מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מנג'ראן שבערב הסעודית לישראל

אבא ואני
יוסף וכדיה שוקר ז"ל
מערב הסעודית לישראל - פרק ב'

סיפורו של דוד שוקר: מערב הסעודית לישראל

פרק ב: המסע מנג'ראן שבערב הסעודית לישראל – העלייה לישראל

בשנת 1948 יצאנו מנג'ראן שבסעודיה לכיוון תימן, לאחר שהשלטון הסעודי עשק אותנו וגזל את כל רכושנו, היינו מחוסרי כל עברנו את הגבול ברגל. עליי לציין שבמשך כל זמן שהייתנו בסעודיה השלטונות לא הציקו לנו . היינו מאוד מוערכים ויכולנו ללמוד תורה כאוות נפשנו, אך משהגיעו שמועות בדבר העלייה לישראל הם שינו את יחסם כלפינו. עד היום עומד בסעודיה ארמון שנקרא: קאצ'ר אל יאהוד. ארמון שנבנה מכספי היהודים שנעשקו ע"י השלטונות.
 
למי שהיתה משפחה בתימן הסתדר שם. לנו לא היתה משפחה קרובה בתימן ולכן חיינו שם בעוני רב. הגענו לצנעא עיר בירת תימן ונתנו לנו את בתי היהודים שעלו לארץ. נשארנו בצנעה כ 8 חודשים.שיך ערבי היה מספק לנו את כל צרכינו: כבשים לשחיטה, קמח וכד' … לימים הבנתי שזה היה מכספי הג'וינט בארה"ב או הסוכנות היהודית. מצנעא המשכנו ברגל לכוון ארץ ישראל. בהמשך הביאו לנו חמורים שכינינו אותם בשם: נושאי אדם. לאחר מכן הביאו גמלים ולבסוף משאיות. ה
 
גענו לעיר תעז ששם היה קבור גדול משוררי יהודי תימן הרב שלום שבזי עה"ש. היינו על יד קברו וראינו את המעיין שיש בקצה ההר שנקרא: מנשרה. כשהגענו החלו המים לזרום וירדו לכיוון הכפרים המוסלמים והם אמרו: היהודים באו, הנביא שלהם הוציא לנו מים מההר. במאמר מוסגר אספר ש…      הקמתה של מדינת ישראל סימנה את המהלך הבא של הטרנספר היהודי מרצון מתימן למדינה החדשה. כל ילד ישראלי יודע שעם הקמתה של מדינת ישראל חשה קהילת תימן כולה ועלתה לישראל בהטסות מאורגנות מטעם מוסדות המדינה. התימנים מעדיפים את הכינוי "על כנפי נשרים" על פני השם "מרבד הקסמים" שהדביקו הג'וינט , מוסדות המדינה והתקשורת היהודית העולמית למבצע שעל פי המיתוס "הציל את יהודי תימן" מגורלם האכזר בארץ מולדתם הרחוקה.
 
מלחמות כבוד של עסקנים ומוסדות יהודיים וישראלים יצרו מציאות מעוררת חלחלה המציאות האמיתית ומעוררת החלחלה של אותו "מבצע" עומדת במרכז המחקר של מאיר-גליצנשטיין, המתעד אדישות, הזנחה, זלזול תהומי ומלחמות כבוד של עסקנים ומוסדות יהודיים וישראלים אשר בגינן נזרקו אלפי יהודים תימנים במדבר בתנאי זוועה במשך חודשים ארוכים בקיץ של שנת 1949. מאות אנשים, בעיקר קשישים וילדים, גוועו בייסורי צמא, רעב ומחלות תחת שמש יולי-אוגוסט חסרת הרחמים של דרום חצי האי ערב, תוך שהאחראים לגורלם מבלים במלונות פאר בעדן ופאריס. מפעל השינוע הגדול אכן הביא ארצה אוכלוסייה ענקית חולה, אפאטית, מבולבלת, בתת-תזונה ואחרי טראומה קשה. הטרגדיה הידועה של "ילדי תימן" מקבלת אף היא פרספקטיבה חדשה כאשר מבינים מדוע כל כך הרבה תינוקות תימנים הגיעו במצב גסיסה על אותו מרבד קסמים. 
 
       תמונה 1
 
 
 
מעדן  שבתימן למעברה      
המשכנו את המסע במשאיות לעיר עדן שנמצאת בדרום תימן. עדן נשלטה אז ע"י השלטון הבריטי.  הגיעו מטוסים לעדן – עלינו למטוסים. חשבנו שאלו ציפורים גדולות. המבצע שעלינו לארץ נקרא "על כנפי נשרים " זה היה בשנת 1951. מעדן נחתנו ישירות בשער העלייה בחיפה. בשער העלייה היו ממיינים את העולים למעברות בארץ. משם היפנו אותנו למעברת מסמיה בשיפוטה של המועצה האזורית נחל שורק, ק"מ ספורים מקרית מלאכי.
 
העשרה
נג'ראן: "האזור מכונה "בלאד אלשאם". מצפון-מזרח אזור נג'ראן, אזור פורה סמוך לגבול סעודיה. באפריל 1934 סופח אזור נג'ראן לממלכת סעודיה. באזורים אלה היו פזורים ישובים כפריים שבהם שכנו מעט יהודים בקרבת המוסלמים. בנג'ראן שישה יישובים – צגיר, חדאן, גרבה, מראטה, צחצה, אבו גבאר (30 משפחות ו-114 נפש)".
אתר האגודה לטיפוח חברה ותרבות מורשת יהודי תימן
  

סיפורו של דוד שוקר: מערב הסעודית לישראל

על המסע מערב הסעודית לישראל תוכלו לקרוא בהרחבה בחמשת פרקי התיעוד בקישורים הבאים:

פרק א: מערב הסעודית לישראל

פרק ב: המסע מנג'ראן שבערב הסעודית לישראל

פרק ג: מערב הסעודית לישראל – החיים במעברה

פרק ד: פיגוע בכפר חב"ד בשנת 1956

פרק ה: ממעברת מסמייה לבני עי"ש

 
תשע"ו 

מילון

עדן
עיר בדרום תימן, שהיוותה כמקום בו התרכזו העולים על מנת לעלות לארץ ישראל,שימשה כנמל תעופה

רבי שלום שבזי זצ"ל
רבי שלוֹם שבזי (תימן, 1619 - תימן, 1720) המכונה גם אבא שׁלום שבזי, היה מגדולי חכמי ומשוררי תימן ואחד מגדולי היוצרים בספרות העברית והיהודית לדורותיהם‏

נג'ראן
האזור מכונה "בלאד אלשאם". מצפון-מזרח אזור נג'ראן, אזור פורה סמוך לגבול סעודיה. באפריל 1934 סופח אזור נג'ראן לממלכת סעודיה. באזורים אלה היו פזורים ישובים כפריים שבהם שכנו מעט יהודים בקרבת המוסלמים. בנג'ראן שישה יישובים - צגיר, חדאן, גרבה, מראטה, צחצה, אבו גבאר (30 משפחות ו-114 נפש);

ציטוטים

”עלינו למטוסים. חשבנו שאלו ציפורים גדולות. המבצע שעלינו לארץ נקרא "על כנפי נשרים"“

הקשר הרב דורי