מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע ממולדובה למדינת ישראל

סבתא אליזבטה, עידן וטל במסגרת התכנית
פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
סיפור העלייה של סבתא אליזבטה

שלום שמי עידן רויט ואני וחברי טל קופמן, משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרינו "אלון יזרעאל" שבעפולה וברצוננו לשתף אתכם בסיפור של סבתו של עידן אליזבת רויט שספרה לנו על ילדותה.

סבתי נולדה ב1955 במולדובה ודיברה בשפה רומנית שהיא די דומה לרוסית.

רפובליקת מולדובה  היא מדינה במזרח אירופה, בין רומניה ואוקראינה. מרבית השטח של הרפובליקה של מולדובה היה חלק מהנסיכות הרומנית מולדובה ושל רומניה בתקופות רבות בעבר, ותחת שלטון רוסיה בשנים 1918-1812 וברית המועצות בשנים 1941-1940 ו-1991-1944. בעת התפרקות ברית המועצות הכריזה הרפובליקה הסוציאליסטית הסובייטית של מולדובה על עצמאותה. (ויקיפדיה)

סבתי בקושי זוכרת את ביתה. מה שהיא כן זוכרת זה את אחותה אחיה ואת הוריה. סבתי גרה עם הוריה, אחותה ואח שלה עד שנת  1975 (היא הייתה בת 20). בשנת 1975 החליטה שהיא עוברת לאוקראינה, אבל היא לא טסה במטוס, כי זה היה יקר ועלה המון כסף, אז היא נסעה באמצעות הרכבת, הנסיעה הייתה ארוכה מאוד וערכה כיומיים. כשהייתה בת 5, אמא שלה הביאה לה משחק דמקה, ושחמט ממגנט, ומשחק זה שימש אותם בנסיעה ברכבת. בזמן הנסיעה ברכבת היו המון רעידות ולכן סבתי הביאה את המשחקים ושיחקה עם הנוסעים, עד הגיעם לאוקראינה.

אוּקְרָאִינָה היא מדינה במזרח אירופה. היא גובלת בים השחור בדרום, ברוסיה במזרח ובצפון-מזרח, בבלארוס בצפון, בפולין בצפון-מערב, בסלובקיה ובהונגריה במערב וברומניה ובמולדובה בדרום-מערב. למרות שאוקראינה אינה חלק מרוסיה, הן המנטליות והן השפה בה נחשבות כדומות לשכנתה הרוסית, אך היחסים המדיניים בין המדינות נמצאים בשפל שיא, בעיקר לאור משבר אוקראינה והמעורבות הרוסית במלחמת האזרחים באוקראינה. (ויקיפדיה).  כשסבתי הגיעה לאוקראינה היא התיישבה בקייב בירת אוקראינה.

בעת שגרה באוקראינה התאהבה בשכן שלה דאז שלימים נקרא סבי היקר. הם התחתנו בשנת  1976 והביאו את אבא שלי לעולם בשנת 1979.

סבי וסבתי עלו  בשנת 1989 למדינת ישראל.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר אלון יזרעאל בעפולה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה תמר נעה הראל.

מילון

קייב
קייב היא עיר הבירה והעיר הגדולה ביותר של אוקראינה. העיר נמצאת בצפון המדינה על גדות הנהר דנייפר, שחוצה אותה לאורכה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בעת שגרה באוקראינה התאהבה בשכן שלה דאז שלימים נקרא סבי היקר. הם התחתנו בשנת  1976 והביאו את אבא שלי לעולם בשנת 1979“

הקשר הרב דורי