מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמות המשמעותיות של עם ישראל בעת החדשה

אני וסבא יושבים ומדברים
סבא בטיול לבית כנסת
מלחמות ומהלכים הסטורים שחוויתי

נולדתי וגדלתי בבאר שבע. בן שלישי מתוך חמישה בנים. ילדות שמחה בבית מכניס אורחים, תמיד יש חברים בבית. את מירב שעות הפנאי ניצלנו במשחקי חברה בשכונה. המשחק  העיקרי היה כדורגל,  במסגרת השכונתית, ובמסגרת ליגות הנוער שהיו קיימות בבאר שבע.

בסוף כיתה י"א  הייתה אופוריה גדולה  בארץ, בעקבות  הניצחון  המזהיר במלחמת  ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין מצרים, סוריה, ירדן,ע יראק, לבנון. המלחמה החלה במכה מקדימה של חיל האוויר הישראלי על חיילות האוויר ושדות  התעופה של מדינות ערב, לאחר תקופת המתנה מתוחה שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במלחמה זו גדל שטחה של מדינת ישראל פי 3 בשל כיבושי השטחים של ישראל. במהלך המלחמה עסקתי בפעילות התנדבותית של חפירת מקלטים ועזרה בבית חולים סורוקה באר שבע.

בתום המלחמה יצאתי לפעילות התנדבותית של חודש ימים בהר הצופים מעל לירושלים העתיקה. כמתנדבים, ניקינו ופינינו את כל הבונקרים שהיו על ההר. היום יש בהר הצופים אוניברסיטה ובית החולים והוא חלק בלתי נפרד מירושלים. במהלך ההתנדבות  טיילנו מידי יום בעיר העתיקה.

מלחמה נוספת ופחות מוכרת  היא "מלחמת ההתשה" מלחמה שנערכה לאורך תעלת סואץ מול המצרים בשנים 1969 עד 1970. מלחמה עם לא מעט נפגעים משני צידי התעלה. מטרת המצרים במלחמה זו הייתה לאלץ אותנו לסגת מגדות התעלה על ידי ריבוי אבדות בקרבינו, דבר שלא עלה בידם. במלחמה זו נלחמתי כאיש צוות טנק "במוצב המזח" בגזרה הדרומית של  תעלת סואץ. במהלך הלחימה נפגעתי מפגיעה ישירה של  פגז בטנק שבו  הייתי ונזקקתי לתקופת החלמה ארוכה. מפגיעה זו נהרג מפקד הטנק סגן יגאל שמוחה. לסגן יגאל שמוחה הוענק "עיטור המופת" על גילוי אומץ לב. בשרותו כמפקד מחלקת טנקים במוצב המזח.

תמונה 1

תמונה 2

מלחמה קשה וטראומטית  נוספת שבה השתתפתי הייתה " מלחמת יום כיפור". פרצה ביום הכיפורים תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות כנגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר. 1973, מלחמה שבה הופתענו על ידי צבאות מצרים וסוריה. למרות ההפתעה ומספר הנפגעים הרב שהיה לנו הצלחנו להתעשת ולהדוף את צבאות מצרים מעבר לתעלת סואץ וצבא סוריה ברמת הגולן .

למלחמה זו היו השפעות מדיניות ופוליטיות רבות בישראל, היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך השלטוני בישראל. מלחמה זו סללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים ב 26 למרץ 1979 על ידי נשיא מצרים אנואר סאדאת לבין ראש ממשלת ישראל מנחם בגין. הסכם השלום היה אחד מרגעי בשיא בתהליך שהחל בביקור נשיא מצרים בכנסת ישראל בנובמבר 1977. סאדאת הפך למנהיג הערבי הראשון שבא לביקור רשמי בישראל. הסכם השלום עם מצריים מחזיק מעמד עד לימים אלה.

הזוית האישית

אני למדתי על סבא שלי ועל מלחמות עבר בפגישותינו המשותות

מילון

אופוריה
(מיוונית: εὐφορία - פוריות או הכוח של תחושת קלות תמידית, ההפך מדיספוריה) היא הרגשה קיצונית של התרוממות רוח, המלווה באופטימיות, בתחושת רווחה נפשית ובפעילות. (ויקיפדיה)

מוצב המזח
מוצב המזח, היה המעוז הדרומי ביותר בקו בר-לב לאורך תעלת סואץ. (ויקיפדיה)

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה (בערבית: חרב אל-אסתנזאף) הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים: את השם "מלחמת ההתשה" העניק לה נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר, והיא הסתיימה בהתשה של שני הצדדים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להשקיע בלימודים ולהיות רציניים, זה המפתח לעתיד“

הקשר הרב דורי