מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המחבוא של ד"ר יאנקו

סבא
סבא שלי
כיצד משפחתי הצילה את ד"ר מרקו

 
 
יום אחד יפה חזרתי מאיזה טיול בהרים, ונכנסתי הביתה, ואמרתי שלום לכולם, ואמרו  לי: "אל תכנס עכשיו לחדר שלך, בגלל שיש מישהו שם!".
"מה פתאום" אמרתי.
"כן כן, אנחנו החבאנו רופא ילדות שלך שברח מהסקוריטטה (המשטרה החשאית הרומנית), ועכשיו הוא גם חבר שלך. אחר כך אמרו לי ככה: "זה רופא הילדים האהוב עליך, שטיפל בך כל חייך, זה דוקטור קורנל יאנקו" (בן דודו של מרצ'ל יאנקו האמן הישראלי הידוע ואדריכל. דרך אגב, המשטרה החשאית חיפשה את ד"ר יאנקו בגלל שהיה מנהיג ציוני גדול ברומניה, ורומניה לא הייתה מעוניינת שיהודים יעזבו את רומניה).
 
למחרת היה יום ראשון, וישבנו ולקחנו ארוחת בוקר… לאט לאט הגיע הערב…. ושוב ישבנו סביב שולחן יפה… בעיקר בשביל לשפר את המצב רוח של אורחנו, ולהפחית את הפחדים שלנו.
ופתאום צלצלו בדלת! אוי ואבוי לנו.. כולנו נהיינו לבנים…אבל רק אבי שמר על קור רוחו ואמר: "בשקט! מהר לחדר!, ולכבות את האור שמה".
אני הלכתי לדלת לפתוח, ומי עומד שמה – אדריכל צעיר מאוד שעבד אצל אבי, קומוניסט, ומאוחר יותר, מורה בפקולטה לאדריכלות.
בינתיים אשתו של אבא, החביאה את כל הצלחות והסכו"ם של הדוקטור בספרייה, וכולנו היינו דרוכים, וטוטו אמר כמו אורח: "אוו אני רואה שאתם אוכלים ארוחת ערב".
הבאנו לו צלחת וספל, וכל מה שצריך בשביל שישתתף בארוחת ערב שלנו. הוא התיישב, בחן את הסביבה, ואמר: "אהה, שכחתי לשטוף את הידיים" (זה היה בכוונה בשביל לבדוק אם הדוקטור מתחבא).
הדוקטור, באותו זמן היה מוסתר מתחת למיטה שלי בחדר החשוך, ובקיצור, הוא לא ראה אותו, אנחנו הפכנו לעוד יותר לבנים.. ולא הצלחנו להוציא הגה מהפה.
בינתיים טוטו חזר לשולחן, והמשיך לאכול. 
למחרת, מוקדם בבוקר, ד"ר ינאקו אמר לנו יפה שלום, ולא חזר יותר, בגלל שהלך להסגיר את עצמו לסקוריטטה. ד"ר ינקו ישב 7 שנים, עד שהסוכנות היהודית קנתה אותו. (כופר) 
 
כעבור שנים, ממש לא מזמן, ביקרתי אצל חברים אדריכלים בירושלים, אלו שלמדתי אתם יחד ברומניה.
דיברנו על חוויות מהלימודים וסיפרתי את הסיפור הזה, ואמרו לי: "אתה לא יודע שטוטו היה קצין בסיקוריטטה?אפילו היה כתוב על הקירות של בית השימוש בפקולטה לאדריכלות, שהוא קצין בסיקוריטטה.
בנוסף, לדוקטור יאנקו, שישב 7 שנים בכלא, עצרו את אשתו, פעילה ציונית שישבה 12 שנים. כשעלינו ארצה, מצאנו את משפחת יאנקו פה, במצב לא טוב וחולים.
כשנולדה הבת שלי דנה (אימא של מיכאל) ישר הבאנו אותה לד"ר יאנקו לבדיקה.
 
 
תשע"ו, 2016 

מילון

סיקוריטטה
המשטרה החשאית של רומניה

ציטוטים

”צחוק זה דבר חשוב בחיים“

הקשר הרב דורי