מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע מצ'כיה לארץ ישראל

אני וסבתא בקניון לאחר מופע קרקס שראינו.
סבתא בת 22
הדרך שעברו הורי לארץ והקמת משפחתי בדגש על חינוך ציוני ואהבת הארץ

סיפורי מתחיל בסיפורם של הוריי, אבי קורט מנחם פרוטר ואימי רחל טורק.

בין השנים 1935-1939 הורי עלו לארץ ישראל.

אבי גר בצ'כיה, באזור הסטודטים בעיר רייכנברג, הגרמנים כבשו את המקום. הוא ברח עם אחיו לפראג. הם חיפשו ארץ שתקבל אותם, שום מדינה לא הסכימה ורק אוניית משא, שבדרך כלל לקחה בהמות הסכימה לקחת אותם לארץ ישראל. לפני שהם יצאו לדרכם באנייה, אימם נתנה להם חבילות שוקולד רבות והם יצאו לדרך. חצי שנה הסתובבו בים, כי הבריטים ששלטו בארץ ישראל באותה עת לא נתנו לאונייה לעגון בחוף. במשך חצי שנה הם ניזונו מהשוקלד שאימם נתנה להם והם היו רזים וחולים.

בראשון לספטמבר 1939 האנייה עצרה בחוף עתלית בחשאי. אנשי קיבוץ יגור אספו אותם ואת האנשים האחרים  שהיו על הספינה, הלבישו אותם בבגדי חאקי והחביאו אותם בקיבוץ כמה ימים. לאחר כמה ימים שלחו אותם משם להמשך דרכם. בהמשך, משפחה שגרו עימם ברייכנברג, גרה בתל אביב אירחה את האחים ועזרה להם להתחזק ולהבריא. לאחר מכן אבי פתח קיוסק בקריית חיים בקיוסק הוא מכר מיצים, בנוסף לקיוסק הוא היה נהג של האנגלים. עקב כך שארץ ישראל הצילה אותו ואת אחיו אבי היה ציוני ואהב מאוד את ארץ ישראל ואני ואחי גדלנו באווירה של אהבת הארץ והיינו בית שומר מסורת. עקב מצבו הבריאותי של אבי, הוא לא התגייס לצבא, אלא מצא דרכים לתרום לטובת הגנת הארץ והחיילים.

אמי באה מבית חסידי-דתי בוורשה ועלתה לארץ עם משפחתה בשנת 1936. היא גרה בקריית אתא בצריף שאביה ואחיותיה הגדולות בנו במו ידיהם. משפחתה כללה שני הורים, שש אחיות ושלושה אחים. אמי עבדה בבית חרושת "אתא" ובלילות היא שמרה שהערבים לא יפרצו לקריה.

הורי נפגשו בתור לבנק, לאחר שנתיים התחתנו ושכרו חדר ועוד מטבח משותף עם זוג נוסף. בהמשך אני (אילנה) נולדתי ואחרי שמונה שנים אחי משה נולד. לאחר מכן הוריי קנו דירת שני חדרים בשיכון עולים במוצקין ושם גרנו כל שנות ילדותינו.

לאחר מספר שנים בשנת 1965כסיימתי ללמוד ונעשיתי מורה, עברנו לקריית טבעון. בהמשך הכרתי את יוסף (יוסי) כאשר הוא עצר לידי והציע לי לקחת אותי לעבודתי. בהמשך הפכנו לחברים ולבסוף התחתנו. הוא הציע לי לעבור לגור בתל – אביב, מכיוון שמשרדו היה שם, אבל אני לא הסכמתי ורציתי להישאר בטבעון ומאז ועד היום אנחנו גרים יחד בקריית טבעון.

כאן, בקריית טבעון נולדו לנו שלושה ילדים, הבן הבכור יניב הבת האמצעית נופית והבת הצעירה שירלי וגם שלושת ילדיי גדלו בטבעון וכיום שהם בעלי משפחות הם נשארו לגור בטבעון. הוריי הנחילו לי את אהבת הארץ ואהבת האדם. ערכים אלו היוו מבחינתי בסיס איתן ובעל ערך משפחתי, לחינוך ילדיי והשרשת ערכיי הרב דורים .

הזוית האישית

שרון: אני נהנתי מכל רגע בקשר הבין דורי, למדתי רבות על העבר של סבתי והוריה. אני רוצה לאחל לסבתי הרבה הצלחה בהמשך, שתמשיך להיות סבתא מדהימה כמו שהיא ושנמשיך להיות ביחד! לא כל ילד זוכה בחוויה כמו זו, היא מיוחדת במינה, מהנה ומגבשת.

אילנה: נהנתי מאוד להיות עם שרון בקשר הבין דורי. למדתי להכיר אותה מקרוב לחזק את הקשר בנינו ואני מאחלת לה הצלחה בכול, שכול משאלות ליבה יתמלאו והקשר בנינו ימשיך והתחזק.

מילון

סודטים
חבל ארץ הנמצא בצ'כיה

ציטוטים

”והדרת פני זקן“

הקשר הרב דורי