מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המעבר בן פולין הקרה לישראל החמה

סבא ,סבתא ואני בבת המצווה שלי
סבא וסבתא בבריתה שלי
סיפור עליה של סבא וסבתא

אספר את סיפור ילדותם ועלייתם לארץ של סבי וסבתי מצד אמא

סבא יורק:

נולדתי בפולין ב-1935.9.13 ועליתי לישראל בשנת 1957.9.5 להורי קוראים חנה ויהודה, יש לי 2 אחים אח אחד בשם משה ואחות בשם לושיה שנפטרה. אחרי המלחמה עברתי לעיירה קטנה בפולין ששם למדתי בביה"ס הכללי בפולין והייתי חבר בתנועת הצופים. בבית ספרי דרשו מהילדים להיות ממושמעים, לכבד את המורים ולהשתתף בפעילות חברתית.

אני זוכר מקרה שקרה בתקופת מלחמת העולם השנייה. אני, משפחתי וחברי התחבאנו בתעלה, ולאחר כמה זמן נפלה פצצה סמוך אלינו, אבי נפצע ברגלו והמון מחברי נספו.

סיפור נוסף שאני זוכר הוא שאחרי שעברנו לרוסיה, הפרידו את האבות מהאמהות ומילדיהם וכשהנאצים פלשו לשטח שלנו הבריחו אותנו לחלק היותר עמוק של רוסיה. אני ואמי שטנו בספינה ובאחת התחנות אמי ירדה לחפש אוכל והספינה החלה לשוט. מרוב ייאוש קפצתי מהספינה והתחלתי לחפש את אמא שלי ולאחר זמן מה מצאתי אותה ושטנו בספינה אחרת ששמה היה ירושלים.

סבתא מרים:

נולדתי בפוטוסק שבפולין ב-1937.10.17. כשהייתי קטנה אהבתי לשחק קלאס וחמש אבנים.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, עברתי לביאליסטוק שבפולין ומשם גירשו אותי לסיביר שברוסיה. מצבי היה קשה לא היה אוכל או טיפול רפואי, היה קור ועוני רב. אכלנו עשבים מהשדה עם מים רותחים. כששהינו בסיביר, אבי נפטר, אמי, אני ואחיי עברנו לבית היתומים שבמרכז רוסיה, שם אמי בישלה לבית היתומים. שהינו שם עד 1945 – סיום המלחמה.

אחרי המלחמה משפחתי עברה חזרה לפולין לעיר לודג׳ ששם הייתי חברה בתנועת נוער של ארגון בפולין. בנוסף בילדותי, שאחרי המלחמה, אהבתי בשעות הפנאי ללכת לחוג ריקוד, להיפגש עם חברים וללכת לקולנוע.

עליתי לישראל ב-1957.8.20 יחד עם אבי החורג, יונה, אמי פולה ושני אחיי משה ורחל. אני זוכרת טוב מאוד איך הודיעו לנו שעוזבים את פולין ושטים לארץ ישראל. כיום אני מאוד אוהבת את היסטורית מלחמת העולם השנייה.

אני עם סבא וסבתא שלי בבת המצווה שלי

תמונה 1

הזוית האישית

היה לי מאוד מעניין לעשות את עבודה זו ונהנתי לחקור על משפחתי ועל הסיפורים.

מילון

ביאליסטוק
עיר בצפון-מזרח פולין, מרכז תעשייה וצומת מסילות ברזל. הייתה בשלטון פרוסיה ורוסיה לפני שהושבה ב-1919 לפולין. (ויקיפדיה)

סיביר
הוא אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. שטחו של חבל סיביר 13.1 מיליון קמ"ר והוא מהווה כ-77% משטחה של רוסיה. בזמן מלחמת העולם השנייה וגם לאחריה נשלחו יהודים רבים לסיביר.

ציטוטים

”אני זוכרת טוב מאוד איך הודיעו לנו שעוזבים את פולין ושטים לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי