מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המוסר שבמסור

ג'ורג' והנכדה מיה למשפחת וייל
אני קצין בצבא צרפת- 1944
למדתי פרט, שהשליך על המון תחומים, לאו דווקא הקשורים לניסור עץ.
מוצא משפחתי
ספר הרישום של יהודי אלזס משנת 1784
בשנת 1784 רצה מלך צרפת, לואי ה- xvi ) 16), להגביל את מספר היהודים שבאו לגור בחבל אלזס, הנמצא בצפון-מזרח צרפת, בגדה השמאלית של נהר הריין.
הוא הזמין רישום מדוקדק של משפחות היהודים לפי עיירת מגוריהם.
בעמוד הקשור לכפר  בצנדורף ( batzorff )  אפשר לראות את שם משפחת הסב מצד אימא שלי.
תמונה 1
      
תמונה 2
מחוז  אלזס בצרפת                                    הכפר בצנרוף batzorff בו ישבה  משפחת סב- אימי
ילדותי
אני, ג'ורג' וייל, נולדתי בשנת 1921 בעיר שטרסבורג שבצרפת.
תמונה 3
זכרונות  ילדותי  מגן-הילדים
המוסר שבניסור
בשנת 1927 , כשאני בן 6 , הצטרפתי לצופים.  המדריכות, גב' ברנד וגב' יעגר, היו מנהלות של גן-ילדים.
אני זוכר שחינכו את ילדי הגן לפי שיטת מונטסורי    ( montessori ).
הגב'  מונטסורי  – montessori הייתה מחנכת חדשנית של התחלת המאה ה-20, אשר קבעה שיש להתייחס אל ילדי הגן כאל שותפים ולא כאל אובייקטים .
רעיונותיה זכו בהצלחה רבה בכל אירופה.
מריה מונטסורי
 
תמונה 4
זמן לא מועט שלנו היה מוקדש לעבודות-יד.
שמה למדתי איך להשתמש במסור-יד, כלי שהיה עתיד להיות חביב עלי שנים רבות.
מסור-היד מאפשר לחתוך כל מיני צורות, אשר בדרך כלל , מצוירות מראש על פלטת-עץ בעובי של 2 עד 6 מ"מ. על-ידי מסור זה בניתי כל מיני אביזרים , רובם לשימוש ביתי.
אבל שם למדתי גם פרט, שיש לו השלכות על המון תחומים, לאו דווקא הקשורים לניסור עץ:
כשהתיישבתי בפעם הראשונה לעבודה זו, אמרה לי גב' יעגר : "אתה רואה את הציור על פלטת העץ? תשים לב, ואל תגיע לקו הציור ממש. תמיד יש להשאיר רווח של מילימטר אחד ושנים."
שאלתי למה ?
והיא ענתה: "משום שתמיד אפשר על-ידי שפשוף (עם נייר זכוכית, למשל) להגיע באופן מדויק עד לקו הרצוי. אך אם חתכת , חו"ח, בתוך הקו, אי-אפשר יהיה לתקן לעולם".
עצה זו לימדה אותי כלל גדול : לא רק אל העץ צריך להתנהג בכבוד, אלא גם אל בני-האדם.
תמונה 5
קורותיי במלחמת העולם ה-2 :
מפגש מקרי  בכפר
בתקופת מלחמת העולם ה-2, תחת הכיבוש הנאצי-הגרמני , בהיותי בן 20 , הצטרפתי והשתייכתי ללהקת תיאטרון.
בביקורנו בכפר פריגורד בשנת 1941, פגשתי שם במקרה ידידים משטרסבורג ( strasbourg)  עיר הולדתי, אשר מצאו מקלט בכפר זה.
ניגנתי שם בפני הילדים.
תמונה 6
1941  דרום-מזרח צרפת , אני מנגן בפני ילדי הכפר פריגורד (perigord )
בצבא
אח"כ התגייסתי לצבא "צרפת החופשית" בראשית הגנרל דה-גול  (de gaulle ) , אשר נמלט מצרפת ללונדון לצורך מאבק בגרמנים בעזרת אנגליה ומדינות נוספות.
בשנת 1944, קיבלתי את המדים הראשונים ואת דרגת הקצונה של סגן-משנה.
תמונה 7
עלייה
בשנת 1969 עליתי לישראל.
סיפורו של ג'ורג' וייל תועד על ידי הנכדה מיה וייל במסגרת תכנית הקשר הרב-דורי בבי"ס "פלך" בירושלים, בשנת הלימודים תשע"ג (2012-3), בהובלתה של הגב' שרה פרזון.
עיבוד ועריכה: גב' ורדה ברגמן, מתנדבת בית התפוצות

מילון

שיטת מונטסורי
גישה חינוכית לילדים המבוססת על מחקריה וניסיונה של הרופאה והמחנכת האיטלקית מריה מונטסורי (1870-1952). מונטסורי יצרה על יסוד תצפיותיה סביבת למידה הבנויה מחומרים שנועדו לפעילויות למידה עצמאיות על המורה לראות בילד כמי שטבעו הפנימי ינחה אותו להתפתחות מושלמת. תפקיד המורה כצופה כולל לעתים אינטראקציות ניסיוניות עם הילדים, המכונות בדרך כלל "שיעורים", כדי לפתור בעיות התנהגות וכדי להדגים כיצד יש להשתמש בכלי הלימוד העצמי הנמצאים בסביבת הלימוד לשימושו החופשי של הילד.

ציטוטים

”בגן-הילדים לפי שיטת מונטסורי , התייחסו אלינו ,ילדי הגן ,כאל שותפים ולא כאל אובייקטים .“

”לא רק אל העץ צריך להתנהג בכבוד, אלא גם אל בני-אדם“

הקשר הרב דורי