מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המוכרת הצעירה בחיפה

סבתא ציבי ונכדתה תמר ציוני
המוכרת הצעירה סבתא ציבי
מגיל צעיר הייתי כבר מיומנת ובקיאה ברזי המסחר..

שמי ציבי (צביה) קריגר נולדתי בישראל בשנת 1962.

להוריי משפחת גרסטל הייתה חנות לתשמישי קדושה ברחוב נורדאו שבהדר הכרמל  שבחיפה. חנות "ינאי" שמה. באותה תקופה לא היו חנויות רבות כאלו בחיפה ולכן החנות הזו שימשה גם בתור מרכז חברתי – תרבותי – דתי לכל תושבי חיפה והצפון.

הייתי בת יחידה להוריי בין שני בנים במשפחה. שני אחיי למדו בישיבות, ורוב ימות השבוע הייתי לבד בבית עם הוריי. הרגשתי בודדה לבד בבית. ולכן את רוב שעות היום הפנויות שלאחר הלימודים ביליתי בחנות שלנו. מיותר לציין, שמהר מאד ומגיל ממש צעיר, כשהייתי כבת עשר, כבר הייתי מיומנת ובקיאה ברזי המסחר ובמיומנות המכירה.

לא רק שידעתי למכור כבר מגיל צעיר, גם ידעתי והבנתי הרבה על הדברים שמכרנו בחנות. כך למשל ידעתי לסדר ולקפל את הרצועות של התפילין, לגלגל את קלף המזוזה לתוך בית המזוזה, ואפילו יכולתי לתקוע בשופר!!! לפני סוכות מכרנו את ארבעת המינים, ידעתי לבחור ולהעיד על אתרוג אם הוא פסול, פשוט  או מהודר, וכך גם על לולבים והדסים!!!

ידעתי גם להציע לקונה איזו טלית לבחור – מצמר או מבד פשוט. ידעתי גם להציע לקונה מתנה מתאימה לבר מצווה או לחתונה… וידעתי גם לעטוף דברים כמתנה כדי שיראו יפים ומושכים את העין!! כל זאת ידעתי לעשות במיומנות ובחן מגיל העשרה המוקדמות!!

הייתי נחשבת בחיפה המוכרת הצעירה!!!!

תמונה 1
חנות לתשמישי קדושה ינאי- מרכז חברתי תרבותי דתי

הזוית האישית

משוב סבתא צביה: נהניתי לקחת חלק בתכנית המיוחדת של הקשר הרב דורי, וברצוני להביע את תודתי למורה המדהימה, פייגי בורגן, על כל ההשקעה הרבה.

מילון

תשמיש קדושה או תשמיש מצווה
הוא חפץ המשמש ביהדות, לשם קיום מצווה. לעיתים קרובות נעשה שימוש בשם "תשמיש קדושה" כדי לתאר את שני הסוגים. בין תשמישי הקדושה כאלה שנועדו לשימוש אישי (כגון ציצית, שהאדם לובש אותה), ומהם שמשמשים את הציבור (כגון ספר תורה ותשמישי קדושה הנלווים לו).

ציטוטים

”מודה לה' על כל הטוב שנתת לי.“

הקשר הרב דורי