מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ ישראל

יובל עם סבתא אילנה
סבתא אילנה בצעירותה
הבגרות

נולדתי בשנת  1949 עם השם פוריאל קאשי  בבגדד שבעירק אני בת להורי נעמי ויצחק קאשי נכדה ליחזקאל ושמחה קאשי. נולדתי לארבעה אחים כשהגדולה שבינהם הייתה בת 8. בארץ נולדו עוד ארבעה אחים. אבי היה סוחר בדים עשיר שנה אחרי קום המדינה כשהורי רצו לעלות לארץ לא ניתן  היה להעביר את רכושנו. למשפחתי הייתה אזרחות פרסית ולכן נאלצנו לעזוב את עירק ולעבור לפרס. וכמובן שהאזרחות העירקית נשללה. סבי, סבתי ושני אחי הגדולים בני 6 ו-8 עזבו ראשונים ושאר המשפחה הגיעה כמה חודשים אחרי זה. כשסבי, סבתי ושני אחי הגיעו לארץ הם רכשו אדמה ברעננה ואחרי מספר חודשים עלינו ישר לרעננה.

סבתא יושבת עם כלב

תמונה 1

זיכרונות ראשונים יש לי ברחוב אחוזה ברעננה. רחוב ארוך ארוך ובמרכזו שדרת עצי דקל ומזרקה מקשטת את הרחוב. רחוב אחוזה היה בשדרה של המושבה וממנו התפצלו הרחובות הצדדים. גני היה גן מלכה וביליתי בו עד גיל שש ומשם עליתי לבית ספר מגד. בשנים אלו הגיעו יהודי אירופה מהשואה. ומשפחתי שבתחילה הייתה זרה בנוף של המקום (ותיקים של רעננה) אימצה בחום את התושבים החדשים.

גדלתי בבית שמח עם 8 אחים וסבא. אבי עבד בארגון נהגי רעננה ואנו רוב הזמן שיחקנו מחוץ לבית בשכונה.

אחיי הקימו מועדון נוער בשכונה שנקראה "איילת השחר" ושם נערכו פעולות לילדי השכונה.

תמונת אחים

תמונה 2

 

בנעוריי הייתי בתנועת הנוער "מכבי" ואת שנותיי בתיכון העברתי בתיכון אוסטרבסקי. אחרי שירות לאומי בתנועת נוער השלמתי את לימודי הנדסאית כימיה ולצערי לא עסקתי במקצוע זה.

ב-1975 טסתי לארצות הברית וגרתי שם למשך שנה, הדרכתי שם בתנועת נוער יהודית. שם קיבלתי החלטה שתשפיע על חיי לפתוח עסק אופנה. ב-1975 פתחתי את חנות האופנה "קאשי".

ב-1979 הכרתי את בעלי לעתיד בן עמי ארבל מקיבוץ חצור. הקמנו משפחה בת שלושה ילדים שהבכורה מיכל אמא של נכדי הבכור יובל. מיכל למדה משפטים אבל כיום היא עובדת במשאבי אנוש. בני האמצעי עומר איש הייטק ונשוי פלוס 2. בני הקטן נדב הוא מתכנת מחשבים אב לילד ותאומים.

גדלנו ברחוב החורשה 23 ברעננה ושם גם הייתה חנותי. הילדים גרו קרוב לסבים ולסבתות את השבתות והחופשות הם העבירו בקיבוץ חצור אצל חמותי וחמי אליהו ויעל ארבל, אשר הקימו את קיבוץ חצור יחד עם כל שאר חבריהם.

יש לי שמונה נכדים אני קשורה לכולם ואני מנסה לקחת חלק בגידול של כולם. בעלי ואני חיים בשכונה הירוקה בכפר סבא כדי להיות קרובים לנכדים.

פספוסים מהחיים

את בעלי הכרתי ביום גשום ביותר, ותכננתי לנסוע ברכבי לירושלים. באותו זמן הייתה לי תקלה ומצאתי את עצמי נוסעת בטרמפים לירושלים ביום שבת אבל המאמץ היה כדאי. הסיפור הסתיים בחתונה בחצר הקיבוץ. כעבור שנה נולדה ביתי מיכל אימו של יובל יובל נולד בניתוח קיסרי ובשנה הראשונה גר עם הוריו ארז ומיכל פייגנבוים בביתנו. זאת הייתה חוויה נהדרת יובל היה תינוק מקסים ומאוד קשור אלינו עד היום.

בשנים הראשונות הייתי יוצאת לטיולי טבע סביב הבית בשכונת גבעת חן.

בכפר סבא נולדו נכדותיו יעל וירדן שלומדות גם בבית ספר של נכדי יובל.

הזוית האישית

אילנה: מאוד נהניתי להיות עם יובל, שיובל נחשף לחיי הילדות שלי. אהבתי לשמוע סיפורים אחרים ולכל אחד הוא סיפור משלו ומשפחה שהצליחה להקים בית.

יובל: מאוד נהניתי להיות עם סבתא שלי ולמדתי ממנה הרבה דברים חדשים.

מילון

סביח
מאכל עממי יהודי - עיראקי .

ציטוטים

”להיות שמחים מהחיים ולאהוב“

הקשר הרב דורי