מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע הבלתי נשכח של מלכה

מימין לשמאל: אסלס, מלכה,רם
מלכה
סיפור הילדות של מלכה חלפון

שמי מלכה, בבחירתה של סבתי, ג'ינה. נולדתי בארץ, בשלושים למרץ 1952.

חוץ מהלידה הזו, חוויתי לידה מחדש, שהתבטאה מבחינתי בהתקרבות לדת. יש לי 5 אחים ואני השנייה מביניהם. בילדותי ניסו לחטוף אותי.

בשנות החמישים היה עוני רב בארץ, וניסו לחטוף או לקנות ילדים, ובכך המשפחות ירוויחו כסף מכך. האדם שניסה לחטוף אותי, ניסה קודם כל לדבר עם אימי על מנת לבדוק האם יש אפשרות שהיא תסכים למכור לו אותי, ולאחר שנענה בשלילה הוא ניסה לחטוף אותי, אך ללא הצלחה. וזה נשאר ארוע משמעותי בזכרוני.

היה לי תחביב עיקרי אחד בילדותי, אהבתי ספורט והענף האהוב עלי היה זריקת כדור ברזל. היו לי כמה שירי ילדות, אבל אני הכי זוכרת שיר ילדות שנכתב באיטלקית.

למדתי באשקלון בבית ספר רמב"ם שהיה בית ספר נוקשה, וכל תלמיד שהיה מפריע למורה היה מוכה בסרגל. הייתי תלמידה בינונית, וההורים שלי הפסיקו את הלימודים שלי כשהייתי בת 16, בגלל מלחמת ששת הימים, כשאבי חויב לשרת בצבא בעת הלחימה. בעת הלחימה, כל התלמידים התחבאו במקלטי בית הספר.  הייתי יוצאת מהמקלטים והולכת לבית שלנו, כדי להביא דברים מן הבית, משום שהייתי אתלטית ומהירה.

חזרתי לסיים את לימודי בגיל 45 וסיימתי עם תעודת בגרות מלאה. היו לי שני עיסוקים גדולים ועיקריים בחיי. הייתי מזכירה בעמידר מגיל 16, במשך 22 שנים, וניהלתי מעדנייה בשופרסל במשך 15 שנים נוספות. אבל כשהייתי צעירה, שאפתי להיות אחות, ולמדתי במגמה ביולוגית, אך לא הגשמתי את החלום.

יש לי המון מנהגים מהתרבות שלי, ואחד מעניין במיוחד הוא הר שעשוי מבצק בצורה של הר סיני.

קרו לי כמה אירועים מיוחדים בחיים. כשהייתי צעירה, אמי נפלה במדרגות כאשר הייתה בהריון והתינוק שהיה לה נפטר, ואני הייתי צריכה לטפל בכל ארבעת האחים שלי. גם אירועים משמחים קרו לי, כמו הפעם שמצאתי המון כסף על המדרכה, ובכסף הזה אבא שלי קנה לכל האחים רדיו ענק ואופניים, שהיו מאוד יקרים מאוד והיו מעטים בארץ שהיו להם את המותרות האלה. גם כשאחד מהאחים הקטנים שלי נולד, ערכנו לו ברית מאוד גדולה ויפה.

בתקופת הצבא לא שירתי, משום שהייתי דתייה וחתמתי על מסמך שפטר אותי מהשירות הצבאי. את בעלי הכרתי כאשר הייתי בת 18, במועדון ריקודים סלוניים. נישאנו בשנת 1971 באולמי "פאר". הילד הראשון שלנו נולד כאשר הייתי בת 20. עשיתי המון פעילויות מיוחדות בחיי, כמו לנסוע לחו"ל, כמה פעמים בחיי. הייתי ברומא, בדרום איטליה, ברביירה הצרפתית, פריז ושוויץ למטרות נופש. אני גם אוהבת לשחות, ולרקוד. אני רוצה ללמוד בעתיד את תחום המחשבים.

הזוית האישית

למדנו ממלכה המון דברים, למשל למדנו שבתקופה שהיא הייתה בבית ספר תהיו מכים תלמידים בעייתיים, ולמדנו גם כמה קשה היה לחיות בארץ באותה תקופה. סיפור החיים של מלכה עוסק ביהדות ומסורת, במקצוע שלה, בתחביבים, בילדות, בתרבות, בבית ובמשפחה, במלחמה, בספורט, ובזהות.

מילון

הרביירה הצרפתית
הריביירה הצרפתית הוא אזור יוקרתי לחוף הים התיכון.

ציטוטים

”אל תיתן לדעות של אנשים אחרים להשפיע על המציאות שלך“

הקשר הרב דורי