מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"המצפן יציל את חייך"

סבא משה עם הנכד גבריאל
סבא משה והנכד עם המצפן שהציל
המילים האחרונות של אביו

שמי משה דייטש, נולדתי בארגנטינה בשנת 1941.
באותם ימים מלחמת העולם השנייה הייתה בעצומה באירופה. הוריי נולדו פרנקפורט שבגרמניה.
 
בשנת  1936 כאשר האנטישמיות בגרמניה החלה להתגבר. הם עברו לקוברין, שבאותה תקופה היתה תחת השלטון הפולני. היום המקום שייך לבולרוס. אבי היה פעיל בארגון של צעירים נגד השלטון הנאצי. בהיותו בן 23. המשטרה הפולנית ששיתפה פעולה עם גרמניה עצרה אותו. אבא נאלץ להופיע במשטרה לחתימה פעמיים בשבוע. הוריו פחדו מעתידו.
 
הם חסכו כסף ובקשו להבריח אותו  מהמדינה. הוא עמד בפני שתי סכנות: האחת גיוס לצבא הפולני והשנייה: שהגרמנים יגלו אותו לגרמניה ויאסרו אותו (סבא רבא שלי היה איש חכם. נקרא באידייש "מלמד" עסק בלימוד תורה וגמרא). לפיכך הוא קיבל את הכסף שאביו חסך עבורו, מפה שתעזור לו ללכת ביערות בביטחון עד שיגיע למקום בו יוכל לברוח לכיוון דרום אמריקה. הוא העניק לו גם מצפן.
 
המילים האחרונות של אביו היו: "המצפן יציל את חייך". 
 
אבא הלך במהלך חודש וחצי מבלי להתגלח ועם מינימום מזון. המצפן כיוון אותו כל הדרך לכיוון מערב. אבא לא ידע לאן הוא יגיע…לי לא זכור איך אבא ספר שהגיע לאיטליה. באותה תקופה האניות פעלו על פחם. אבא השתלב בעבודת ספנות כ"פועל שחור". הוא תכנן את מהלכיו כך שיגיע לארגנטינה כעובד על האנייה.
 
בארגנטינה המתין לו סבו. סבו היה בין אלה שהקימו קולוניה בארגנטינה לצורך קליטת יהודים. המקום נקרא בארגנטינה עד היום מוזסוויל.  הברון הירש קנה את האדמות וחילק בין היהודים כך שיוכלו לעבוד בחקלאות. אבי  הגיע לארגנטינה. הוא המשיך לעבוד כ"פועל שחור" בבוניס איירוס. הוא שלח כסף להוריו שכבר הצליחו לברוח לארה"ב. בעזרת הכסף שאבי שלח להוריו להפלגה לארגנטינה.  הם עלו לארגנטינה בשנת 1940.
 
המשפחה של אבי התאחדה בארגנטינה הודות לתושייה של סבא רבא, סבי ואבי. ברצוני לציין כי הברון הירש הציל את היהודים שהצליחו להגיע מוזסוויל. 
 
אספר כעת על אימי.
הוריי הכירו עוד בפרנקפורט. אחות של אימי הגיעה ראשונה לארגנטינה, עבדה ושלחה לאימי כסף על מנת להפליג לארגנטינה. כל שמונת אחיה והוריה כבר לא הצליחו לעלות לארגנטינה. הם נספו בשואה.
 
הכל התחיל בתושייה ובחכמה של סבא רבא שראה את הנולד. לראייה משפחתה של אימי נספתה כולה (פרט לאחותה). אמא ואבא נפגשו והתחתנו בארגנטינה. אבא היה חקלאי ומגדל בקר כמו כל היהודים. הקימו קולוניה יהודית, בנק מקומי, מוסדות יהודים, בית ספר יסודי יהודי, משטרה וחמישה בתי כנסת. המקום היה למקום מבטחים ומעצמה יהודית. למדתי יסודי ותיכון בעיר קורדובה. בתיכון נאלצתי לראשונה להתמודד עם השפה הספרדית. עד אז דברנו אידיש בבית.
 
היהודים חיו במוזסוויל בתנאים קשים. כל שהיה להם הייתה חלקת אדמה. הם בנו הכל בשתי ידיים ובחריצות רבה. ידוע לי כי הם התמודדו עם מגפת הטיפוס בה דודתי נפטרה. גם אני חליתי בטיפוס ולמזלי התגברתי. באותם שנים עדין לא הייתה אנטיביוטיקה.
 
התחתנתי בארגנטינה נולדו לי שתי בנות ובשנת 1965 החלטנו לעלות לארץ ישראל מטעמי ציונות. נקלטנו בקיבוץ מגידו. בקיבוץ היינו שלוש שנים. עזבתי את הקיבוץ לטובת לימודים. התגוררתי בגבעת המורה. התחלתי ללמוד ראיית חשבון, במקביל עבדתי בקריית מוצקין בהמשך עברנו לגור בה.
 
התמניתי למפקח במס הכנסה. בחיפה קבלתי משרה בכירה כרואה חשבון. לימים ניהלתי כספים מטעם סולל בונה ונשלחתי לוונצואלה עם כל המשפחה.
 
משוב: אני משתתף השנה בתכנית  הקשר הרב דורי, וחשוב לי להדגיש את חשיבות המפגשים והסיפורים. חשוב  לי להעביר לנכדיי ולניניי לעתיד את התרבות ומהשורשים שלי ושל אשתי. חשוב לי שהם ילכו לאור הערכים היהודיים ביושרה ובעושר נפשי.
 
העשרה
מוזסוויל: "מוזסוויל (בספרדית: Moisés Ville, מבוטא: "מויסס ויז'ה", ביידיש: מאזעסוויל), היא עיירה בארגנטינה. העיירה ממוקמת במחוז סן קריסטובל, בפרובינציה של סנטה-פה, מרחק 616 קילומטר מן הבירה בואנוס איירס.
העיירה נוסדה בשנת 1889 על ידי קבוצת יהודים יוצאי מחוז פודוליה שבמזרח אירופה אשר הגיעו לנמל בואנוס אירס על גבי אניית הקיטור "וסר" ב-14 באוגוסט 1889. מוזסוויל הייתה המושבה היהודית הראשונה בארגנטינה, והקדימה קבוצות מתיישבים יהודיים אחרים מבסרביה שהקימו יישוב סמוך בשם מוניגוטס (Monigotes‏). 130 המשפחות המייסדות (815 בני אדם) היו הראשונים שזכו לשם "קולונוס" (Colonos) ועד היום נחשבים צאצאיהם למעין "אריסטוקרטיה מקומית" בקרב יהדות ארגנטינה ורישום אילן היוחסין מעסיק רבים וזכה אף באתר באינטרנט."
מנחת תכנית עירונית שרה לאוטמן 
תשע"ה

מילון

מוזסוויל
מוזסוויל (בספרדית: Mois?s Ville, מבוטא: "מויסס ויז'ה", ביידיש: מאזעסוויל), היא עיירה בארגנטינה. העיירה ממוקמת במחוז סן קריסטובל, בפרובינציה של סנטה-פה, מרחק 616 קילומטר מן הבירה בואנוס איירס. העיירה נוסדה בשנת 1889 על ידי קבוצת יהודים יוצאי מחוז פודוליה שבמזרח אירופה אשר הגיעו לנמל בואנוס אירס על גבי אניית הקיטור "וסר" ב-14 באוגוסט 1889. מוזסוויל הייתה המושבה היהודית הראשונה בארגנטינה, והקדימה קבוצות מתיישבים יהודיים אחרים מבסרביה שהקימו יישוב סמוך בשם מוניגוטס (Monigotes‏). 130 המשפחות המייסדות (815 בני אדם) היו הראשונים שזכו לשם "קולונוס" (Colonos) ועד היום נחשבים צאצאיהם למעין "אריסטוקרטיה מקומית" בקרב יהדות ארגנטינה ורישום אילן היוחסין מעסיק רבים וזכה אף באתר באינטרנט.

מצפן
מכשיר לקביעת הצפון

ציטוטים

”המילים האחרונות של אביו היו: "המצפן יציל את חייך". “

”הברון הירש הציל את היהודים שהצליחו להגיע מוזסוויל. “

הקשר הרב דורי