מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המחרשה: משפחת פורת – תבור

פסל המחרשה, סבא ואני
המחרשה כיום
סיפורה של מחרשה שהחלה דרכה בגרמניה, דרך עמק יזרעאל וכיום ברשפון

זהו סיפורה של מחרשה, אשר יוצרה בגרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה (אין תיעוד על שנת הייצור כפי שמופיע על התווית המקורית של המחרשה). המחרשה הינה בעלת שני "סכינים" (להבים) ואשר יועדה להימשך על ידי זוג בהמות כגון: שוורים, פרדות וסוסים.

המחרשה שלנו נקנתה בעזרת מימון כספי של הסוכנות היהודית קרן היסוד, על ידי משפחת ראבידוביץ' ממושב מרחביה. ראש המשפחה, ר' חיים יצחק ראבידוביץ', היה ממיסדיי מושב מרחביה (1924), התגורר עם שתי בנותיו ושלושת בניו בצריף במושב מרחביה. לאחר מספר שנים נותרה בתו הבכורה רבקה ובעלה פישל במשק החקלאי ויתר האחים עברו להתגורר במקומות שונים בארץ. סבי, חקי פורת, הינו דור רביעי למשפחת ראבידוביץ' פורת.

המחרשה הייתה בשימוש המשפחה עד שנת 1954 עת נרכש הטרקטור הראשון של המשפחה. נכון לעכשיו ניצבת המחרשה בגינת ביתם של דינה ז"ל ויצחק (חקי) פורת ברשפון. המחרשה נמשכה על ידי זוג סוסים או פרדות.  היא הייתה בשימוש עד 1954 עת נרכש טרקטור על ידי המשפחה. המחרשה הייתה ברשות המשפחה במושב מרחביה במשך עשרות שנים, ולאחר מכן הועברה למושב רשפון למשקם של דינה וחקי פורת, נכדם של משפחת ראבידוביץ'- אולדק. בשנת 1937 צולם פישל אולדק סבו של חקי פורת סבי חורש את חלקתו כאשר ברקע ניבטת את דמותו התמירה של גבעת המורה. לימים תמונה זו הפכה להיות  סמלו של מושב מרחביה. ואכן מופיע צילום זה על דפים והמסמכים הרשמיים  וכן על חולצות של תושביי מושב מרחביה.

מחרשה זו היא עדות לכיבוש אדמת עמק יזרעאל אשר היו נטושות ושוממות במשך דורות רבים על ידי חלוצים אשר למרות הקשיים הגדולים שניצבו בפניהם – למול מחלת הקדחת ומזג האוויר – גאלו את האדמה.  פסל סבא פישל אולדק חורש שנמצא בסמוך למזכירות מושב מרחביה מהווה תזכורת לגאולה זו, והן הלוגו של מושב מרחביה שנוצר לאור התמונה של סבא פישל אולדק, מהווה תזכורת מתמדת לתרומה.

הזוית האישית

סבא יצחק (חקי) פורת והנכדות גאיה תבור ומיקה ציפורי: היה כיף להיות בתהליך נכדה וסבא, זמן איכות והעברת המידע לדורות הבאים.

מילון

מֶרְחַבְיָה (מוֹשָׁב)
מֶרְחַבְיָה (מוֹשָׁב) הוא מושב בעמק יזרעאל הנמצא 3 ק"מ מזרחית לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. בשנת 1924 הפכה המושבה מרחביה, אשר הוקמה בשנת 1912 בסמוך לקואופרציה במרחביה, למושב עובדים תוך תגבורה בעולים מפולין ותושבים מתל אביב אשר רצו לעסוק בחקלאות כאיכרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מחרשה זו היא עדות לכיבוש אדמות עמק יזרעאל אשר היו נטושות ושוממות במשך דורות רבים על ידי חלוצים “

הקשר הרב דורי