מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכתב מהאשה שחיפשה את קרובי משפחתה

תמונה של המשפחה
סבתא בילדותה אם משפחתה של סבתא
סיפור העלייה של סבתא שלי אלה פודולסקי

שמי אלה פודולסקי. סיפורי עוסק במכתב מיוחד כשהייתי תלמידה באוקראינה, גרתי בעיר זפוריז'יה.

יום אחד קיבלנו מכתב באנגלית מאישה שחיפשה את קרובי המשפחה שלה. אני אז הייתי דוברת רוסית, הצלחתי לתרגם אותו בקושי (בעזרת המילון). במכתב היא כתבה שאפשר לענות ברוסית כי יש לה מישהו שמתרגם. אנחנו חיפשנו את קרובי המשפחה שלה ולא הצלחנו. עניתי לה במכתב ברוסית והמילה היחידה בעברית שידעתי הייתה "שלום" (כתבתי אותה בהתחלת המכתב).

כעבור כמה זמן קיבלנו מכתב ממנה-  כולו בעברית! אף אחד בעיר שלנו באותו הזמן לא ידע עברית בכלל. אחרי חצי שנה התחלנו ללמוד עברית. הבאנו את המכתב בעברית למורה, כדי שהמורה תתרגם. המורה סיפרה לנו שזה מכתב מאד מרגש וידידותי ו"שישראל מחכה לעלייה באהבה".
כשהגענו ארצה והתקשרנו למסםר הטלפון שהיה במכתב, נפגשנו עם משפחה מאוד מיוחדת. משפחת אורן היו ממקימי מדינת ישראל. אבא של האישה היה איש חינוך, בין התלמידים שלו היו משה דיין, דבורה עומר, רחבעם זאבי ועוד. משפחת אורן בשנות החמישים הייתה בשליחות בספרד. נפגשנו הרבה פעמים ושמרנו על קשר הדוק עד היום.
חג חנוכה שמח בארץ עם בת ונכדים
תמונה 1
טיול משותף באיטליה קיץ 2015
תמונה 2
 סבתא שלי בילדות
תמונה 3
תשע"ו

מילון

זפוריז'יה
זפוריז'יה (ברוסית: "מעבר למפלים") היא עיר בדרום-מזרח אוקראינה המהווה את מרכז מחוז זפוריז'יה. העיר נמצאת על הנהר דנייפר ממול לאי חורטיצה - בסיסם הראשון של הקוזקים במאה ה־17. אוכלוסיית העיר מונה כ-740,000 תושבים (נכון ל-2018), וכמו כן בעיר קיימת קהילה יהודית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ישראל מחכה לעלייה באהבה“

הקשר הרב דורי