מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המבצע הימי שכמעט פתח מלחמה עם צרפת

ארד וסבא בספרית בית הספר מתקצרים
גדעון איל כקצין בחיל הים על סיפון טרפדת
ספינות שרבורג - כיצד ישראל השיגה עליונות ימית

סיפור ספינות שרבורג מנקודת מבטו של סבי, גדעון איל.

רקע יחסי ישראל צרפת בשנים 1955 עד 1967:

החל משנת 1955 החלו יחסי ישראל צרפת להתהדק העקבות האינטרסים המשותפים של שתי המדינות וברית זו הלכה והתהדקה בשנים שלאחר מכן. אך עם עליית נשיא צרפת שארל דה-גול לשלטון בשנת 1958 החלה התקררות איטית ביחסים. בשנים 1959-1962 שמרה צרפת על מחויבותה  הרשמית והצבאית כלפי ישראל, אך דה גול הפסיק את דפוס היחסים האינטימי והבלתי אמצעי ששרר בין שתי המדינות והחליפו בטקסיות ובממלכתיות.

במסגרת ההתנהלות הממלכתית הוזמן בשנת 1960 ראש ממשלת ישראל דוד בן גוריון לביקור רשמי ראשון של מדינאי ישראלי בצרפת. בתחילת שנות ה-60 של המאה ה20  חתר דה גול להחזיר את צרפת למעמדה כמעצמה מעמד שנשחק במלחמת העולם השנייה במלחמת במלחמת הודו סין ובמלחמת אלג'יריה כדי להיות מעצמה בעלת מעמד עצמאי ניתק דה גול את צרפת  מברית נאט"ו ובסיסי הצבא האמריקאי הועברו מצרפת לארצות אחרות. כדי לקבל את תמיכתן של מדינות  העולם השלישי הקים את  ברית המדינות דוברות הצרפתית, והתקרב אל מדינות ערב. במרץ 1962 חתם דה גול על הסכמי אוויאן אשר הורו על נסיגת הצבא הצרפתי והענקת עצמאות לאלג'יריה. בכך הוסר המכשול העיקרי שמנע מצרפת לפתח קשרים כלכליים ודיפלומטיים עם העולם הערבי.

מדיניות התמיכה המלאה בישראל השתנתה, ויחסי צרפת עם ישראל ומדינות ערב נעשו לפי הגדרת דה גול ל"מדיניות של קווים מקבילים", שמשמעותה הייתה המשך היחסים הטובים עם ישראל ללא התערבות מדינות ערב, ובמקביל פיתוח קשרים בעולם הערבי ללא התערבות של מדינת ישראל. ישראל מצידה ראתה ביחסים הטובים עם צרפת נכס אסטרטגי, והתעלמה מדיווחי עיתונאים ומבקרים ישראליים בפאריס, שהבחינו בשחיקה במעמדה של ישראל בצרפת. מדיניות הקווים המקבילים הגיעה לפרשת דרכים כאשר נשיא מצרים גמאל עבדול נאצר החל את מהלכי ההכנות למחמה במאי 1967 לאחר ביקור של שר החוץ הישראלי אבא אבן בפריז בו הודה לנשיא על עזרת צרפת הורה דה גול ב 3 ביוני 1967 על אמברגו (חרם) על אמצעי לחימה לצדדים האויבים במזרח התיכון. המהלך היה אנטי ישראלי מובהק מכיוון שבעוד שהערבים רכשו את כלי נשקם מברית המועצות וגרורותיה, רק ישראל רכשה נשק בצרפת. ישראל וצרפת, כל אחת מטעמיה, הסתירו את קיום האמברגו.

הסיפור מנקודת מבטו של סבי:

כאשר הוקם חיל הים הישראלי הוא התבסס בעיקר על כלי שיט ממלחמת העולם השנייה אשר לא התאימו למשימות אותן נדרש לבצע חיל הים ובשנת 1965 החליט חל הים הישראלי להצטייד בספינות מלחמה חדשות, אשר יהוו "שובר שיוון" מול חילות הים של ציי מצרים וסוריה אשר צויידו בספינות טילים רוסיות.

מימון הספינות החדשות התאפשר בעקבות הסכמי השילומים מגרמניה בעקבות זוועות הגרמנים בעם היהודי שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה. הספינות שנבחרו היו מתוצרת גרמנית אך חיל הים ביקש להגדילן ולהתאימן לצרכיו ובעקבות חשש של גרמני להסתכסך עם מדינות ערב הוחלט לבצע את בניית הספינות במספנה קטנה בעיר שרבורג שבצרפת.

סבא שלי, גדעון איל, אשר שרת כקצין בחיל הים נבחר להיות רס"ר המכונה של הספינה הראשונה בעקבות הבחירה, טס סבי לגרמניה לעבור מספר השתלמויות בנושאים שונים הקשורים בציוד הטכני של המכונה.

בחודש פברואר 1967 יצא סבי עם אנשי צוות המכונה לעיר שרבורג. במהלך החודשים הבאים פתרו סבי ואנשי הצוות מספר בעיות הקשורות בתפקוד הספינות כולל בעיה רצינית במדחפים אשר מנעה מהספינות להגיע למהירות הרצויה.

בחודש דצמבר 1967 הפלגה ארצה הספינה הראשונה אח"י מבטח.

ב 28 לדצמבר 1968 במסגרת מבצע תשורה פשטו כוחות סיירת מטכ"ל וצנחנים בפיקודו של רפאל איתן על שדה התעופה הבינלאומי של ביירות בלבנון והשמידו 14 מטוסי נוסעים של חברות תעופה ערביות בתגובה לפעולות טרור של טרורסטים פלסטינים כלפי מטוסים ישראלים.

בתגובה למבצע הנ"ל ולאור הידידות יוצאת הדופן בין לבנון לצרפת היחס כלפי ישראל מצד נשיא צרפת, שארל דה- גול, הדרדר מאוד ונוצר חשש כי כל עסקאות הנשק של ישראל עם צרפת יקפאו או יבוטלו, חשש אשר אכן התממש. בתגובה לחרם על הספקת ציוד צבאי לישראל החליטו בחל הים על תוכנית יצירתית  של הקמת חברה אזרחית אשר תרכוש את הספינות שלא למטרות צבאיות וכל הצוות הצבאי עבר לבגדים אזרחים. בינתיים החלו בחיל הים לתכנן את מבצע הברחת הספינות לישראל.

התאריך שנבחר היה ערב חג המולד 1969 הסיבה שיום זה נבחר היא בגלל שידוע כי צרפתים רבים היו עסוקים עם תכניות החג. לקראת השעה 2:00 לפנות בוקר בשרה תחזית מזג האוויר של הרשת ה BBC בשרה שמזג האוויר הגרוע מתחיל לפנות את מסלול ההפלגה והוחלט לצאת מידית לכיוון ישראל .

בספינה האחרונה, אח"י חץ שבה הפליג סבי לא הספיקו להתקין מכ"ם ולכן ספינה אחרת הייתה אמורה להפליג לצידה ולוודא שהיא מפליגה לכיוון הנכון. ההפלגה הייתה ארוכה ובמהלכה נתקלו צוותי חמשת הספינות באתגרים רבים כולל תדלוק בלב ים ובעיות טכניות נוספות.

ב31 לדצמבר 1969 נכנסו כל חמשת הספינות לנמל הקישון שבמפרץ חיפה ונערכה לצוות ולספינות קבלת פנים "ממלכתית" בנוכחות שר הביטחון והרמטכ"ל. בישראל חומשו הספינות וירי טילים ואכן במלחמת יום הכיפורים שלט חל הים בזכות ספינות אלו בים התיכון והטביעה מספר רב של כלי שייט מצרים וסורים, הפציץ מטרות חוץ אסטרטגיות, ללא פגע בספינות. לאחר כ 20 שנות שרות מפוארות הוצאו הספינות משירות בחל הים.

סבי גדעון המשיך לשרת בחיל הים ולאחר 24 שנות שירות השתחרר בשנת 1983 בדרגת רב סרן.

מבצע שרבורג מהווה מקור גאווה גדול עבור סבי ועבורנו בני משפחתו עד עצם היום הזה. אני גאה מאוד בסבא שלי.

ארד איל.

הזוית האישית

העבודה על הפרוייקט אפשרה לסב ונכדו זמן איכות ביחד ללמוד ולהכיר היה לנו כיף גדול ביחד ואני גאה שיש לי סבא כזה.

מילון

סטי"ל
ספינת טילים

אמברגו חימוש
איסור מכירת נשק בין מדינות

שובר שיוון
הצטיידות של צד אחד (ישראל) בכלי לחימה ונשק אשר יאפשרו לו לנצח בקרב או מלחמה עם הצד השני, אם יפרוץ

ציטוטים

”לאחר כ 20 שנות שרות מפוארות הוצאו הספינות משירות בחל הים.“

הקשר הרב דורי