מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע שלנו לארץ ישראל

סבא וסבתא בצעירותם
כל הנכדים יחד אצל סבא וסבתא
מוורשה לישראל

סבא נולד בשנת 1954 בוורשה שבפולין. סבתא נולדה בשנת 1954 בווילנה שבליטא לשעבר ברית המועצות.

סבא גר בבית גדול מול הפארק וכשהייתי בן שבע הוריי התגרשו ועברתי לדירה קטנה. סבתא גרה בדירה יחד עם סבא, סבתא, דוד, דודה, בת דודה והוריה.

סבא השפה שדוברה: פולנית.

סבתא השפה  שדוברה: רוסית, אידית.

לסבא היו מאכלים מיוחדים למשל: פירוגי, ביגוס, עוגת: תפוחים, פרג, גבינה, סלט מיונז, דג מלוח, גרון ממולא, מרק פטריות. לסבתא היו מאכלים מיוחדים למשל: קרפלך, מרק עוף, חמין, צימאס, דג ממולא, רגל קרושה, דג מלוח, כוסמת, כרוב ממולא.

סבא בגיל 14 מוורשה פולין לישראל המקום הראשון בארץ ישראל שאליו הגיעה משפחתי אולפן בבאר שבע.

סבתא בגיל 3 מסלול העלייה: בגיל שנה סבתא עזבה את וילנה שבליטא לוורוצלב בפולין שם גרה שנה וחצי ומשם נסעה ברכבת לאיטליה שם שהתה במחנה עולים שלושה חודשים ומשם הפליגה באנייה "תיאודור הרצל" והגיעה לחיפה. התחנה הראשונה הייתה בתל אביב בבית יתומים מכיוון שלהורי לא הייתה עדיין עבודה ולא דירה הם ישנו בכל מיני מקומות מזדמנים ואותי הכניסו לבית יתומים למספר שבועות עד שמצאו עבודה ודירה בפרדס חנה אמי הייתה רופאה ואבי היה רוקח .

 הרקע ההיסטורי שבו גדלו סבא וסבתא היה השואה.

סבא: אמי ידוויגה כלכלנית בעלת תואר שני נולדה בפולין בוורשה. אבא היה סגן שר הבריאות בפולין ובארץ ניהל בית חולים צרפתי ביפו

סבתא: אמי בתיה מגיל חמש חלמה להיות רופאה עברה את השואה בבריחה מתמדת מהנאצים מורעבת כשהייתה מוצאת קליפה של תפוחי אדמה זה היה מעדן שלא היה בנמצא. סיימה תיכון בגיל 16 כיוון שקפצה שתי כיתות . לא ויתרה על החלום שלה ולמדה באוניברסיטה. בגלל המלחמה ובגלל היותה ענייה, ישנה על רצפת האוניברסיטה סיימה בהצטיינות את לימודיה והפכה להיות רופאה. בארץ עבדה בבית חולים בלינסון נולדה בבלרוס ב 25 לדצמבר 1925 נפטרה בגיל 46 מסרטן.

אבי חיים נולד בוילנה שבליטא ב 1.1.1927 היה בן 13 כשהתחילה מלחמת העולם השנייה. ברח מהנאצים והפך לפרטיזן נלחם בהם והסתתר ביערות היה רוקח  ונפטר בגיל 42 מדום לב כסבתא הייתה בת 14. רוב הסיפורים שסופרו לי היו על השואה על בריחתה של אמי מהנאצים ועל  לחימתו של אבי כפרטיזן. אבי ואמי היו חובבי אופרות ואופרטות ונהגו להשמיע לי.

סבא: למדתי בבית ספר בפולין עד כיתה ח ובארץ בבית ספר להנדסאים.

סבתא: למדתי בבית ספר יסודי בבת ים בשפה העברית חבריי היו מהכיתה ומהשכונה שיחקנו: מחבואים, קלאס, חמש אבנים, דוקים, חפש את המטמון יצאנו לטיולים ולפעולות בתנועת השומר הצעיר.

סבא: סבא אהב לבנות טיסנים עפיפונים וסירות שיט בעבר שיחקו בקפיצות מעצים החלקה על הקרח הייתי בצופים בפולין, יצאנו להרבה טיולים בנינו מחנות בארץ בתיכון יצאנו למחנות עבודה בקיבוצים.

סבא: סבא עוסק במחשבים מגיל 21 כתוכנתן מנתח מערכות, שיווק ומכירות בבנק ישראל ,בחברה פרטיות בעבודה מול הבנקים בארץ ובחו"ל. התחביבים שלי היו הרבה מוסיקה, מחשבים ואוהב גדג'טים, תמיד אוהב מאוד ים וטיולים, מכוניות ומטוסים.

סבתא: סבא היה חבר של חברה של סבתא, הם נפגשו במקרה והתאהבו. מגיל 15 עד גיל 19 הם היו חברים. בגיל 19 הם התחתנו באולם נפטון בבת ים. החתונה הייתה עצובה ללא מוזיקה וריקודים כי סבתא הייתה בשנת אבל על מות אימה. המתנות: סיפולוקס, כוסות לבית, צלחות, לא הביאו צ'קים.

סבתא: הייתה מורה, סגנית, ניהלה פרויקט גדול במשרד החינוך, עסקה בנדל"ן.

היום מרצה מעבירה השתלמויות למורים וגננות ויועצת בכירה להורים בנושא: "אבחון ופענוח ציורי ילדים, נוער ומבוגרים".

תחביבים: לימודים, מוסיקה, הצגות, טריוויה, תשבצים, משחקי מחשב, אופנה, טיולים בארץ ובחו"ל והמון זמן איכות עם הנכדים.

 

מילון

פרטיזן
כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”בגלל המלחמה ובגלל היותה ענייה, ישנה על רצפת האוניברסיטה סיימה בהצטיינות את לימודיה והפכה להיות רופאה.“

הקשר הרב דורי