מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המקצוע שלי בחברת טבע

סבא איתן עם ירדן והאחות הקטנה עידן
סבא איתן כשירדן נולדה
עבודתו של איתן בחברת התרופות טבע והרקע המשפחתי הקשור לכך

ההורים שלי

נולדתי בנתניה בחודש נובמבר 1947 כבן בכור להורי יצחק ז"ל ולאה (לולה) שבחודש אוקטובר 2018 מלאו לה 101 שנים. ההורים שלי נולדו וגדלו בעיר ורשה שבפולין. הם הגיעו בנפרד לירושלים בשנת 1937 כדי ללמוד מדעי החיים באוניברסיטה העברית. במהלך מלחמת העולם השנייה, שפרצה בספטמבר 1939, הם איבדו את משפחותיהם שנרצחו על ידי הגרמנים הנאצים במחנות ההשמדה בפולין.

אבא שלי התגייס לבריגדה היהודית ונשלח לאירופה במסגרת יחידת תותחנים שהספיקה להילחם בגרמנים בקרבות שהיו באיטליה. בסיום המלחמה לאחר שחזר לארץ המשיך בשרות צבאי, היה ממקימי חיל התותחנים, והשתתף במלחמת העצמאות בשנת 1948-49.

אמי סיימה באוניברסיטה תואר שני וכדי להתפרנס התחילה לעבוד במשרד הבריאות של המנדט. בהמשך החליטה להקים מעבדה פרטית וחיפשה לשם כך ישוב שלא היו בו שרותי בריאות מתאימים. המקום שנבחר היה נתניה.

תמונה 1

נתניה בשנות החמישים

נתניה נוסדה בשנת 1928 כאשר כ-40 חלוצים מבני המושבות הוותיקות חברי ארגון "בני-בנימין" התיישבו המקום. בשנותיה הראשונות עסקו המתיישבים בעיקר בנטיעת פרדסי הדרים.

בשנת 1948עם הקמת המדינה, קיבלה נתניה מעמד של עיר. במהלך התפתחותה היא זכתה בתארים – בירת השרון ועיר היהלומים בזכות תעשיית ליטוש היהלומים שפרחה בה. באותה שנה גרו בעיר כ-10,000 תושבים. כשאני נולדתי הורי המשיכו לגור באותה דירה שבה הייתה המעבדה. בעזרת הכסף שחסכו הם קנו בית עם חלקת אדמה בשכונה חדשה במזרח נתניה בשם נווה איתמר. הם עברו לבית החדש בשנת 1951 כשאחותי אירית נולדה. גדלתי כילד בשכונה. השדות והפרדסים היו קרובים וגם הבוץ בחורף והקוצים בקיץ.

היינו מבלים שעות במשחקים בחוץ. רכבנו על אופניים ושיחקנו כדורגל. החברים שלי מעז הם גם חלק מהחברים שלי היום ויש לנו זיכרונות משותפים שאנחנו נהנים לשחזר יחד בכל מפגש חברתי.

המעבדה הרפואית של הורי

המעבדה התחילה לפעול בנתניה בשנת 1946 בדירה שכורה ברחוב הרצל 23. במשך שנים רבות היא הייתה המעבדה הפרטית היחידה באזור השרון. שנים רבות היא נתנה שרות מהיר ואמין ללקוחות פרטיים וגם למבוטחים של קופות חולים. אני כילד וכנער הייתי מגיע לעזור להורים. אני זוכר שבהתחלה למדתי לבצע עבודות פשוטות ובמשך השנים התקדמתי ולמדתי לבצע גם מספר בדיקות. זכור לי גם ספור משעשע שקשור בי ולחברי בשכונה. באותה תקופה, לצורך ביצוע בדיקת הריון, היו משתמשים בצפרדעים. אנחנו היינו יוצאים לשלוליות מים בסביבת שכונת המגורים תופסים צפרדעים בצנצנות ומביאים למעבדה.

סבא יצחק בעבודתו

תמונה 2

סבתא לולה בעבודתה

תמונה 3

הלימודים באוניברסיטה והמעבר לתעשייה

לאחר שסיימתי את השרות הצבאי כחובש קרבי בחיל רפואה התקבלתי ללימודים באוניברסיטת תל-אביב. למדתי 5 שנים לתואר שני במיקרוביולוגיה וביוכימיה. לקראת סיום הלימודים התחלתי לתכנן את עתידי בשוק העבודה. יכולתי להשתלב בעבודה במעבדה של הורי אך כשהוצע לי להצטרף למפעל שייצר חיסונים לבעלי חיים העדפתי אפשרות זאת.

העבודה בחברת טבע

לחברת טבע הצטרפתי בשנות השמונים. טבע נוסדה כבית מסחר לתרופות בירושלים בשנת 1901. בשנות השבעים היא התחילה לגדול כחברה שמייצרת תרופות וחומרי גלם פעילים הדרושים ליצור התרופות. בשנות השמונים רכשה טבע את מפעל התרופות "אביק" שבו עבדתי ואני השתלבתי בעבודת יצור התרופות. עבדתי בחברה כ-38 שנים עד לפרישתי לגמלאות. במהלך השנים בצעתי מגוון תפקידים ביצור ובשיווק תרופות. עבורי זו הייתה תקופה מאתגרת ומעניינת מאד עם משמעות ושליחות – שיפור הבריאות של אנשים רבים בארץ ובעולם.

בשנים האחרונות התעורר בי רצון לחקור את תולדות משפחתי. בעזרת מסמכים שמצאתי בארכיונים של בית התפוצות ויד ושם הצלחתי לבנות עץ משפחה שמכיל שמות רבים לאורך תקופה של חמש דורות. במהלך הדרך יצא לי גם להכיר קרובי משפחה חדשים בארץ בעולם.

הזוית האישית

איתן: מאד נהניתי מהעבודה המשותפת עם ירדן. שמחתי לשתף איתה את הסיפור האישי שלי בדגש על הבחירה במקצוע. היה לי חשוב להשתתף בתכנית כי תמיד יש מה ללמוד מסיפורי חיים של אנשים וחשוב להעביר לדור הצעיר מאין הגענו. תודה לצוות בראשות המורה לביאה על ההנחיה והעזרה הטכנית.

ירדן: נהניתי מאוד לעבוד עם סבא וללמוד על ההיסטוריה המשפחתית. העבודה המשותפת קרבה בינינו וחיזקה את הקשר. סבא הוא סבא כייפי שמשקיע בנכדים. שמחתי שכל יום ראשון היה לנו זמן משותף. סבא איתן תודה רבה.

מילון

חברת טבע
טבע, היא חברת תרופות ישראלית-אמריקאית, החברה המסחרית הגדולה ביותר בישראל. נוסדה ב-1944 על ידי ד"ר גינטר פרידלנדר, אף כי חלקים מסוימים ממה שהפך לימים לחברת טבע, החלו לפעול עוד ב-1901. עיקר התמחותה בתרופות גנריות, החברה הגדולה בעולם בתחום זה, אך לצד זאת, החל מאמצע שנות ה-90 של המאה ה-20, היא מפתחת גם תרופות מקור. יש לה אתרי ייצור, מחקר ושיווק בישראל, באמריקה הצפונית ובאירופה ובסך הכל, פעילות ישירה בכ-60 מדינות בעולם.

ציטוטים

”היינו יוצאים לשלוליות מים בשכונת המגורים תופסים צפרדעים בצנצנות ומביאים למעבדה“

הקשר הרב דורי