מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"המשאיות" היו עגלות משא עם סוסים

מזל חמאוי עם עדן - קשר רב דורי
מזל חמאוי עם עדן, מתעדות סיפור
חוויות ילדות ירושלמית משכונת נחלת אחים

מזל חמאוי מספרת לעדן על ילדותה בשכונת נחלת אחים בירושלים:

בהיותי בת שלוש לא היו הרבה רכבים – "המשאיות" היו עגלות משא עם סוסים. באחד הימים עגלה כזו חנתה על יד הבית שלנו וכל הילדים עלו עליה. גם אני כמובן רציתי, אבל מכיוון שהייתי קטנה טיפסתי על החישוק של העגלה ואז הסוס התחיל ללכת, אני נפלתי והעגלה דרסה אותי ופרק מאצבעי נכרת. מאז ועד היום אני מתבקשת לספר מה קרה לי אז. הנכדים שלי מבקשים לשמוע את הסיפור כל הזמן.

מילדותי זכורות לי הרבה חוויות. גרנו בשכונת נחלת אחים, המגורים היו בחדרים מסביב לחצר. המטבחים היו מחוץ לחדר והשרותים היו משותפים לכל השכנים. החיים שלנו עם השכנים היו משותפים, תמיד ידענו על ההתנהלות של כולם: מה בישלו, מתי כיבסו, מה לבשו, את מי אירחו וכו'. כל שכנה שרצתה ללכת לשוק הייתה משאירה את התינוק שלה אצל השכנה ובמידת הצורך השכנה הייתה מניקה את התינוק.

ההתארגנות לקראת החגים הייתה מיוחדת – בנינו סוכה משותפת, לקראת פורים הכנו עוגיות מיוחדות לחג, וכולם אפו אותן במאפייה של השכונה, כך שבאותם הימים כולם רצו עם תבניות הלוך ושוב למאפייה. למאפייה הזאת גם לקחנו את סירי החמין לשבת. לקראת חג הפסח כולם כמובן ניקו את החדרים, הוציאו את כל הרהיטים לחצר וסיידו את החדר. בימים שלפני פסח הגיעו לשכונה בעלי מקצוע כמו משחיז סכינים, מלבין כלי נחושת (סירים וסכו"ם) בבדיל, רפד שרוקן את המזרנים ותפר כיסוי חדש וכולם הכריזו על בואם בקול. מספר ימים לפני החג עשינו "הגעלת כלים" במקום מרכזי בשכונה – היו מרתיחים דוד מים גדול ומכניסים את הכלים לתוכו, להכשיר אותם לקראת החג. באותם ימים אסרו עלינו להיכנס לחדרים עם אוכל כי הכל היה כשר.

למעשה כל אנשי המקצוע הגיעו לשכונה: מוכרי הנפט, מוכרי הקרח, מוכרי הירקות ועדרי הכבשים לאספקת החלב ועוד ועוד.

תמונה 1

במסיבות פרטיות, כמו חתונה או בר-מצווה, כל המשפחה המורחבת הוזמנה בשבת לבית הכנסת, ובתום התפילה החגיגית ליוו כל אנשי בית הכנסת את החתן הביתה עם שירה וריקודים ומכל הבתים יצאו השכנים לאורך כל הדרך, זרקו סוכריות על חתן המסיבה ופצחו בצהלולים. כל השכונה רעשה וגעשה ושמחה עם המשפחה.

הקשר הרב דורי

סיפורי תועד בספר "הקשר הרב דורי של בית הספר תל"י, רמת מוריה.

תמונה 2

העשרה

שכונת נחלת אחים: "נחלת אחים היא שכונה בירושלים, במרכז העיר החדשה. בצפונה היא גובלת ברחוב בצלאל, במזרחה ברחוב אוסישקין ובמערבה בשדרות בן צבי וגן סאקר. נחלת אחים נמצאת בגובה כ-790 מטרים מעל פני הים, וסמוכות אליה השכונות נחלת ציון, שערי חסד ורחביה."

תשע"ד 2014 

מילון

שכונת נחלת אחים
נחלת אחים היא שכונה בירושלים, במרכז העיר החדשה. בצפונה היא גובלת ברחוב בצלאל, במזרחה ברחוב אוסישקין ובמערבה בשדרות בן צבי וגן סאקר. נחלת אחים נמצאת בגובה כ-790 מטרים מעל פני הים, וסמוכות אליה השכונות נחלת ציון, שערי חסד ורחביה.

ציטוטים

”אל השכונה הגיעו מוכרי הנפט, הקרח, הירקות ועדרי הכבשים לאספקת החלב, ועוד“

הקשר הרב דורי