מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המאפייה הכשרה באורוגוואי

במטבח של סבא וסבתא איתי ועם האחים של
סבא שלי כשהיה תינוק עם סבא וסבתא רבה שלי
סבא שלי סיפר לי על החיים במונטווידאו כשהיה ילד עד העליה ארצה

נולדתי בשנת 1955 בעיר מונטווידאו, במדינת אורוגוואי שבדרום אמריקה.

יהדות אורוגוואי "יהדות אורוגוואי היא אחת מקהילות היהודים בדרום אמריקה ומקום מושבה הוא באזור אורוגוואי של היום… החל משנות ה-70 החלה ירידה במספר היהודים בקהילה כתוצאה מעליה לישראל, הגירה למדינות אחרות (בעיקר פנמה וקנדה) והתבוללות. כיום מונה הקהילה כ-15,000 איש. רוב היהודים מתגוררים בעיר הבירה, מונטבידאו, אך יש מספר משפחות המתגוררות גם בפונטה דל אסטה, פייסנדו ורוצ'ה".

גדלתי במשפחה עם שני אחרים, משה ומרים. אתנו בית גרו גם סבא וסבתא שלי מצד אימי שברחו מפולין עוד לפני מלחמת העולם השנייה. לאימא שלי היה אח באורוגואי.

לאבא שלי הייתה מאפיה שהייתה המאפיה היהודית הכשרה היחידה בעיר. היה אופה את הלחם בלילה ובבוקר היה מחלק את החלם בבתים של היהודים בעיר. בתקופה מסוימת נסעתי אני לחלק את הלחם. אבא שלי היה מכין לי לחמניות מיוחדות כל בוקר. לסבא שלי הייתה חנות בשר שהייתה צמודה לבית בו גרנו.

באורוגואי החינוך הוא חינם וקיבלנו חינוך מאוד מעשיר. בבוקר למדנו בבית הספר הממלכתי שבו לומדים כל ילדי אורוגואי ובצהרים למדנו בבית הספר היהודי. בשנות נעורי הייתי קשור מאוד לתנועת נוער בני עקיבא גם כחניך וגם כמדריך. כמדריך הייתי אוסף את החניכים מהבתים כדי שלא ילכו לבד לסניף ברחובות מונטווידאו.

img-20170321-wa0039-1

החיים באורוגואי שונים משמעותית מהחיים בארץ ישראל כיון שרוב האוכלוסייה גויים. חיים אלו מדגישים את היותך יהודי שומר מצוות ועוד יותר את היותך ציוני. היה לנו קשר טוב עם השליחים שהיו מגיעים מארץ ישראל לבני עקיבא ולקהילה היהודית. כשאחי הבכור משה הגיע לגיל 16 הוא עלה לארץ באופן עצמאי כי לזה חונך כציוני. חלפו מספר שנים וגם אני כבר הייתי כמעט בן 16 ושוב עלה הדיבור שאני עולה לארץ. ואז שקלו ההורים לעלות לארץ כמשפחה.

חשוב לצין שאבי ניצול שואה והיה במחנה אושוויץ. הוא הגיע לאורוגואי אחרי מלחמת העולם השנייה כפליט ולא ידע מילה בספרדית. הכיר את אימי ושם נשאו.

העלייה לישראל

בתשעה באב בשנת 1971 מימשנו את חלומנו ועלינו על אוניה בדרכנו לארץ ישראל. כשסבא וסבתא שלי נשארו באורוגואי . ההפלגה באוניה ארכה שלושה שבועות ועכב טעות לא היה אוכל כשר על האוניה . במשך שלושה שבועות אכלנו רק ירקות פרות. האוניה עגנה באטליה שם עצרנו למספר ימים ומשם טסנו לארץ ישראל. כשהגענו לארץ בהתחלה שלחו אותנו למעון עולים ברמלה וכעבור שנה עברנו לתל אביב.

אני הלכתי ללמוד בישיבת בני עקיבא בכפר הרואה. שם למדתי להתמודד עם הקשיים כעולה חדש. בחדר שוכנו 4 בנים ולמדתי להכיר את התרבויות השונות . המשכתי בדרכי במסורת בה גדלתי כיהודי שומר מצוות. גדלתי במשפחה מאוד ציונית. מה שגרם לנו שברגע שהגענו לארץ השפה בה דיברנו הייתה עברית. התמודדתי עם השפה החדשה. סיימתי את למודי כעבור שנתיים. התגייסתי לצבא ושיירטתי את המדינה כלוחם קרבי עד גיל 45 כשריונר.

 

20170321_182805-1

הזוית האישית

סבא יצחק: מאז שעליתי לארץ לא חזרתי לאורוגואי.

רוני: נהנתי מאוד לשבת עם סבא שלי ולשמוע סיפורים מעברו

מילון

משפחה
פמיליה familia

יהדות אורוגוואי
יהדות אורוגוואי היא אחת מקהילות היהודים בדרום אמריקה ומקום מושבה הוא באזור אורוגוואי של היום.

ציטוטים

”למדתי את החשיבות של כל יהודי לגור בארץ ישראל “

הקשר הרב דורי