מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המהנדס מרומניה

תיעוד סיפורו האישי של יוג'ין
תיעוד סיפורו האישי של יוג'ין
סיפורו של יוג'ין ארבליך בן ה-88, כפי שסיפר לתלמידי הריאלי בפרויקט הרב דורי
יוג'ין, שכיום בן 88, נולד בשנת 1926 בבוקרשט, רומניה. ליוג'ין אחות, בן אחד ושלוש נכדות.
רקע למלחמת העולם השנייה
משנת 1920 ועד שנת 1940 היו היהודים במצב טוב ולא הייתה בעיה בין יהודים-רומנים לנוצרים-רומנים. ברומניה, היו כ-20 מליון אנשים ומתוכם כ-500,000 יהודים. בשנת 1940, התחילה מלחמת העולם השנייה. בגרמניה, "משוגע גדול" הקים מפלגה בשם "המפלגה הנאצית". למפלגה הייתה אידיאולוגיה משלה והיא פעלה משנת 1930 ועד שנת 1940. בשנת 1940, הגרמנים פרצו לצ'כוסלובקיה. הסיבה לכך הייתה שנאת המפלגה את היהודים, ולכן היא רצתה לגרש את כל היהודים בגרמניה על מנת שיישארו רק נוצרים. היהודים בגרמניה היו עשירים ומצליחים, והיטלר היה הראשון שטען כי הנוצרים הם הכי טובים ושלא צריך את היהודים. אז התחילו כל מיני פעולות נגד יהודים. לדוגמה, באמצע הלילה פרצו לבתי היהודים, זרקו אבנים לחנויות ולקחו את כל היהודים וסגרו אותם בגטו. בשנת 1940, הצבא הגרמני, שהגיע עם טנקים ונשקים מודרניים, פתאום פרץ לצ'כוסלובקיה ולאחר מכן לבולגריה וגם לרומניה בכיוון לרוסיה. היטלר רצה להשתלט על כל אירופה. הצבא הגיע לרומניה. תחילה, ברומניה היה אלוף גדול ושרר בה שלטון דומה לדמוקרטיה. באותו זמן היה שקט ולא היה סכסוך בין היהודים לנוצרים, עד שנת 1940. אז הגיע היטלר והגנרל הצטרף אליו למלחמה ברוסיה במטרה לכבוש אותה. כמו בגרמניה, זרקו את יהודי רומניה לגטאות.
סוף מלחמת העולם השנייה
הצבא הרומני נלחם יחד הצבא הגרמני כנגד רוסיה בקרבות קשים. לפתע, הרוסים קיבלו עזרה מהאמריקאים, כמו נשק, בעיקר משום ששניהם היו נגד הגרמנים. כאשר הצבא הגרמני עלה למוסקבה, חיילים רבים מתו מהקור ומהעובדה שלא היה אוכל. לעומתם, הרוסים היו רגילים לקור וגם הייתה להם מדיניות של חריכת אדמה. הם היו שורפים את השדות לפני שנסוגו- וכך לא היה לגרמנים אוכל. בצורה מפתיעה, הגרמנים החלו להפסיד. כיוונה של המלחמה התהפך. הרוסים נכנסו לרומניה עם העזרה האמריקאית. הם רדפו אחרי הגרמנים עד לברלין ושם חתמו על הסכם שלום. היטלר התאבד על מנת שלא יתפסו אותו. הוא היה בבונקר מתחת לאדמה באמצע ברלין. כשהגיעו אליו, הוא ביקש מעוזרו- שיירה לו בראש. לאחר מכן, גלגלו אותו בשטיח ושרפו אותו כדי שלא ימצאו את הגופה שלו. אז התחילה תקופה טובה יותר בשביל היהודים.
הסיפור האישי
בבית הספר- יום אחד, כשיוג'ין היה בכיתה ג', הוא הלך לבית הספר. לפתע, לאחר שעתיים שלמדו בצורה רגילה, הגיע המנהל אשר הודיע כי יש חוק שדורש שכל היהודים יגורשו מבית הספר. בכיתתו של יוג'ין היו 40 תלמידים ומותכם 2 יהודים. היו כמה ילדים מתחשבים שאמרו: "מה פתאום", והיו כמה "חוליגנים" שצעקו: "ג'ידו החוצה!". הם לקחו את התיק של יוג'ין ופרץ ביניהם קרב. יוג'ין רץ הביתה מבית הספר. כל תקופת השואה אסור היה ליהודים ללמוד בבתי ספר, ולכן למדו בערב- עם מורים יהודים.
חיי המשפחה- אביו של יוג'ין נזרק לגטו. משפחתו נזרקה מהבית. הם עברו לבית מחוץ לבוקרשט. בשנת 1940, התחילה השואה בבוקרשט. משנת 1940 ועד שנת 1945 היו הגרמנים ברומניה. הנאצים של רומניה עשו פוגרומים, סוג של ונדליזם קשה, כמו פרעות ליל הבדולח. אחרי שנה, יצא אביו ממחנה העבודה. הוא חזר הביתה חולה ורזה. המשפחה בירכה אותו והיו שמחים שחזר. לילה אחד, נשמעו דפיקות על דלת ביתם ולפתע נפתחה הדלת . הנאצים הגיעו ושאלו אם יש נשק בבית. אביו של יוג'ין היה קצין במלחמת העולם הראשונה והוא הביא ליוג'ין רובה לא פעיל, שאיתו יוג'ין שיחק. יוג'ין שמע קריאה: "יש לכם נשק?". הוא ידע איפה הרובה, ושאם הגרמנים ימצאו אותו הם יהרגו אותו ואת משפחתו. יוג'ין לקח את הרובה וקפץ עימו מהחלון. הוא נפטר מהרובה במהירות, ואכן הנאצים לא מצאו רובה בבית.
חיי החברה- לפני שהיטלר הגיע, לא ידעו מה ההבדל בין יהודים לנוצרים. ליוג'ין היו חברים נוצרים רבים. אחרי הגעתו של היטלר, מערכות היחסים עם הנוצרים הידרדרו.
סיפורים מיוחדים- יום אחד, כאשר יוג'ין היה בן 14, והוא, אימו, אביו ואחותו חיו בבוקרשט, פתאום הגיעו טנקים לרחובות. הוא עלה לטנק אחד והגרמנים לא ידעו שהוא יהודי. הם ראו אותו בתור רומני ואף נתנו לו לאכול מרגרינה.
סוף מלחמת העולם השנייה- יום אחד, יוג'ין שמע בלילה ברדיו, עם אוזניות, שהגרמנים הפסידו בקרבות והחלו לנסוג אחורה. בשנת 1945, הגרמנים ברחו. יוג'ין היה אז בן 17. הנערים בעירו התארגנו כדי לעזור ללוחמים. החיילים היו מגיעים פצועים ומלאים בדם, והנערים היו בורחים מביתם כדי לקבל את הרוסים.
לאחר המלחמה- השלטון ברומניה התחלף לשלטון דיקטטורי, בדומה לשלטונו של סטלין. יוג'ין הלך לבית הספר ולמד באוניברסיטה הנדסת חשמל. אחרי שגמר אוניברסיטה, הוא עבד ברומניה כמהנדס. הוא עלה לארץ בשנת 1960 והתחתן. כאשר היה בן 28, נולד לו בן. הוא עבד בחברת החשמל ובבתי הזיקוק.
תובנות של יוג'ין-
  • יוג'ין מרוצה לחיות בארץ ישראל, משום שלגור במדינה ששייכת לך, ואדמתה שייכת לך, זוהי הרגשה אחרת. גם כשלא היו נאצים, ולא היה סכסוך, עדיין ניתן היה להרגיש בהבדלים בין היהודים ללא יהודים.
  • תמיד תהיה אנטישמיות, גם אם בכמות משתנה, כי היהודים הם חכמים.
  • אסור לאמור שאנחנו יותר טובים ממישהו אחר כי זה מה שהגרמנים אמרו כשעלו לשלטון.

מילון

חריכה
שריפה

ציטוטים

”אני מרוצה לחיות בארץ ישראלי משום שלגור במדינה ואדמה ששייכת לך, זוהי הרגשה אחרת“

הקשר הרב דורי