מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היסטורית משפחתית – מסבא רבא אליעזר

סבא ואני
בעבר
קצת על ההיסטוריה של משפחת סורוקה

היום נספר על המשפחה של סבא איתן מצד אביו אליעזר.
 
אליעזר נולד בוורשה, בפולין אביו היה רב וקראו לו דוד המשפחה הייתה משפחה אמידה וסבא למד בישיבה הגבוהה לרבנות מטיבטא. המשפחה הייתה משפחה חסידית שאצל החסידים יש ערבות הדדית כלומר החזק עוזר לחלש.
 
סבא תמיד סיפר שכל בוקר שהוא היה קם היה ילד נוסף בתוך המיטה שלו כי תמיד היו עניים שלא היה להם איפה לישון והיו מכניסים אותם לבתים של יהודים  אמידים. במשפחה של סבא היו 9 אחים ואחיות. המשפחות היהודיות היו משפחות גדולות למרות שהרבה מהם היו מאוד עניים.
 
סבא עלה לארץ בשנת 1934 שנים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה ולכן לא עבר את השואה בפולין. סבא דוד ו- 4 אחים נוספים עזבו את פולין לפני השואה. 3 האחים הצעירים שנשארו בפולין הושמדו בשואה. סבא מיעט לדבר על השואה מאחר שלא חווה אותה.
 
כאשר סבא הגיע לארץ בשנת 1934 הוא הגיע ללא כל רכוש או כסף ועבד בשנים הראשונות בתור פועל בהקמת המזח בנמל תל אביב. לאחר מכן עבד כצבעי בבניינים שהוקמו בתל אביב. שנים לאחר מכן הוא נכנס לעסקים הקים חנות מכולת גדולה ולאחר מכן היה סוכן של תה ויסוצקי. במקביל לעסקיו הוא הצטרף למפלגה הליברלית היה חבר מועצת עיריית תל אביב במשך 10 שנים וקיבל תואר יקיר העיר תל אביב.
 
סבתא שלי נולדה בוילנה היום בירת ליטא. למשפחה בית"רית חילונית. היא למדה באוניברסיטה בוילנה ובשנת 1934 עלתה לארץ בתור סטודנטית ועמדה ללמוד באוניברסיטה בירושלים. בגלל מצבה הכספי הקשה לא הייתה מסוגלת להמשיך בלימודים והתחילה לעבוד אצל משפחת פריצקר, ההורים של זיוה להט אשתו של ציץ לימים ראש עיריית תל אביב.
 
הם נישאו ונולדו 2 ילדים הבת הבכורה נעמי והבן סבא איתן. משפחתה של סבתא שכללה הורים ועוד 2 ילדים נספו בשואה בוילנה. סבתא לא דיברה איתנו הילדים בנושא השואה ומיעטה לדבר על משפחתה שרובה הושמדה בשואה. בארץ עשו ההורים חייל מבחינה כלכלית סבא היה איש עסקים ונבחר ציבור. לנו הילדים הייתה ילדות טובה ומאושרת ללא קשיים כלכלים. אחותי נעמי למדה פסיכולוגיה קלינית והייתה הפסיכולוג הראשי של צה"ל אני סיימתי טכניון בהנדסה אזרחית (בניין) וגם תואר שני בטכניון.
 
לסבא איתן ואשתו אורנה ז"ל יש שלושה ילדים עדי, מיכל וירון. עדי למד בטכניון הנדסת תעשייה וניהול ועשה תואר שני במנהל עסקים. עדי משמש כיום כסמנכ"ל בנק hsbc  שהוא אחד הבנקים הגדולים בעולם. בתי מיכל היא אדריכלית סיימה אדריכלות בלונדון ועובדת היום כמתכננת במשרד אדריכלים. ירון בני הצעיר סיים לימודיו בתקשורת ומנהל ושמאות מקרקעין ועובד במשרד שמאים. יש לי שבע נכדים חכמים, מוצלחים ומתוקים.
 
התחביב שלי במשך כל השנים הוא טיולים בחו"ל במקומות הנידחים ביותר. תמיד חשבתי שאת הטיולים הקשים צריך לעשות בגיל יותר צעיר כי בגיל מבוגר קשה לעשות אותם וככה נהגתי. היום שאני בן 70 אני ממשיך לטייל אבל במקומות יותר קרובים ובנסיעות יותר קלות. אני חושב שלטייל בחו"ל לראות ולהכיר תרבויות אחרות נופים אחרים, אנשים אחרים, מנהגים אחרים זה דבר שמוסיף הרבה לאישיות של האדם ולכן יש לו חשיבות רבה.
 
טיילתי בכל מדינות אירופה, בכל מדינות צפון ודרום אמריקה, ברוב מדינות אסיה חלק ממדינות אפריקה ואוסטרליה וניו-זינלנד. המדינות המרשימות ביותר באירופה הן: איטליה, צרפת ואנגליה. ביבשת אמריקה: ארצות הברית, ארגנטינה וצ'ילי. באסיה: הודו ואינדונזיה.
 
עבדתי כל חיי בעבודות שיש להן חשיבות לפיתוח ולבנייה של מדינת ישראל הייתי אחראי על בניית מאות אלפי דירות הקמת ישובים חדשים ופיתוח שיטות בנייה חדשות. בשנה האחרונה החלטתי לעבור לעבודה חלקית בייעוץ לחברות בנייה וחברות ביטוח ואני מקדיש מחצית מזמני ללימודי ארץ ישראל עכשיו התפנתי לדברים שלא היה לי זמן כל חיי.
 
לראשונה מאז לימודי מבית ספר תיכון אני לומד ספרות עברית היסטוריה של עם ישראל מתקופת בית המקדש הראשון ועד ימינו. הלימודים מלווים בסיורים בארץ באתרים שקשורים לתקופה הנלמדת. במיוחד אני מגלה עניין במלחמת השחרור שבה נלחמו מעטים נגד רבים ויכלו להם. האירועים שבמיוחד הרשימו אותי הם: סיפור הל"ה שיצאו לשחרר את הנצורים בגוש הציון ונהרגו  בדרכם. סיפור נוסף הוא סיפור הקרב במנזר סן סימון בירושלים ששם פצועים קשה שלא יכלו להפנות העדיפו למות ביחד ולא ליפול בשבי הערבים. במלחמת השחרור היה עוד הרבה סיפורי גבורה ואני מצטער צער רב, שלא מלמדים את התלמידים בבתי הספר על מהלך מלחמת השחרור. רק מורשת זו תעביר לתלמידים את החשיבות של קיומה של מדינת ישראל עבור כולנו.

מילון

אמידים
אנשים אמידים זה אנשים עשירים שיכלו להתמודד עם הקשיים באותה התקופה

ציטוטים

”אם כל אדם היה עוזר לאחר העולם היה יותר טוב“

”סבא רבא אליעזר חבר מועצת עירית ת"א במשך 10 שנים וקיבל תואר יקיר העיר.“

”רק מורשת זו תעביר לתלמידים את החשיבות של קיומה של מדינת ישראל עבור כולנו.“

הקשר הרב דורי