייתי הנהג ונסענו לגינוסר.

השומר בכניסה לקיבוץ לא רצה לתת לנו לעבור. לקח הרבה זמן עד שהוא הצליח ליצור קשר עם המפקדה באיילת השחר, משם נתנה ההוראה להכניס את המשאית ולהסתירה בגינוסר. פשטנו את המדים הבריטיים ולבשנו את בגדי הפלמ"ח שלנו – בגדי חאקי. החברה חזרו לצפת ואני נסעתי לקריית חיים לבקר את הורי ולמחרת חזרתי לצפת.

הזוית האישית

סיפור שסיפר לי אבי על שרותו בפלמ"ח – מועלה לאתר כמתנה ליום הולדת 90 שלו.

מילון

פלמ"ח
פלוגות מחץ - הארגון הלוחם של ההגנה

בית בוסל
בית בּוּסֶל הוא מבנה מצפון-מזרח לעיר העתיקה של צפת במורד גן המצודה, ברחוב ירושלים. המבנה הוקם ב-1904 כבית חולים של המיסיון האנגלי ובין השנים 1943 ל-1984 פעל כבית הבראה של קופת חולים כללית על שם יוסף בוסל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש דברים שאסור לגלות...“

הקשר הרב דורי