מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של סבתא דשה צ'רמק

סבתא ואני בבית ספר נהנות מבית קפה...
סבתא תינוקת בת יומה. התמונה צולמה בכלא בפראג
חיה של סבתי

סבתי דשה נולדה בצ'כוסלובקיה לשני הורים ששמם אלזה ושמעון שניהם עבדו בשירותי הביטחון של המדינה.

בשנת 1951 נערך משפט ראווה בו הואשמו שניהם בבגידה במדינה. וזה רק בגלל היותם יהודים! סבתי נולדה בתאריך 17.8 בכלא ונלקחה מאימה בגיל שמונה ימים. בהיותה בת שמונה ימים סבתי הוכרזה כאויבת המדינה כיוון שהיא  יהודייה וציונית, כלומר הוא קפטיליסט כלומר – הוא אויב קומוניזם.

נולדתי בכלא בצ'כוסלובקיה

תמונה 1

אמא של סבתי הייתה שנתיים בבית הסוהר ואילו אביה היה אצור כמעט 8 שנים. כשסבתי הייתה בת 8 אביה השתחרר מהכלא וזה היה יום מאוד מאושר בחייה. מעכשיו והלאה המטרה העיקרית של הוריה של סבתי הייתה לעלות ארצה. וזה התגשם בשנת 1964 כשסבתי הייתה בת 13. הקליטה של סבתי הייתה קלה מאוד למרות שלא ידעה לדבר עברית בכלל. היא הייתה הבן אדם הכי מאושר בעולם כי היא לא צריכה לסבול בגלל יהדותה אלא לחיות בתור בן אדם חופשי בארץ ישראל.

סבתי שירתה בצבא שם הכירה את סבי והם התחתנו. ולהם נולדו שלושה ילדים: נעמה מאיה  ושי. סבתי אהבה לאסוף בובות מכל מיני ארצות ומפיות מכל מיני ארצות. היא אהבה גם לרקוד בלט.

סבתי עובדת כיום בתור שיננית בגניגר ולומדת פעם בשבוע במכללת הוותיקים במזרע. כיום לסבתי יש תשעה נכדים שאוהבים לבוא לבקר  בביתה, לאכול אוכל טעים, לקפוץ בטרמפולינה לשחק רמיקוב, עיירה ועוד….

תמונה 2

הזוית האישית

סיפורה של דשה תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר "אביטל" במרום גולן בסיוע המורה אילנה ועדה.

מילון

קומוניסטי
סוג של משטר שהכול של כולם.

ציטוטים

”סבתי נולדה בכלא ונלקחה מאימה כשהייתה בת שמונה ימים“

הקשר הרב דורי