מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המחתרת החדשה

אני וסבתא
בצבא
רועי ישראלי מביא את סיפורו של סבתא

רועי משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורם של סבא וסבתא.

סבא גבריאל: "נולדתי ברמת גן  בתאריך 17.01.1936 להורי קראו: חנה ואליעזר. אמי נולדה בפולין, בעיירה ריפין ואבי נולד בליטא בעיירה שוולי בשנת 1905. בבית שלנו דברו רק עברית. אבי למד עברית בגימנסיה בווילנה שבליטא".

סבתא רות: "נולדתי בירושלים 16.05.1935. להורי קראו: שרה ודוד. שניהם נולדו בירושלים. המוצא שלהם הוא מיוגוסלביה וייוון. בבית דיברו כמה שפות: עברית, לדינו ואידיש.

בחרנו בסיפור משמעותי מהעבר המלמד על תקופת טרום הקמת המדינה

התקופה – טרום הקמת המדינה. באותם ימים הבריטים שלטו בארץ. הבריטים קיבלו מנדט לשלוט בארץ לאחר ניצחון המלחמה כנגד התורכים. בשלב מסוים התעוררה התנגדות בישוב היהודי וקמו מספר מחתרות: ההגנה, אצ"ל ולח"י. המאבק היה אלים וקשה.

סבתא בשרות הצבאי

תמונה 1

הבריטים נהגו ביד קשה ביהודים בכלל ובחברי המחתרות ביד קשה שבעתיים, בפרט. היו מעצרים רבים , חיפושים רבים בבתים אחר נשק מוסתר, מדי ערב היה עוצר ואסור היה לצאת מפתח הבית עד למחרת. הייתה בידיהם רשימה של כל חברי המחתרות והם רדפו אחריהם בכל חלקי הארץ. את מנהיגי הישוב עצרו וחלקם נשלחו למעצר בחו"ל.

 

אנו כילדים, באותה תקופה, הזדהינו הזדהות מלאה עם חברי המחתרות וקינאנו בהם לא מעט. גם אנחנו רצינו לקחת חלק במאבק הגדול.

סבא בשרות צבאי

תמונה 2

 

המצגת שלנו

סרט יוטיוב שהכנו

הזוית האישית

סבא וסבתא: "רועי, נכדנו האהוב

נפלה בחלקנו זכות גדולה לקחת חלק בתכנית " הקשר הרב דורי" עמך, נכדנו הצעיר. אחת לשבוע אנו יושבים בצוותא מול המחשב ומשתפים אותך בחוויות העבר שלנו. היינו ילדים כשקמה המדינה וקורותינו שזורים בקורותיה.משהו מזה ניסינו להעביר לך. אתה סקרן וקולט במהירות כל עניין ועניין שאנו מעלים. זה מחמם את הלב לגלות שהתברכת בחוש הומור, טוב לב, חריצות והתמדה אינסופים. אתה פתוח, מקבל ומשרה אווירה נעימה. פגישות אלו, של סב נכד, קירבו בינינו מאוד.

מאחלים לך את כל הטוב שבעולם! אוהבים מאוד מאוד, סבא וסבתא"

רועי: "אני רוצה לומר לסבא וסבתא שלי תודה על זה שהם באים עד לפה בשבילי ושהם סבא  סבתא מאוד כיפים, מצחיקים ונחמדים. אני גם רציתי לומר שאני אוהב אתכם ומעריך אתכם ואני מקווה שתחיו עוד הרבה השנים. תודה על זה שאתם מפנקים ומשקיעים כל כך הרבה. אני מאוד מקווה שיהיו לכם חיים טובים וכיפיים שלעולם לא תפסיקו לצחוק וליהנות. מקווה שנמשיך לצחוק ולהנות ביחד כמשפחה. חשוב לי שנמשיך לבלות ביחד עוד הרבה שנים ונהנה כולנו במשותף. אני נהנה איתכם ומקווה שגם אתם נהנים איתי ומאחל לכולנו שימשיך כך עוד הרבה שנים.

בארהבה, רועי"

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל[1] (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו. ויקיפדיה

ציטוטים

”אנו כילדים, באותה תקופה, הזדהינו הזדהות מלאה עם חברי המחתרות “

הקשר הרב דורי