מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע שלנו

הסבתא המספרת עם נכדתה
הנכדה המתעדת עם סבתא
יצאנו מהבית וראינו איך הורסים לנו את הבית...

ישראל – מקסיקו

שמי רינה הלנה ערד נולדתי בתל אביב להוריי בנימין ומרים כהן. עד גיל 3, גרתי בתל אביב עד שהוריי החליטו לעבור למקסיקו. במקסיקו היה לנו בית גדול ושתי עוזרות הן כיבסו, ניקו, קילפו ועשו הכול חוץ מלבשל. אימא הייתה מבשלת. היום החופשי שלהן היה ביום ראשון. לאבא היה מפעל לטקסטיל [תפירת בגדים] מאוד מצליח. ואני למדתי בבית ספר היהודי "הר סיני".

ושוב בארץ….

בגיל 10, אחרי 7 שנים שגרנו במקסיקו, חזרנו לארץ. בגלל שהוריי אהבו מאוד את הארץ ורוב המשפחה הייתה בארץ. למדתי בבית הספר ממלכתי דתי בשם "ציפורי". בגיל התיכון הייתי מדריכה בבני עקיבא ברחובות. אחרי התיכון למדתי במכללת "אורות ישראל", שם למדתי הוראה והתמחיתי בהוראת תנ"ך ותורה שבעל פה. לאחר מכן הייתי מורה 10 שנים, שבחלקן הייתי מחנכת בבית ספר "בית רבקה" בכפר חב"ד.

השידוך וקצת אחר כך…

כשהייתי בת 19 הציעו לי בחור שלמד בישיבת "מרכז הרב" נפגשנו כמה פגישות ו…התחתנו.

בשנה הראשונה גרנו ברחובות. בעלי למד בכולל אברכים, ואני למדתי בתיכון.

ימית

בשנה השנייה לנישואינו עברנו לגור בעיר ימית. באנו לחזק את העיר עם עוד משפחות כי דיברו על נסיגה מהעיר, ורצינו לעודד את תושבי המקום. בעלי למד בכולל בימית. ואני לימדתי במדרשה והפעלתי קבוצות שבאו להכיר את העיר.

שם נולד בננו הבכור מאיר. בתחילת הקיץ היה פינוי ימית, הגיעו המון חיילים ופינו את כולם. ארזו לנו את הדברים והעמיסו אותם לתוך משאית. יצאנו מהבית וראינו איך הורסים לנו את הבית…. הפינוי היה מאוד כואב, והרגיש לנו כמו חורבן….

חזרה לרחובות

חזרנו לרחובות, ומשם עברנו לכפר אליהו שעל יד גדרה. אני למדתי כמחנכת ובעלי למד בכולל. בננו השני – בני – נולד שם. ובמקביל התחלנו להתקרב לרבי ולחסידות חב"ד. התחלנו לעשות "מבצעים" ובעלי החל ללמוד ספרי חסידות. אחרי שנה בכפר אליהו חזרנו לרחובות וכבר היינו חלק מקהילת חב"ד.

הרבי

בשנת תשד"מ, לקראת י"ב תמוז, טסנו אני בעלי ושני ילדיי לרבי. היינו ביחידות כללית, זכינו לקבל דולרים, והילדים קיבלו מטבעות, ויחס מיוחד מהרבי. שהינו שם מספר שבועות. וזו הייתה נסיעה מאוד מכוננת לחיים שלנו. המבט של הרבי עשה את שלו. בעלי נסע מספר פעמים גם אחר כך לרבי. בתשנ"ב נסעו בעלי ובני הגדול מאיר לרבי, והם זכו לקבל דולר קונטרס ודמי חנוכה.

הפעילות…

לאחר שהתקרבנו לרבי, התחלנו לעשות פעילות לילדים ושיעורי תורה למבוגרים.

הקמנו בית ספר יהדות, והעברנו פעילויות יהודיות לבתי ספר שאינם דתיים ברחובות סביב מעגל השנה. לאחר מכן הקמנו בברכת הרבי את מכון 'דעת'. בתחילה הפעילות הייתה בעיקר בעריכת סמינרים של לימודי חסידות בבתי מלון והארחה, ולאחר מכן זה התפתח לעוד תחומים. מספר שנים אחר כך פתחנו את "ישיבת דעת" שעד היום עוסקת בהפצת יהדות וחסידות, וב"ה הפעילות ושיעורי התורה והחסידות התפשטו והתרבו.

אנו מקוים ובטוחים שנזכה תיכף ומיד לביאת משיח צדקנו ונתראה עם הרבי לעיני בשר שלנו.

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

ימית
הייתה עיר ישראלית בפתחת רפיח, שהוקמה בשנת 1973 בקצהו הצפון-מזרחי של חצי האי סיני, על חוף הים התיכון בין רפיח לאל עריש. הגרעין ההתיישבותי שהקים את העיר היה מורכב מעולים חדשים מברית המועצות אשר גרו שנתיים לפני איכלוסה של העיר במושב שדות (מרכז גושי). חברי הגרעין ירדו לפתחת רפיח לפני מלחמת יום הכיפורים, במהלכה, ולאחריה. העיר הייתה מרכזו של אזור התיישבותי שזכה לשם חבל ימית, וכלל יישובים נוספים. ימית הייתה מתוכננת להיות עיר גדולה, הכוללת נמל עמוק-מים. ב-21 באפריל 1982 במסגרת הסכם השלום בין ישראל למצרים פונתה העיר ונהרסה.

מכון דעת-
הינו מרכז ללימודי יהדות באור הקבלה והחסידות השוכן בעיר רחובות. המרכז כולל: בית כנסת , בית מדרש, ישיבה, כולל, מדרשה, לימודי נשים יומי, פעילות הפצה וקירוב, פעילות קהילתית וגמילות חסדים ועוד

ציטוטים

”אנו מקוים ובטוחים שנזכה תיכף ומיד לביאת משיח צדקנו ונתראה עם הרבי לעיני בשר שלנו. “

הקשר הרב דורי