מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע של אבו פרחה

נתנאל ואבו פרחה
משפחה יהודית אלג'יראית
העליה באנייה "תאודור הרצל"

בס"ד 
 
המסע של אבו פרחה
 
אבו פרחה נולדה בשנת 1940, בעיר ערפוד שבמרוקו. בגיל 5 עברה לאלג'יר בשנת 1945. גדלה, למדה, ועבדה באלג'יר במשך 16 שנה והתחתנה שם. באלג'יר היו לה חברות בשם שרה ומרי אבו(אחיות) וג'ולי אבו.
 
כל החגים שחגגו באלג'יר נמשכו כיומיים בלבד. החתונות והחינות שלהם נערכו כ-7 ימים של חגיגות. 
 
באלג'יר התחיל פחד, היו רדיפות ליהודים , חששו לגור שם. היו כל מיני סכנות (כמו במדינת ישראל כיום) ובתאריך 13/1/1961 עלתה לארץ. היא עלתה עם בעלה ועם בתה שהייתה בת ארבע. באותו זמן  כבר הייתה בהיריון  שני בחודש השמיני.
 
היא עלתה מהעיר שלה, שנקראה קולומבשר ועברה לעיר אוראן (עיר נמל) במשאית. הם עשו הפסקה של שבועיים עד שהגיע תורם למעבורת שהעבירה אותם לעיר מרסיי שבצרפת. שם עשו הפסקה של 5 ימים ולאחר מכן עלו על האנייה "תאודור הרצל" ישר לחיפה. היא תמיד חלמה להגיע לארץ זאת הייתה התלהבות ולא התחרטה לרגע. 
האנייה "תאודור הרצל" ויקיפדיה
 

תמונה 1

 
אבו פרחה סיפרה על קורותיה:
"אלג'ריה הייתה תחת שלטון צרפתי. עבדתי שמה בתור תופרת לערבים. היה טוב הייתה משמעת טובה ולמדתי צרפתית. החגים תמיד היו כל המשפחה ביחד , בבתי ספר גם היהודים והנוצרים והערבים למדו ביחד צרפתית היו נופים יפים כולם תמיד חיו ביחד ובשמחה. בפסח לא היה איפה לקנות מצות אז כולם היו מתאספים ומכינים לכולם מצות.
 
התחתנתי שם ונולדה לי בתי הראשונה. היו לי חיים טובים עד שהתחיל התחילו לזרוק בקבוקי תבערה. ירו על אנשים. הינו מפחדים לצאת משעה 6 בערב. בשנת 61 עלינו לארץ שעליתי לארץ ממרסי עלינו במעבורת הגעתי לחיפה. מחיפה הביאו אותי לחצור. כשבאתי לחצור  היה לי תקופה קשה כי הייתי רגילה לעיר טובה עם הכל ועיר גדולה ומטופחת ואז כשבאתי לחצור לא היה כבישים וגם בקושי היה חשמל שמו אותי בצריף אחד עם כל משפחתי והייתי בהריון עם בן"
 
העשרה
אוראן: "אוראן (בערבית: ?????, והראן) היא עיר נמל באלג'יריה, השוכנת במפרץ אוראן, לחופי הים התיכון, במרחק 225 ק"מ מזרחית למיצר גיברלטר ובמרחק 370 ק"מ דרומית מערבית לאלג'יר. אוראן היא העיר השנייה בגודלה באלג'יריה. בעיר כמיליון תושבים. העיר מהווה מרכז כלכלי חשוב ונחשבת לאחת הערים העתיקות באלג'יריה".
 
תאודור הרצל: "א/ק תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה. האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל".
תשע"ו

מילון

אוניית תאודור הרצל
א/ק תיאודור הרצל הייתה אוניית הנוסעים השלישית של חברת השיט הלאומית הישראלית צים ועד בניית האונייה שלום הייתה אוניית הדגל של החברה. האונייה נקראה על שמה של אוניית המעפילים "תיאודור הרצל", ועל שם חוזה המדינה תיאודור הרצל.

אוראן
אוראן (בערבית: ?????, והראן) היא עיר נמל באלג'יריה, השוכנת במפרץ אוראן, לחופי הים התיכון, במרחק 225 ק"מ מזרחית למיצר גיברלטר ובמרחק 370 ק"מ דרומית מערבית לאלג'יר. אוראן היא העיר השנייה בגודלה באלג'יריה. בעיר כמיליון תושבים. העיר מהווה מרכז כלכלי חשוב ונחשבת לאחת הערים העתיקות באלג'יריה.

ציטוטים

”למרות הקשיים, לא התחרטתי לרגע על העלייה לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי