מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצאת הפטנטים של סבא

אני וסבי במפגש משפחתי
גדר המערכת שסבי המציא
דניאל פורת+חיים פורת

סבא חיים פורת, נולד בתל אביב, בשנת 1936, וזה סיפורו:

לסבא כל הזמן יש רעיונות לפתרון של בעיות המתעוררות במהלך חייו. בביקור אצל סבא בבית, מבחינים מיד בכל מיני "שכלולים" שסבא מכניס לבית על מנת שיהיה יותר נוח ונעים לחיות שם. לדוגמה: ישנם חלונות גבוהים הצמודים לתקרה, כדי לפתוח ולסגור אותם היה צריך לעלות על כיסא גבוה. סבא קשר מקל לכל חלון ובאמצעותו אפשר לפתוח ולסגור את החלון מבלי לעלות על הכיסא.

דוגמה נוספת: לסבא יש כיסאות מתכת קלים במרפסת, עליהם מונחת כרית ישיבה. בכל פעם שהיו מזיזים את הכיסא, המזרון היה נופל. בשביל למנוע זאת, סבא קשר את המזרון לכיסא באמצעות גומי המאפשר את הזזת המזרון קדימה ואחורה לפי נוחיות היושב, מבלי שהמזרון נופל. למשענת אחד מאותם הכיסאות הוא הוסיף כרית עליונה שמאפשרת חצי שכיבה, וכך הפך הכיסא לכורסה.

בעבודתו הוא המציא מספר המצאות שפתרו בעיות קשות. מספר דוגמאות: בעבודתו כתלמיד, בהיותו בן 15, בחברת חשמל, סבא בנה תנור ייבוש מיוחד שהמשיך לעבוד במשך עשרות שנים לאחר מכן. במקום העבודה הראשון שלו שהיה בקרייה למחקר גרעיני בנה סבא מכשיר מיוחד למדידת גובה של נוזלים בתוך מיכלים סגורים.

בהמשך, בשירותו הצבאי, כקצין מילואים, המציא את הגדר האלקטרונית, המותקנת סביב מדינת ישראל ומפעלים רבים, חשובים בתוכה, שקיבלה את השם "גדר המערכת".

המצאה שלא הגיעה למימוש: המצאה בנושא תעלת הימים בין ים סוף לים המלח. תעלה זו נועדה למלא את ים המלח במי ים, לאור ההתאיידות הנמשכת של ים המלח, כתוצאה מחום השמש באזור, ומיעוט מי השטפונות שזרמו תמיד לים המלח. הרבה לפני הזמן שהתחילו לסכור את הנהרות המספקים את המים האלה. עקרונות המצאה זו, שימוש באמצעי הטבע, שלאורך תוואי התעלה – חום שמש ברוב ימי השנה והפרש גבהים של כ-450 מטר בין ים סוף (אילת) וים המלח. שם ההמצאה: מערכת משולבת להתפלת מי ים וייצור חשמל.

למדתי מדמותו של סבא שתמיד צריך לחשוב מחוץ לקופסא ושתמיד יש לאן לשאוף ולהשתפר. סבא הוא בן אדם יצירתי, שתמיד ינסה לשפר את דבריו ואת דברי אחרים. אני מחשיבה את סבא כדמות להערצה.

הזוית האישית

למדתי מדמותו של סבא שתמיד צריך לחשוב מחוץ לקופסא ושתמיד יש לאן לשאוף ולהשתפר. סבא הוא בן אדם יצירתי, שתמיד ינסה לשפר את דבריו ואת דברי אחרים. אני מחשיבה את סבא כדמות להערצה.

מילון

שכלולים
המצאות 7פטנטים

ציטוטים

”לחשוב מחוץ לקופסה“

הקשר הרב דורי