מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המורה רפאל הפחיד אותי

רפאל ספורטה (1913 - 1983)
ביתה הישן של צופיה
המעבר מכיתה א' בירושלים ולכיתה ב' ביפו

איתי ישראלי, מניר צבי בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא צופיה ישראלי. סבתא צופיה נולדה בשנת 1941, בירושלים. בתום מלחמת השחרור הייתה סבתא צופיה בת שמונה.
 
כשנגמרה מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות, בשנת 1949, עברה צופיה מירושלים ליפו עם משפחתה, ונכנסה ישר לכיתה ב'. בשל המלחמה והמעבר מכיתה א' בירושלים ולכיתה ב' ביפו, לצופיה היה חסר ידע בכתיב.
 
 
תמונה 1
 
המורה שלה ביפו היה רפאל ספורטה , משורר הילדים הנודע. יום אחד ביקש המורה לכתוב על הלוח את המילה "יחדיו". צופיה, שישבה בשורה הראשונה, הצביעה בביטחון מלא, ניגשה אל הלוח וכתבה את המילה – אך כל האותיות היו שגויות.
 
המורה רפאל, שלא ידע על המעברים במהלך כיתה א' מירושלים ליפו, הגיב בתוקפנות: "לא נכון!". מאז צופיה לא ישבה בשורה הראשונה, לא הצביעה, לא דיברה, לא  השתתפה, ואיבדה את הביטחון לכל חייה.
 
העשרה
מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות: "מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית".
 
סופר ומשורר ילדים ישראלי. בשנת תשי"ז זכה בפרס אשר ברש לספרות ילדים ונוער, ספרו "ארמון החול".  רפאל סַפּוֹרטָה (א' בניסן תרע"ג, 7 באפריל 1913 – כ"א בשבט תשמ"ג, 4 בפברואר 1983) היה משורר ילדים ישראלי. כתב מתוך תפיסת עולם יהודית-מוזיקלית, הרואה במילים חלק מיצירה ישראלית חדשה הפונה מחד למקורות ומאידך לחיים בארץ ישראל.
     
תשע"ו,  2016

מילון

רפאל ספורטה
סופר ומשורר ילדים ישראלי. בשנת תשי"ז זכה בפרס אשר ברש לספרות ילדים ונוער, ספרו "ארמון החול". רפאל סַפּוֹרטָה (א' בניסן תרע"ג, 7 באפריל 1913 – כ"א בשבט תשמ"ג, 4 בפברואר 1983) היה משורר ילדים ישראלי. כתב מתוך תפיסת עולם יהודית-מוזיקלית, הרואה במילים חלק מיצירה ישראלית חדשה הפונה מחד למקורות ומאידך לחיים בארץ ישראל.

מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית

ציטוטים

”"לא נכון!" תוקפנותו של המורה הפחידה את הילדה צופיה“

הקשר הרב דורי