מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ ישראל שחיבר גורלות

אני מירה, ונכדתי ביחד
אני, מירה, והוריי
הבריחה מוינה בערב ליל הבדולח

ברצוני לספר על אבי אלפרד ברדך ז"ל שנולד בוינה ב- 1899. הורים: אב – ברנרד ברדך ז"ל 1868 – 1940 נולד בוינה. אם – מלוינה ברדך ז"ל (לבית רייס) מצכוסלובקיה נולדה 1878 – 1940.לאבי הייתה אחות  אחת – פרידה שעזבה את וינה בדצמבר 1938.בתחילת המאה ה – 19 באוסטריה שלט הקיסר פרנץ – יוזף שגרם לפריחתה של  הקהילה האוסטרית היהודית. ובתקופתו תרמו היהודים רבות לתרבות האוסטרית.ב1934 היהודים עבדו במקצועות שונים כמו: רפואה, תעשייה, בנקאות, מסחר וכו". אבי גדל והתחנך על התרבות האוסטרית. משפחתו הייתה חילונית אבל שמרה על השבת והחגים היהודיים. אבי התערה בחברה האוסטרית ועבד בחברת הביטוח ANKER ובבנק. ב- 1934 הרגישו היהודים שמגבילים אותם בחיי היומיום והשיא היה ב- 1938 עם סיפוח אוסטריה לגרמניה הנאצית(האנשלוס).משפחת אבי והיהודים ככלל הבינו שמצבם התהפך. אבי חש עוינות ודחייה מחבריו הלא יהודים והוא אף פוטר מעבודתו. באותו זמן היתה אפשרות לעזוב את אוסטריה ללא בעיות מהממשל האוסטרי. אבי החליט לעזוב לארץ ישראל. הוריו המבוגרים נשארו בוינה. אבי עזב בלילה בין 109 בנובמבר 1938 ברכבת לכיוון איטליה ומשם בספינה עלה לארץ ישראל.

באותו לילה נערך הפוגרום ביהודים שנקרא ליל הבדולח בו נרצחו 91 יהודים וכ- 1400 בתי כנסת נפגעו.

תמונה 1

 

הקשיים והתאקלמות בארץ ישראל

כשאבי הגיע לארץ ישראל ב- 1938 הוא השתקע בתל אביב. הגיל המתקדם שלו ואי ידיעת השפה העברית הקשה מאוד על חייו כאן. כדי לפרנס את עצמו עבד בתחילה בעבודות מזדמנות כקטיף תפוזים, ניקיון וכו'. המעבר החד מהחיים בוינה לארץ גרם לו להתגעגע בלי סוף להוריו ולמולדתו. ב- 1940 נפטרו הוריו בוינה ממחלה קשה ואחותו הגיעה לשוודיה. ב- 1941 בערך הכיר אבי את אמי קלרה גוביץ ז"ל שהגיעה מהונגריה (סלובקיה כיום) בזמן העלייה הבלתי ליגלית. המסע המפרך לארץ גרם לפגיעה קשה בבריאותה. אבי קשר את גורלו בגורלה. החיים הכלכליים והבריאותיים היו לא קלים, ב- 1950 נולדתי אני בתל אביב. תקופה מסוימת עבד אבי במחנה הבריטי "סרפנד" משום הכשרתו כמנהל חשבונות והשליטה בשפה האנגלית אפשרה זאת. לאחר עזיבת הבריטים את הארץ השתלב אבי בעבודה "באתא" שהיה מפעל וספק טקסטיל העיקרי בארץ. ב- 1964 פתחו אבי ואמי עם עוד שני שותפים חנות לצמחים ושתילים "הזורע" בתל אביב לאחר כשלוש שנים ב- 1967 נפטר אבי.

הזוית האישית

למדתי להכיר את ההיסטוריה של משפחת סבתי ואת התלאות שעבר אביה מנעוריו עד יום מותו. וכן למדתי על הקהילה היהודית באוסטריה והקשיים של האנשים שהגיעו לארץ מהמנדט הבריטי עד הקמת המדינה והלאה. למדתי לראות את החיים של סבתי כילדה להורים מבוגרים עם קשיי פרנסה ועם געגוע למשפחתה שנפטרה ונרצחה.

מילון

סרפנד
מחנה צבאי בריטי על שם הכפר הערבי הסמוך צרפנד אל – עמאר.

ליל הבדולח
כינוי ללילה שבין ה10 – 9 בנובמבר 1938 שבו נערך בכל רחבי הרייך הגרמני פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהיו כתוצאה מניפוץ זכוכיות.

אתא
מפעל טקסטיל שהוקם ב1934 על ידי משפחת מולר בצ'כוסלובקיה עד סגירתו ב1985.

ציטוטים

”חשוב מאוד לשמור על המורשת של המשפחה על מנת להמשיך ולהעביר אותה לדורות הבאים “

הקשר הרב דורי