מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכתב שכתב סבא רבא צבי פנסטר

סבתא רבקה והנכד שחר
סבא וסבתא רבא בצעירותם בפולין
המכתב שהגיע בהפתעה מסבא רבא לאחר מותו

שמי רבקה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק במכתב מיוחד במינו שעשה את דרכו אליי.

לפני כשנתיים התקשרה גברת ושאלה מה היה שם משפחתי לפני נישואי והשבתי: פנסטר. אמרה לי הגברת: "אני שולחת לך בפקס מכתב מאביך משנת 1933" (שנת עליית הנאצים לשלטון).

שאלתי: "כיצד הגיע המכתב אליך?" היא השיבה: "אביך כתב את המכתב לחבר לרגל נשואיו בעיר צ'ורטקוב ליד לבוב (עיר מחוז) בפולין" (היום אוקראינה).

החבר ואשתו עלו ארצה בשנת 1933. לימים החבר ואשתו נפטרים ותכולת הרהיטים עוברת לאחיו שמתגורר בהרצליה. לפני מספר שנים האח נפטר. הבן מחליט למכור שידה שהייתה בביתם לשוק הפשפשים בעיר יפו. הגיע קונה וקנה את השידה. כשניקה את השידה ראה שקית ובה היו מכתבים. הרוכש החליט להחזיר את השקית למוכר את השידה. הרוכש הבין שלמכתבים יש ערך רגשי ומחזיר את השקית לבן שמכר לו את השידה. הבן הבין שהמכתבים שייכים להיסטוריה של הדוד שלו. הוא מוסר השקית לגברת שעוסקת בגנאולוגיה (תורה שעוסקת בחקר שורשי משפחות). היא זו שמאתרת אותי, רבקה (שם משפחתי שפירא אולם לפני החתונה היה פנסטר). אבי חי בעיירה אוז'יז'ן על יד לבוב. זה לשון המכתב:

"חברי היקר!

מפאת מחלתי לא יכולתי לבוא צ'ורטקוב ביום כלולותך לקחת חלק בשמחתך. רוצה אני בזה להביע לך את רחשי-ליבי לרגל נישואייך עם בחירת-לבך, מעטים הם הימים והרגעים בחיינו שבהם נוכל לשמוח יחדיו, מטופלים אנו יותר מדי ונתונים בעיניינים המעוררים תמיד רק דאגה ועננה של כובד ראש מרחפים עליהם. גם נגד רצוננו קשה להיחלץ מן המצב. אבל-אין דבר. חגוג חג נישואיך ושמחתך היא גם שמחתנו וגם שמחתי, מאחל לך מעומק ליבי עתיד מזהיר, חיי אושר וזוהר שתזכה לבנות את ביתך יחד עם בחירת-לבך, בנין איתן וקיים בנוף מולדתנו הפורחת והשבה לתחיה. תמשיך הלאה את עבודתך המסורה לטובת רעיוננו והגשמת אידיאלינו בארץ ישראל העובדת. איחולי אלה הנם לפי אמונת מפאת מחלתי לא יכולתי לבוא צ'ורטקוב ביום כלולותך לקחת חלק בשמחתך. רוצה אני בזה להביע לך את רחשי-לבי לרגל נישואיך עם בחירת-לבך. מעטים הם הימים והרגעים בחיינו שבהם נוכל לשמוח יחדיו. מטופלים אנו יותר מדי ונתונים בעניינים המעוררים תמיד רק דאגה ועננה של כובד ראש מרחפים עליהם. זהו אפשר גורלנו גם נגד רצוננו. קשה אפשר להיחלץ מן המצר. אבל-אין  דבר. חגות חג- נשואיך ושמחתך היא גם שמחתנו וגם שמחתי. מאחל אני לך מעומק ליבי עתיד מזהיר. חיי אושר וזוהר שתזכה לבנות את ביתך יחד עם בחירת-לבך. בנין איתן וקיים בנוף מולדתנו הפורחת והשבה לתחיה. ושתמשיך הלאה את עבודתך המסורה לטובת רעיוננו והגשמת אידיאלינו בארץ ישראל  העובדת. איחולי אלה הנם לפי אמונת רחשי לבות כל אלה החברים שעמדו אתך יחדיו במשך שנים על משמר הפעולה הבלתי פוסקת לטובת הגשמת רעיונינו הציוני-סוציאליסטי.

בברכת צ.ס.

צבי פנסטר."

חלק מן המכתב המקורי

תמונה 1

תמונה 2

הזוית האישית

רבקה: המכתב שנכתב על ידי סבא רבא שלי (אבא של סבתא שלי ששמה היום: רבקה שפירא.) סבא רבא (צבי פנסטר) הוא שורד את השואה ועולה ארצה בשנת 1949. סיפור ההצלה סופר לאחותי במסגרת הקשר הרב דורי לפני שנתיים ומופיע באתר של בית התפוצות.

שחר: חוויתי חוויה לימודית מעניינת ומעשירה סבתא שמחה תמיד לספר לי על הסיפור המשפחתי.

מילון

ציוניות סוציאליסטית
ציונות סוציאליסטית היא משנה אידאולוגית הממזגת בתוכה ציונות וסוציאליזם והיוותה תשתית רעיונית של השמאל הציוני. בראשיתה, כללה משנה זו מרכיב מרקסיסטי מרכזי. האידאולוגיה של משנה זאת היוותה את הבסיס לתנועת העבודה. בחציה הראשון של המאה ה-20 הייתה הציונות הסוציאליסטית הזרם המרכזי בציונות; הן בארץ ישראל והן בגולה. (ויקיפדיה)

מפלגת מפא"י
מפלגת פועלי ארץ ישראל (מַפָּא"י) הייתה מפלגת שמאל ציונית סוציאליסטית שנוסדה בארץ ישראל בשנת 1930 מאיחוד הפועל הצעיר ואחדות העבודה. המפלגה הפכה לגורם המרכזי ביישוב ובתנועה הציונית. מפא"י הייתה (גם בדמות ממשיכתה - "מפלגת העבודה") מפלגת השלטון היחידה בישראל, מהקמת המדינה בשנת 1948 ועד ל"מהפך" בבחירות לכנסת התשיעית ב-1977. (ויקיפדיה)

מצר
אויב; שונא; יריב (מילוג)

ציטוטים

”שתזכה לבנות את ביתך יחד עם בחירת-לבך. בנין איתן וקיים בנוף מולדתנו הפורחת והשבה לתחייה“

הקשר הרב דורי