מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ ישראל

איתי וחנה בחדר המחשבים
כרית הברית-מילה שעברה בדורות
"סוף טוב - הכל טוב" - המסע המפרך להקמת חיים בארץ ישראל

משפחת אבוחצירה, משפחה מוכרת וידועה  מאוד במרוקו, משפחתי מונה שבע נפשות: הורים וחמישה אחים. כמו מרבית יהודי הגולה, גם בלב הורי קונן הרצון העז לעלות לארץ היהודים.

העלייה לישראל
בשנת 1948 אבי החליט לשלוח את אחותי הבכורה, לבנה, בעליית הנוער לארץ ישראל. בעקבות עלייתה של אחותי לארץ ישראל אבי החליט שיחד, כל המשפחה, נעלה לארץ ישראל.
 המסע לארץ ישראל היה קשה, הפלגנו באוניה שטילטלה אותנו כשישה ימים. עלינו עם מעט הבגדים שיכלנו לקחת עימנו, לא כל כך הטריד אותנו נושא זה, רצינו לעלות לארץ הקודש, כל יתר הדברים היו שולים בעיננו. לאחר המסע הלא קל, היעד הראשון אליו הגענו היה נמל חיפה. שהינו במחנה עולים בו ריכזו את כולנו והיינו שם כחודש ימים, לנו באוהלים. לאחר מכן החליטו לפזר אותנו ביישובים קטנים ולא מפותחים אשר היו בתחילת דרכם.
הגענו למושב גורן השוכן בצפון הארץ, בגליל המערבי. במושב היו לפנינו תימנים שאנו החלפנו את מקומם. התנאים במושב היו קשים- לא היו לנו חשמל ומים, הבתים היו ישנים ורעועים מאוד ובנוסף הבגדים המעטים שהבאנו עימנו נגנבו. תחושות העצבות, הבדידות וחוסר האונים היו חלק בלתי נפרד ממנו. ביקשנו עזרה ותושבי קיבוץ אילון הסמוך לגורן, נענו לה. תושבי הקיבוץ עזרו לנו בביגוד, באוכל, בחום ואהבה.
זכור לי מאוד המקרה בו גיסי הלך לעבודה עם חליפה ועניבה כמקובל במרוקו ולא עלה בדעתו שלעבודה עם טוריה (מעדר) בה מסלקים אבנים צריך להגיע לבושים בבגדי עבודה.
בתי ספר וגני ילדים לא היו עד שהחליטו לקחת מבנים רעועים וישנים ולייעד אותם לשם כך. בכיתת הלימוד הראשונה שהקמנו למדו תלמידים בגילאי 6-15, הם למדו יחד.
חלוקת מזון הייתה עם תלושים בלבד.
מושב גורן ממוקם על גבול הצפון, ליד לבנון ובנוסף לכל המצוין גם המצב הביטחוני לא הזהיר פנים במיוחד. אירוע אשר לא יישכח מזיכרוני וחרוט היטב היה המקרה הבא: מחבלים הניחו מטען חבלה בבית הכנסת, למרבה המזל כאשר המטען התפוצץ לא היו עדיין מתפללים. לאחר הפיצוץ תושבי המושב יצאו מבתיהם לראות מהו מקור הרעש ובזמן זה נשמע פיצוץ עז נוסף, הפיצוץ היה מביתם של חמי וחמותי שבשל הסקרנות שיצאו מבתיהם בפיצוץ הראשון ניצלו חייהם- נס גלוי של ממש.
עבדנו קשה, עבודת אדמה, עבודת כפיים אשר הובילה לתחילתה של דרך חדשה, הקמנו מושב, בנינו משפחה, הגשמנו את חלומנו ליישב את ארץ הקודש-ארץ ישראל"
העשרה
מושב גורן: "גורן הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף.
היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. לאחר כשנה עברו חלק מהם לנתניה וחלק אחר לאזור ובודדים התפזרו למקומות שונים אחרים ובמקומם הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

מושב גורן
גורן הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף. היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. לאחר כשנה עברו חלק מהם לנתניה וחלק אחר לאזור ובודדים התפזרו למקומות שונים אחרים ובמקומם הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח.

טוריה
מעדר

ציטוטים

”עבודה קשה מעריכים אותה טוב יותר.“

הקשר הרב דורי