מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המזוודות ששרדו את התופת

אני יושב ליד שתי סבותיי בסדר הפסח
חלק מהחפצים שהיו במזוודה
איך ניצל הרכוש המשפחתי בפולין בזמן מלחמת העולם השנייה

בזמן מלחמת העולם השנייה היה למשפחתו של סבא שלי, אדם דרוקס ז"ל, שהתגוררו בעיר "אושווינצ'ין" בפולין, מפעל לחומרי איטום.

קצת לפני פלישת גרמניה לפולין, כשהמצב כבר נהיה מתוח, ברחה המשפחה לרוסיה, אך לפני כן ארזו את כל חפצי הערך שלא יכלו לקחת אייתם ורצו לשים אותם למשמר בכספות של הבנק ב"קראקוב".

סיפור המזוודות

מנהל הבנק אמר להם שעקב המצב כל הכספות כבר תפוסות, ואין מקום למזוודות, אולם הוא הסכים לשים אותן בצד והבטיח שישגיח עליהן, והביא לסבו של סבי, אשר היה ראש המשפחה דאז, קבלה שמאשרת את קבלת המזוודות.

עם תום המלחמה, חמש  שנים מאוחר יותר, סבי ואחותו הגיעו לארץ עם ילדי טהרן, וגם הוריהם עלו לישראל. הסבא והסבתא חזרו ל"קרקוב" ורצו לקחת את המזוודות מהבנק. כשהגיעו לשם נאמר להם שכל הכספות נפרצו ונבזזו על ידי הגרמנים, אולם כזכור המזוודות שלהם לא היו בכספות אלא פשוט עמדו בצד במשך כל המלחמה ועליהן הצטברו ערימות ניירת וארגזים שונים, וכך בדרך נס נשארו המזוודות על כל תכולתן שלמות ובטוחות.

כמה שנים מאוחר יותר עלו גם הסבא והסבתא לישראל, והביאו איתם את המזוודות, וכיום חלק מהפריטים שהיו במזוודות נמצאים בבית סבתי בכפר וורדים, ושאר הפריטים מחולקים בין בני המשפחה השונים.

תמונה 1
חלק מהחפצים ששרדו במזוודות

העשרה:

אושוויינצ'ים – עיר במערב גליציה בדרום פולין, הנמצאת כ-60 קילומטר מדרום-מערב לקרקוב, בסמוך לשפך נהר הסולה אל נהר הוויסלה. אוכלוסייתה מונה 40,979 תושבים (2006). שמה הגרמני של העיר, אושוויץ, נמצא בשימוש נרחב כשמו של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו (ובקיצור: אושוויץ) שנבנה ופעל בסמוך לעיר, בזמן מלחמת העולם השנייה כחלק משואת יהודי אירופה. ערב מלחמת העולם השנייה, היה היישוב בעל מאפיינים של עיירה יהודית, והיהודים שהיוו כמחצית מאוכלוסיית העיר השפיעו משמעותית על אופיה ותרבותה. מבחינה פוליטית אף היה להם רוב במועצת העיר. רוב היהודים תושבי העיירה נספו בשואה. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף.

מילון

ילדי טהרן
ילדים שעלו לארץ דרך טהרן

ציטוטים

” חמש שנים מאוחר יותר, סבי ואחותו הגיעו לארץ עם ילדי טהרן, וגם הוריהם עלו לישראל. “

הקשר הרב דורי