מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכל לטובה – הנס של סבא בתוניסיה

העיירה מדנין בתוניסיה בה נולד וגדל סבא
מפת תוניסיה בה סבי וסבתי נולדו.
כל מה שהקב"ה עושה הכל לטובה!

בס"ד

סיפור הנס של סבא שלי

סבא שלי, נולד וגדל בעיירה בשם מדנין שבתוניסיה: "עיירה קטנה בדרומה של תוניסיה עיירה שהתפתחה כאחת מערי הלווין של האי ג'רבה. כ20 ק"מ צפונית מזרחית לעיירה מדנין נתגלו חורבותיה של עיר קדומה בשם GIGHTIS זאת עדות שבנקודה זו הוקמה על ידי הפניקים עיר בגבול המדבר שהייתה תחנת מסחר חשובה בדרך השיירות לאפריקה, עיירה זאת המשיכה לצמוח גם בתקופה הרומית וגם בתקופה הביזנטית. עם כיבושה של העיר במאה ה7 על ידי הכובש הערבי נהרסה העיר כללי….בשנות החמישים עזבו היהודים את העיר מדנין רובם עלו לארץ ישראל ואחרים עברו לעיר תוניס או לאי ג'רבה…".

מדנין – מתוך אתר מורשת תוניסיה

1597_466239571_medenine__1__h235905_l

הסיפור שסבא סיפר לי התרחש בשנת 1943 בחודש ינואר, נכנסו לעיר מדנין (עיר הולדתו של סבי), כוחות גדולים של חילים גרמנים עם כלי תחבורה רבים כגון: טנקים ומשאיות ונכנסו לאחד מבתי הספר בשכונתם.

לאחר מס' ימים הגיעו לבית סבי שני אזרחים מלווים בשני חיילים גרמנים חמושים ודרשו מהורי סבי את כספם אשר לא הייתה בביתם מאומה ולאחר מכן החלו החילים בחיפושים בכל פינה וחדר. החילים לא התיאשו והחלו לחקור מס' רב של מרצפות הם לא מצאו כלום למעט רדיו שהוחרם הם הודיעו שלא יצאו מביתם ואמרו לאביו של סבי שהוא מסולק מעבודתו.

לאחר יממה חזרו החילים ודרשו שיביאו להם את הזהב ומרוב פחד מאימה ומאיומים מנשקם הורי סבי גילו לחיילים היכן מוטמן רכושם. רכושם היה מוטמן בחנותו של השכן עמוק באדמה. החילים צעדו עם מלוויהם לעבר חנות השכן ופרצו את דלת הכניסה ורוקנו את תכולת הבור.

באותה שנה, הגיע סבי לגיל מצוות ולא חגג את המצווה בעקבות המלחמה הקשה שהיתה. רוב באוכלוסיה נטשה את העיר ולכן משפחת סבי נשארה מחוסרת פרנסה. באותו ערב סבי ברח עם קבוצה קטנה שנשארה בעיר. משפחת סבי המשיכה לצעוד עד שהיו במרחק רב מהעיר, במחצית הדרך שמעה משפחת אבי פיצוצים וההפגזות מכיוון העיר.

למחרת נודע לסבי שחמישה יהודים נהרגו ובניהם שכנים של סבי וכמו כן פגע פגז אחד ישירות בבית סבי ונוצר ברצפה בור גדול למדי. ב"ה היה לסבי נס גלוי שהם הספיקו לברוח בזמן המתאים.

הזוית האישית

שיר מדר:  מאחלת לסבא וסבתא שלי שיחיו עד 120 שנה בעז"ה. שולחת להם לבבות המבטאים את אהבתי לסבא וסבתא.

מילון

דבוזה
בקבוק

סחנה
חום

מדנין
עיירה קטנה בדרומה של תוניסיה עיירה שהתפתחה כאחת מערי הלווין של האי ג'רבה. כ20 ק"מ צפונית מזרחית לעיירה מדנין נתגלו חורבותיה של עיר קדומה בשם GIGHTIS זאת עדות שבנקודה זו הוקמה על ידי הפניקים עיר בגבול המדבר שהייתה תחנת מסחר חשובה בדרך השיירות לאפריקה, עיירה זאת המשיכה לצמוח גם בתקופה הרומית וגם בתקופה הביזנטית. עם כיבושה של העיר במאה ה7 על ידי הכובש הערבי נהרסה העיר כללי.

ציטוטים

”"הכל לטובה"“

הקשר הרב דורי