מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המטעים בגן יג

אני וחברה על עמוד טיפוס וסבא מחזיק אותנו
סבא ואחיו התאום בקיבוץ
סיפור ילדות כיף לקריאה על החיים בקיבוץ

שמי ניצן, משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא יהודה, סבא נולד בשנת 1954 בגבת. במפגשים סבא סיפר לי על ילדותו בקיבוץ.

סבא מספר:

"כשהייתי בכיתה ז' היו לנו גיוסים למטעים שזה: תפוחים, שזיפים, אגסים. למטעים קראו 'גן יג'.

אבא שלי (סבא רבא של ניצן), היה אחראי על הגן. האנשים שעבדו איתו זה בדרך כלל ילדים לפני הצבא שסיימו בית ספר. אנחנו הבנים, אחרי שנגמר בית הספר היו נוסעים לעצי פרי והבנות היו הולכות לעבוד בבתי ילדים. בזמן העבודה של הבנים בעצי פרי ההינו אוספים את הגזם שמתחת לעצים, ובסוף היום היו אוספים את כל הענפים להרמה גדולה ואחרי שהצטבר כמות גדולה של ענפים היו מדליקים עובדי המטעים את הערימה. לנו הסכימו לזרוק תפוחי אדמה כמו בקומזיץ. היה גם שלב שהיינו צריכים לקטוף את הפרי מהעצים. לכל אחד היה סל והיינו עושים תחרות בין הבנים לבנות מי ימלא את המכלים הכי מהר.

תמיד בסוף היום בגלל שהיו ימים חמים היו מחלקים לנו ארטיקים והיו נותנים לנו שקית ממה שקטפנו להביא הביתה. בלילה היו נותנים לנו טרקטור כדי לנסוע ל'גן יג' לפתוח את המים ורוב הפעמים היינו נוסעים עם עוד ילד כי היה חשוך ומפחיד.

תמיד שמחנו שנתנו לנו לנסוע בלילה בלי אנשים מבוגרים וסמכו עלינו. היו פעמים שנאלצנו לנסוע לבד ל'גן יג' בלילה כדי למשוך את הקווי מים שישקו במקום אחר והיה לי מקרה ששקעתי עם הטרקטור כי לא ראיתי שיש בוץ כי היה חשוך קראתי לילדים האחרים ולאחי משה ז"ל והוא וחברים שלנו באו לחלץ את הטרקטור.

היום במקום שהיה הגן בנו מאגר מים.

סרט סיכום תכנית בבית הספר

הזוית האישית

ניצן: "נורא נהנתי ולמדתי דברים חדשים ונוספה לי חוויה איתך ואני שמח שעשיתי את זה".

מילון

גן יג
גן של מטעים בקיבוץ

ציטוטים

”" בלילה היו נותנים לנו את הטרקטור כדי לנסוע לגן היה חשוך ומפחיד ".“

הקשר הרב דורי