מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע המופלא מצ'ילה לארץ ישראל

בתו של זאב גלית האמא של עומרי
זאב סבא של עמרי
הדרך באונייה

נולדתי בשנת 1940  בעיר סנטייגו שבצ'ילה בדרום אמריקה. עליתי לארץ ישראל בשנת 1953. השנה השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר  ניצנים בשוהם. במפגשים סיפרתי  לנכדי עומר את סיפור העלייה שלי לארץ ישראל.
 
צ'ילה היא מדינה צרה וארוכה  הנמצאת בחוף הדרום מערבי של אמריקה הדרומית. ההיסטוריה של היהודים בצ'ילה מתחילה עוד בתקופה שהאנוסים הגיעו לצ'ילה עם ראשוני הספרדים במאה ה-16. האינקוויזיציה רדפה את היהודים ובמאה ה-18 כבר לא היו אנוסים בצ'ילה. במאה ה-20 נתגלו שבטים אינדיאנים הקרואים ישראליטים המקיימים כמה ממנהגי היהדות ולדבריהם קיבלו זאת מהאנוסים.
 
בשנת 1953 כשהייתי בן 13 התחיל להתגלגל הרעיון לעלות לארץ ואת המסע לעשות באוניה.  כך היה, ההכנות  שלי לעליה לארץ לקחו מספר חודשים. והנה מגיע היום הגדול יום עזיבת ארץ בה נולדתי והנסיעה- ההפלגה לארץ ישראל. ההתרגשות הייתה גדולה מאוד.
 
מעיר הבירה  של צ'ילה סנטיאגו בה גרנו, נסעתי עם רכבת לעיר הנמל ולפראיסו ושם עליתי על האנייה. שהייתה גדולה מאוד עם מספר קומות והדבר 
 
העשרה
צ'ילה : "הרפובליקה של צ'ילה היא מדינה בחוף הדרום מערבי של אמריקה הדרומית, בשטח האדמה שבין הרי האנדים והאוקיינוס השקט. אורכה כ-4,300 ק"מ ורוחבה נע בין 170 ק"מ ל-370 ק"מ. צ'ילה גובלת במדינות ארגנטינה במזרח, בוליביה בצפון מזרח ופרו בצפון. יחד עם אקוודור היא אחת משתי המדינות היחידות בדרום אמריקה שאינן גובלות בברזיל."
יהדות צ'ילה: "  במשך המאה ה-20, ובעיקר בתקופת מלחמת העולם השנייה, גאתה האנטישמיות בצ'ילה. עם עלייתו לשלטון של סלבדור איינדה וממשלתו המרקסיסטית, ברחו צ'יליאנים רבים בני המעמדות הבינוני והגבוה, בהם יהודים רבים, מכיוון שהחזיקו בעסקים ומבני תעשייה. בתחילת שנות ה-70 היו בצ'ילה כ-30,000 יהודים, ובשנת 2006 ירד מספרם ל 20,900 בלבד, בעיקר בגלל הגירת יהודים מהמדינה והתבוללות באוכלוסייה הכללית. בצ'ילה ישנן תנועות נוער יהודיות, כגון השומר הצעיר, צעירי עמי, תקווה, בית אל, ומכבי. בעבר גם היו התנועות בית"ר והבונים דרור.
 תשע"ה – 2015

מילון

צ'ילה
הרפובליקה של צ'ילה היא מדינה בחוף הדרום מערבי של אמריקה הדרומית, בשטח האדמה שבין הרי האנדים והאוקיינוס השקט. אורכה כ-4,300 ק"מ ורוחבה נע בין 170 ק"מ ל-370 ק"מ. צ'ילה גובלת במדינות ארגנטינה במזרח, בוליביה בצפון מזרח ופרו בצפון. יחד עם אקוודור היא אחת משתי המדינות היחידות בדרום אמריקה שאינן גובלות בברזיל.

יהדות צ'ילה
במשך המאה ה-20, ובעיקר בתקופת מלחמת העולם השנייה, גאתה האנטישמיות בצ'ילה. עם עלייתו לשלטון של סלבדור איינדה וממשלתו המרקסיסטית, ברחו צ'יליאנים רבים בני המעמדות הבינוני והגבוה, בהם יהודים רבים, מכיוון שהחזיקו בעסקים ומבני תעשייה. בתחילת שנות ה-70 היו בצ'ילה כ-30,000 יהודים, ובשנת 2006 ירד מספרם ל 20,900 בלבד, בעיקר בגלל הגירת יהודים מהמדינה והתבוללות באוכלוסייה הכללית. בצ'ילה ישנן תנועות נוער יהודיות, כגון השומר הצעיר, צעירי עמי, תקווה, בית אל, ומכבי. בעבר גם היו התנועות בית"ר והבונים דרור.

ציטוטים

”סבא מספר שמאז מסע ההפלגה לישראל, בגיל 13, אהבתו לים גדולה מאוד“

הקשר הרב דורי