מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המצאה ראשונה בישראל

שימוש ברכב הוואן לנכים
תוכניות עיצוב רכב הואן
רכב הואן הראשון ששימש לעזרת הנכים

המצאה ראשונה בישראל

איך הומצא רכב הואן הראשון ששימש לעזרת הנכים?

בשנת 1976 החליט סבא זאביק עם חבר שהכיר בשרותו הצבאי – דנילהקים בית מלאכה לעבודות שונות בנושא הידראוליקה. ההכשרה למקצוע התרחשה בעת השירות הצבאי בחיל האויר.

זאביק מספר: "בעסק שהקמנו עסקנו בתיקון מכונות ובניית מכונות, לפי דרישת הלקוחות.  בשנת 1979 היגע אלינו חבר וסיפר לנו על פרויקט חדש ומיוחד, שהוא התבקש לבצע אותו, והוא רצה לשתף פעולה אתנו כי לנו היה בית מלאכה גדול ומרווח, ועם כלי עבודה רבים ומגוונים אך ביקש מאתנו שלעת עתה נשמור בסוד את הנושא הוא סיפר שחשיפת הסוד תגרום לאסון. לאותו חבר קראו מרטין.

דני ואני התרגשנו להשתתף בפרויקט המיוחד והיחודי ולהשתתף ביצירה חדשנית. באותה העת היה זה משהו מיוחד ושונה שלא היה קיים באף חברה בארץנושא הפרויקט שהוצע היה התקנת רכב מסוג וואן לשימוש של נכה בכיסא גלגליםההשראה לביצוע ובניית הוואן הגיע מסדרת הטלוויזיה "אירונסייד"- סידרה שעסקה בבלש רתוק לכיסא גלגלים המתנייד בעזרת רכב וואן. הוואן החדשני אפשר לבלש להיות עצמאי ללא צורך בעזרה.

מטרתו של הפרויקט הסודי הייתה לסייע לנכי צה"ל להתנייד באופן חופשי ועצמאי. התקנת הרכב הראשון שדני ואני יצרנו דרשה מאתנו עבודה רצופה וממושכת של מספר ימים ללא הפסקה. הרכב החדשני היה צריך להיות מוכן לקראת צאתו של נכה צה"ל לארה"ב לצורך לימודים. לאחר ייצור רכב הראשון בתחום, חברי מרטין המשיך ועסק עוד מספר שנים בהתקנות מכוניות דומות עבור נכי צה"ל.

התקנת מכוניות לנכי צה"ל היו בארץ מקצוע חדשני והתקנת רכב ערכה זמן רב, היות וכל רכב הותאם בהתאמה אישית לנכה וצרכיו. אט אט התחילו להצטבר תלונות במשרד הביטחון על כך שיצור רכב נכה עורכת זמן רב וההמתנה ארוכה. באותה העת שמעו נציגי משרד הביטחון על חברתנו שייצרה את הוואן הראשון בישראל, ופנו אלינו להצטרף לתחום ייצור אבזור של מכוניות נכים. בשעה שאני ודני התחלנו באבזור רכבים עבור נכי צה"ל, חברה אחרת שעסקה בתחום פשטה את הרגל. זאת הייתה החברה של מרטין. וכך חברתנו הפכה להיות החברה הבעלדית שעסקה באבזור מכוניות נכים.

ציבור הנכים התחיל לשמוע חוות דעת מצוינות על הידרופיקס שם המפעל של סבא זאביק. והם התחילו להגיע אלינו על מנת לאבזר את רכבם.

חשוב מאוד לציין כי ברוב המקרים יש צורך להתאים את הרכב הסטנדרטי והרגיל אל מגבלותיו של הנכה ואל מוגבלויותיו הפיזיות לדוגמא: אדם נכה שמוגבל ביד ימין, ויכול לשלוט ברכב, רק ביד שמואל-אז יש צורך להעביר את כל הפיקוד והשליטה ברכב לצד השמאלי של הרכב כמו-  הפעלת בורר הילוכים, מגבים, הפעלת בלם חנייה, הדלקת אורות, מתיז מים לשמשה, הדלקה וכיבוי הרכב, ועוד

איתם החלו להגיע נכים שהופנו מהביטוח הלאומי. כמו כן השתתפנו בתערוכות שונות בארץ וערכנו ימי עיון גם לציבור הנכים, וגם לעובדים סוציאלים ממגזרים שונים ,כגון: בתי חולים מחלקות שיקום, ביטוח לאומי, ומשרד הביטחון. וזאת על מנת לחשוף את העובדים הסוציאלים, והאנשים שמאשרים את סוגי הרכבים והאבזור לציבור הנכים והמוגבלים על מגוון כלי הרכב המתאימים .וכמו כן על מגוון הפתרונות הטכניים הקיימים.

חברתי, חברת "הידרופיקס", התפרסמה בספרות המקצועית לנכים. הפרסום הופיע בבטאונים שונים כגון::ביטאון הלוחם של נכי צה"ל וביטאונים שונים של ארגוני נכים.

לפני כ- 20 שנה בעיתון ידיעות אחרונות, התפרסמה כתבה על הפיתוח החדשני שלנו יחד בשיתוף חברת אלקטרוניקה ישראלית

שהתמחתה במתן פיקודים אלקטרוניים להפעלת האבזור ברכב הנכים שתכננו וייצרנו. באותה כתבה היה צילום של דודי ניר גפן כשהוא מפעיל את המעלית המיוחדת ברכב הוואן

כמובן שעם השנים נוספו פיתוחים שונים לשימושם של הנכים, ונוחיות תפקודם הבטיחותית ברכבים ,כגון נהיגת הרכב באמצעות מערכת גוי-סטיק-ממש כמו במטוס, עגינת כיסא הגלגלים לרצפת הרכב, כרית ראש חשמלית לנוהגים מתוך כסא הגלגלים, ובתוך כרית הראש אפשרויות להפעלות חשמליות שונות כגון-איתותים ,צופר ופיתוחים נוספים. אני ושותפי שמחים שניתנה לנו הזכות לקחת חלק נכבד בפיתוח היסטוריה יהודית ציונית טכנולוגית..

הזוית האישית

"זהו סיפור מיוחד על נתינה, עזרה הדדית והגשמה ציונית"

תמונה 1

העשרה

קישור לאתר חברת הידרופיקס: "הידרופיקס, החברה המובילה לאבזור והתאמת רכבים לנכים. פועלת מאז 1976 והינה החלוצה בתחומה בארץ. מתמחה בהתאמה אישית של כל סוגי הרכבים לנהיגה והסעת נכים. מייצרת מוצרים ייחודיים, פרי פיתוחה, למתן פתרון כולל לכל סוגי המוגבלויות….הידרופיקס רואה בעיסוקה שליחות, מעורבת בקהילה ופועלת רבות להגברת המודעות לנגישות עבור הנכים בארץ".

 קישור לסרטון על רכבי הנכים

שם המורה:ניר אורלי

 תשע"ו, יולי 2016

מילון

הידרופיקס
הידרופיקס, החברה המובילה לאבזור והתאמת רכבים לנכים. פועלת מאז 1976 והינה החלוצה בתחומה בארץ. מתמחה בהתאמה אישית של כל סוגי הרכבים לנהיגה והסעת נכים. מייצרת מוצרים ייחודיים, פרי פיתוחה, למתן פתרון כולל לכל סוגי המוגבלויות....הידרופיקס רואה בעיסוקה שליחות, מעורבת בקהילה ופועלת רבות להגברת המודעות לנגישות עבור הנכים בארץ.

ציטוטים

”"זהו סיפור מיוחד על נתינה, עזרה הדדית והגשמה ציונית" “

הקשר הרב דורי