מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסמכים הנעלמים

נכדי האהוב עופר ואני
אני והגינה
סיפור מימי מלחמת העולם השניה

שמי נירה טיץ לבית הורנשטין. נולדתי בתל-אביב ב-8.8.1937. בגיל שבועיים עברנו לגור בחולון בבית צמוד קרקע עם גינה רחבת ידיים.

הורי הגיעו עם הוריהם בשנת 1917 ו-1916 מוורשה שבפולין ועל אף שגרו במרחק קטן זה מזו לא הכירו אחד את השנייה. אלא שוורשה הייתה גדולה ואילו תל-אביב הייתה קטנה ואנשים בה מעט וכולם הכירו זה את זה.  מכאן ועד לחתונה עברו רק כמה שנים.

אחי נולד בסוף שנת 1930 וכאשר נולדתי עברנו כאמור לחולון. הייתי ילדה של שדות, פרחים, תרנגולות לשימושנו וכמובן – כלב בחצר. ובעולם – היטלר עלה לשלטון והעולם התחיל  לרעוד.

כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה פולין חולקה בין גרמניה לרוסיה. בשנת 1939 הוגלו לרוסיה למעלה ממיליון אזרחים וחיילים (כשליש מהם יהודים) והיו שם בשבי.

תמונה 1
חיילי צבא אנדרס בת"א

בשנת 1941 שוחררו השבויים והוקם צבא פולני למען המאמץ המלחמתי שבראשו עמד הגנרל אנדרס. (הצבא היה ידוע כצבא אנדרס).צבא אנדרס הועבר לעזרת הצבא הבריטי והארצות שהיו תחת השלטון הבריטי במזרח התיכון וארץ ישראל ביניהן.

רבים מבין החיילים היהודים ניסו לברוח מהצבא וההזדמנות הגיעה כאשר צבא אנדרס הגיע לארץ ישראל. בארץ, כאמור, שלטו האנגלים ולא התירו ליהודים לעלות לארץ ולפיכך ערקו אותם חיילים מהצבא וחיפשו מקומות מסתור. לאבי היו חברים בצבא אנדרס שעם חלקם שיחק ב"מכבי וורשה הצעיר". חבריו חיפשו אותו ומצאו מקלט בביתנו ובבתי שכנינו.

גם מפקדי צבא אנדרס וגם הצבא הבריטי בארץ חיפשו אחר העריקים וניסו לתפוש אותם על ידי כך שהיו בודקים את תעודותיהם של התושבים.

המשימה הראשונה הייתה לזייף לעריקים תעודות המעידות שהם תושבי הארץ. במהירות רבה זה בוצע (כאמור בהיותי ילדה קטנה לא היה לי מושג בידי מי). המשימה השנייה הייתה להעלים את התעודות שהאנשים נשאו עליהם. וכאן מגיע הזיכרון הקדום שלי מאירוע זה:

בוקר אחד התעוררתי והגינה שלנו הייתה עדורה כולה, מושקית היטב והרבה שתילים חדשים פרחו בה. אמא אמרה לי שמוקדם בבוקר, לפני שיהיה חם מידי, הם עשו זאת כדי שהגינה תהיה יפה יותר. ואני – כמובן – קבלתי את דבריה.

לימים נודע לי שכל הניירות והמסמכים של אותם עריקים נקברו היטב באדמה וכדי לטשטש העקבות נשתלו בגינה שתילים חדשים ומסמכי העריקים שימשו כדשן.

העריקים התפזרו במקומות שונים בארץ, הקימו משפחות והיו חלק מתושבי הארץ.

תמונה 2
אני אותה ילדה, באותה הגינה- עברו שנים

החברים של אבי נשארו חברינו הקרובים עד יום מותם ואני זכיתי ב"דודים" חדשים שלימדו אותי פולנית.

הזוית האישית

סבתא נירה: אהבתי את השעות המשותפות עם עופר במסגרת אחרת. אהבתי להעביר לו משהו מפעם עם הרבה טעם.

הנכד, עופר: אהבתי ללמד את סבתא, לעזור לה ולשמוע את הסיפורים שלה. היה לי כיף להיפגש כל שבוע ולעבוד אתה.

מילון

צבא אנדרס
על שם מפקדו הפולני, הגנרל ולדיסלב אנדרס, מתייחס לצבא הפולני במזרח או "הכוח הפולני המזוין בברית המועצות". היה זה כוח צבאי פולני, נאמן לממשלה הפולנית הגולה בלונדון, שהוקם בברית המועצות במלחמת העולם השנייה. לאחר ההשתלטות האנגלו-סובייטית הוא הועבר לפרס ככוח כיבוש צבאי. סופח לבעלות הברית במערב, והיווה את עיקר הכוח של הקורפוס הפולני השני של הכוחות הפולנים המזוינים במערב. לחם בהצלחה בחזית איטליה.

ציטוטים

”האמת קבורה מתחת לדשא“

הקשר הרב דורי