מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המורה לפרסית של ישראל גלילי

משה בעבודת התיעוד
משה ציוני
סיפורו של משה מטהרן לקיבוץ נען.

בטהרן באירן 7 שנים, הייתי חייל קבוע בארמון המלך והייתי שומר ראש של אשתו, לא היה קשר חם אבל הוא התייחס אליי יפה.

יום אחד המלך קרא לי והציע לי לעזוב כי אני יהודי ולא כדאי להישאר בטהרן זה מסוכן.  הרופא של המלך שהיה גם הוא יהודי, עזר לי ולמשפחתי עם שלושת הילדים, הם הכינו את כל אשרות הכניסה לארץ. מכרתי את רכושי, כדי לעלות לישראל.
הביאו אותנו לנמל התעופה למטוס אל על שהטיס אותנו לארץ ישראל. בארץ לקחו אותנו לקיבוץ נען .שנתיים גרנו שם. עבדתי במוסך ואשתי עבדה בקיבוץ היה לנו טוב. בקיבוץ נען היינו חברים של  ח"כ ישראל גלילי שהיה ראש המפקדה הארצית של "ההגנה", פוליטיקאי ישראלי, חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל.עבדתי אתו במטווחים בשבתות.ישראל גלילי היה המזכיר הראשון של התנועה, ובשנת 1930 נמנה עם מייסדיו של קיבוץ נען, שבו היה חבר עד יום מותו.
 
תמונה 1
הכרתי גם את שר התחבורה משה כרמלי  שהיה מראשי "ההגנה", אלוף בצה"ל, איש ציבור ישראלי, חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל. בקיבוץ לא היו עולים נוספים.
הייתי יושב עם משה כרמל ולפעמים עם ישראל גלילי ומלמד אותם פרסית.
 
תמונה 2
עזבנו את קיבוץ נען אחרי שנתיים. הגענו לעיר לראשון לציון וגרנו בשכונת רמת אליהו. הקמתי חנות מכולת ואחר כך חנות נעליים . אחרי 15 שנה ברמת אליהו עברנו לשיכון המזרח . עברתי לראשון לציון כי היא עיר יפה, היא קרובה לים ויש בה הרבה פרדסים .
העשרה
קיבוץ נען: "נען הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ המאוחד (כיום "התנועה הקיבוצית") הממוקם בקרבת העיר רחובות במועצה אזורית גזר. נוסד בשנת 1930 על ידי חניכי הנוער העובד מקבוצת "הבציר" ברחובות."

מילון

ישראל גלילי
ראש המפקדה הארצית של "ההגנה", פוליטיקאי ישראלי, חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל,

קיבוץ נען
נען הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ המאוחד (כיום "התנועה הקיבוצית") הממוקם בקרבת העיר רחובות במועצה אזורית גזר. נוסד בשנת 1930 על ידי חניכי הנוער העובד מקבוצת "הבציר" ברחובות.

ציטוטים

”הוה זנב לאריות ולא ראש לשועלים“

הקשר הרב דורי