מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכמיהה לארץ ישראל

וורקה ונעמה
אמי ואחיותי ערב העליה לישראל
געגועים לירושלים

שמי הוא וורקה אבבה. פירוש השם וורקה הוא זהבה. שם משפחתי הקודם הוא ספפה – ופירושו "עשיר".

ילדותי

נולדתי באתיופיה בתאריך 6.6.1959  וגדלתי בכפר בעיר גונדר. באתיופיה נהגו לחתן את הבנות בגיל צעיר. אני התחתנתי בגיל 12. לא הכרתי את בעלי, אלא פשוט שידכו ביננו. מדי פעם  אנשים אומרים לי איך היה בחתונה שלך ואני לא יודעת כל כך מה להגיד, כי הייתי מאד צעירה. אפילו תמונות מהחתונה אין לי, כי לא היתה מצלמה.

בילדותי אהבתי לשחק עם חברותי וביחד תמיד יצרנו משחקים מיוחדים כמו חמש אבנים ועוד. היינו אוהבים לשיר שירים באמהרית לזכר ארץ הולדתי והעם האתיופי וכולנו שרנו.

לא הייתי בגן ילדים וגם לא בבית ספר, הייתה לנו תקופה מאוד קשה כי לא למדנו.

אנחנו שמונה אחים במשפחה: 2 אחים 6 אחיות מתוכן אחת נפטרה. אחותי נפטרה במהלך העלייה לארץ כשעברנו בסודן. היא היתה אחותי הקטנה. המסע היה קשה ומפרך והיא בנוסף לכך גם חלתה בדרך, ולכן נפטרה. לאחר שהגענו לארץ  בשנת 1991 למדנו את השפה העברית באולפן כדי שנוכל להסתדר ויהיה לנו יותר קל להיקלט בישראל. אני הייתי בת 23 כשעלינו לארץ. אמנם אני לא שרתתי בצבא אבל ילדיי שרתו: האחד בגולני, השני במשטרה צבאית ובתי הקטנה בחיל הים.

תמונה 1

היום אני מודה לה' שעלינו לארץ ישראל ממש כיף לי כאן.

אחד המנהגים של העדה שלנו הוא חגיגות חג הסיגד. בחג זה נהגנו לאכול לחם הנקרא "דבו" ולאחר מכן היינו מתפללים מהלילה עד הבוקר. בחג זה למעשה חיזקנו וחידשנו את הברית עם ה' והמשכיות האמונה.

עבדתי במהלך השנים במספר מקומות עבודה, והמקום הראשון שעבדתי היה במטבח. עסקתי בזה שנתיים. היום אני עובדת בעיריה כעובדת ניקיון. בעבר הייתי מטפלת בקשישים. אני ממש אוהבת לעזור לקשישים, אני משמחת אותם שהם עצובים ומטיילת איתם.

יש לי שלושה נכדים, אשר מדי פעם מגיעים אלי מבית הספר, הם אוכלים אצלי ואני שואלת אותם איך היה בבית הספר ואנחנו מבלים ביחד את שעות אחר הצהריים.

הזוית האישית

היה מאד מעניין וחוויתי.

מילון

דבו
מידי יום אוכלים האתיופים את האינג'רה .אך לקראת שבת אופים לחם מיוחד כמו חלה הנקרא דאבו. דבו=לחם באמהרית. את הדבו מכינים במיוחד בימי שישי או באירועים מיוחדים כגון: ברית,חתונה,אזכרות.

ציטוטים

”היום אני מודה לה' שעלינו לארץ ישראל ממש כיף לי כאן“

הקשר הרב דורי