מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכנסיים של זכריה

זכריה במהלך תוכנית
המכסניים בני 70!!
זיכרונות מחיי הכפר בתימן

נולדתי בתימן בשנת 1935, באזור שנקראת עותמה.
 
החיים בכפר בתימן
כשהיינו קטנים לא היו משחקים, היינו משחקים כדורגל במרחב השכונה וברחובות. אבל לרוב, במקום לשחק היינו עסוקים בפרנסה. היו הרבה יהודים באזור שלנו. היהודים היו בעלי מלאכה והערבים היו חקלאים. ליהודים היה אסור להיות בעלי אדמה. כל בני הכפר היו עסוקים במלאכה ובתפירה. את המכנסיים הראשונים שלי תפרתי כבר בגיל עשר.
 
זוג המכנסים הזה הגיע מתימן והוא לפחות בן 70 שנה!
 
תמונה 1
 
כל שבוע היו מייצרים כמה זוגות מכנסיים, לוקחים אותם לשוק ומוכרים לערבים. קצב העבודה של התפירה היה שרוול אחד ביום. בכסף שהיינו מרוויחים ממכירת המכנסיים, היינו קונים כל מיני סחורות כמו חיטה ודורה מהן היינו מכינים אוכל בבית.
 
גם ביום וגם בלילה היינו שומרים על השדה שלנו.  גרנו בקומה העליונה של הבית. מתחת לבית, בקומת הקרקע, גרה הפרה. היינו חולבים אותה כל יום ומהחלב שלה היינו מכינים לבנה וגם חמאה. את החמאה היינו מרתיחים וממנה עושים שמן ואת השמן מכרנו בשוק והרווחנו קצת כסף. בנוסף נהגנו לאכול ארבה שתפסנו.
העשרה
יהדות תימן: "יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה."
תשע"ה 2015

מילון

יהדות תימן
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה.

חיטה דורה
דורה הוא סוג של דגן שמסוגל לשרוד גם בתנאים יבשים

ציטוטים

”כשהיינו קטנים שיחקנו כדורגל ברחובות, לא היו משחקים אחרים“

הקשר הרב דורי