מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המספר 28 בקשר היה של מפקדת ההגנה.

זיכרונות מקום המדינה - 60 שנה
קשר רב דורי - מרכז רם רמה 2008
שמרתי ברח' החבשים בירושלים. ישנו בלילות עם נשק

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה שנים רבות במרכז רם רמה ברמת השרון, בשנת 2007 – 2008 עםחגיגות  60 שנה למדינה , תועדו זיכרונות ותיקי רמת השרון, מיום הכרזת המדינה – מתנה למדינת ישראל  החוגגת 60 שנה !
מאשה מספרת על הגיוס למחתרת לפני קום המדינה:

הגיוס

בגיל 16 רציתי מאד עבודה. לכן החלטתי ללכת לעבוד בתור "טלפנית", כי באותה תקופה היינו צריכים לקשרבין שיחות בדואר. התקשורת לא הייתה ישירה. כל שיחה שהייתה מחוץ לעיר הייתה נחשבת בתור שיחת חוץ. אני הייתי במחלקת טלפונים והבחנתי שהיה משהו חשוד מדי. וכל יום שחלף חשדותיי התגברו.

לאחר זמן מה שהתחושה שמשהו חשוד לא הרפתה , הצלחתי לבסוף, להבין את חשדותיי.  מה חשוד ?המספר 28 התקשר המון. החלטתי לברר של מי המספר ולהפתעתי, המספר 28 בקשר היה של מפקדת ההגנה.אז משהבניתי, התחלתי לעזור ולסייע ביתר חשיבות. קשרתי שיחות שלהם בצורה יעילה ומועילה. הם הבינו שאני עוזרת להם וכך בהמשך צורפתי לשורות ההגנה. ארגנתי קבוצה של אנשים שהעבירו להם שיחות במשך 24שעות במשמרות. (28 היה ראש ההגנה).

מאשה מספרת על: השמירה בתקופת הבריטיים במחתרת

שמירה

שמרתי ברח' החבשים בירושלים. נקרא היום רחוב אתיופיה. בתקופת המנדט הבריטי  Abyssinian street  נקרא רחוב החבשים, שהיה רחוב מרכזי בעיר ירושלים, היוצא מרחוב הנביאים, ומקביל לרחוב בני ברית הסמוך.ישנו בלילות עם נשק. שמרתי גם באזור הסוכנות. כל הזמן נכנסנו ללחץ. 

כל רחש קטן יכול היה להיות ערבי שבא לתקוף או בריטי. ההוראות היו שבמקרה שיורים עלינו לירות חזרה. אני הייתי מביאה את הנשק. כי באותה תקופה לא היה נהוג שנשים נלחמות ולכן לא היו בודקים אותן.

היה בחור נוסף שתפקידו היה לעמוד לצידי ללא נשק. ואם היו יורים, להעביר אליו את הנשק. אם אחד מאיתנו היה נפגע אות מת או שהקרב נגמר, הייתי צריכה להחביא מהר את הנשק במקום מסתור ולברוח.השמירה הייתה ליד בית הכנסת שהיה ליד ישוב קטן.

ביום קיץ אחד נשבה רוח נעימה, חברינו הלכו לעמוד בתור לקניית כרטיסים לסרט, לפתע ירו על הקהל, אף אחד לא נהרג, אבל נפצעו מספר אנשים. אני וחברתי שמענו את קול היריות ונלחצנו. שני החברים שלנו לא נפגעו. חברתי נפצעה קשה האירוע שערך כשעה התרחש בשנת 1936.

הפעלת נשקבמחתרת גם למדנו להפעיל נשק. יום אחד היה מבחן במכונת ירייה והייתי צריכה לבחון את חברי. אנו במחתרת תמיד עזרנו זה לזה. וגם בחנו אחד את השנייה. השתמשנו באקדחים, בעיקר הנשיםהשתמשו באקדחים ולעיתים גם במכונת ירייה.

אירוע קינג ג'ורגבתקופת שרותי בהגנה, לא קרו אסונות, מלבד מקרה אחד. ברחוב קינג ג'ורג'. בשבת מול בית הכנסת ישורון, בעלי טייל איתי . עליתי לחברה שלי שהייתה שם במעלה הגבעה, ולפתע התחילו לירות עלינו. באותה תקופה עדיין לא הייתי לוחמת במחתרת, פחדתי מאוד, אך השומרים במקום בכל זאת נתנו לי נשק ועזרתי להבריח את היורים.

תחושותבאותה תקופה השלטון בארץ היה בריטי. נערכו חיפושים אחר נשק. האנגלים היו לטובת הערבים ונגדנו. לא הייתה עדיין מדינה עברית. ברחובות היו שוטרים ערבים ובריטיים. תארו לעצמכם, שאתם רואים שוטר ערבי או בריטי, על סוס מסתכל עליכם וצוחק עליכם ואתם לא יכולים לעשות דבר. כיצד הייתם אתם מרגישים? היו גם חיילים סקוטיים עם חצאיות, אני שנאתי אותם ואני מתארת לעצמי שגם אתם ודאי הייתם שונאים אותם. אז בואו ותחשבו איך זה היה לגדול באותה תקופה.

רפלקציה על סיפורה של מושה – התלמיד ערןמה  שלמדתי בבית הספר היה אכן דומה לסיפוריה המרתקים של מושה. אך לשמוע זאת ממקור ראשון זו חוויה שונה לגמרי. הפרטים נעשים יותר עמוקים, והסיפור ממש רץ בדמיונך. אני מאוד נהניתי לשמוע את סיפוריה של מושה ולהכיר אותה. סיפורים אלו ממקור אחד. וסיפור אישי זה הרבה יותר מעניין.

רפלקציה על סיפורה של מושה – התלמיד דןלדעתי סיפוריה של מושה היו מעניינים ומעמיקים ואני ממש רותקתי מרוב עניין כששמעתי את סיפורי המרתקים: 

כמו תקרית רחוב קינג ג'ורג'… בבית הספר באמת למדנו על תקופתה המרתקת ועל הדברים המדהימים שעשו המחתרות. למדתי המון ממושה וסיפוריה אבל לשמוע סיפורים אישיים זה הרבה יותר מעניין וגם מאוד מפורט. הדברים שאנחנו לומדים בבית הספר נכונים ומעניינים , אבל חסר להם דבר אחד – דעה אישית, שיכולה להיותהחלק הכי חשוב. לדעתי התוכנית של הקשר הרב דורי ממש גאונית וצריך להמשיך אותה לשנים רבות. הזמן שביליתי עם מושה  היה לגמרי מדהים.

תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ביה"ס רם רמה, במרכז הטיפוח והעשרה למחוננים בהנהלת חיה ארצי.רחלי לשץ ז"ל שהובילה את התכנית נפטרה בשנת 2009.

מילון

ברחוב החבשים בירושלים
רחוב אתיופיה (בתקופת המנדט הבריטי ואף לאחר מכן: Abyssinian street נקרא רחוב החבשים) הוא רחוב במרכז העיר ירושלים, היוצא מרחוב הנביאים, ומקביל לרחוב בני ברית הסמוך

ציטוטים

”באותה תקופה לא היה נהוג שנשים נלחמות ולכן לא היו בודקים אותן.“

הקשר הרב דורי