מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היסטוריה משפחתית

סבא רבה, סבא וסבתא של סבא שלי
משפחת קריינדל
המושבה באר יעקב נקראת על שמו של רבי יעקב יצחקי.

הכל התחיל עם סבא שלי. סבא שהיה חבר באגודת חובבי ציון ברוסיה עלה לארץ ישראל בשנת 1907. סבתא שהייתה אחות במקצועה עלתה לארץ ישראל מרוסיה גם בשנת 1907.
 
הם החליטו שהם לא נשארים בתל אביב שבאותה שנה נוסדה ועברו לייסד יישוב חדש, את המושבה באר יעקב. לאחר שהם קנו את אדמות המושבה. בחנוכה תרס"ז הם עלו על הקרקע. הם היוו חלק מקבוצה של יהודים יוצאי רוסיה וקבוצת יהודים יוצאי קוקז ובראשם רבם רבי יעקב יצחקי. המושבה באר יעקב נקראת על שמו של רבי יעקב יצחקי.
 
קבוצת יוצאי הקוקז נהגו ללבוש את חליפתם הקוקזית בדומה לזו של הצרקסים, חגורי חרב למותניהם. הם הצטיינו בגבורה ובאומץ לב ושכניהם הערבים נהגו בהם ביראת כבוד. בשנים הראשונות התקיימו חלוצי המושבה מגידול טבק ונטעו כרמי שקדים. גידולים אלה לא עלו יפה. את השקדים חסל מזיק בשם קפנודיס. את הטבק חסל "מזיק" בשם-השלטון התורכי. עלי טבק מיובשים הם בעלי תכונה היגרוסקופית כלומר כאשר הלחות באוויר גבוהה העלים סופגים מים ומשקלם גדל, כאשר הלחות באוויר יורדת משקל עלי הטבק קטן. כך שתופעה זו נוצלה ע"י השלטון התורכי כדי לרדת לחייהם של חלוצי המושבה.
 
התורכים היו באים בחורף שוקלים את הטבק כאשר הוא היה ספוג מים מהלחות שבאוויר וכמובן שהיה כבד. כעבור שלושה ארבעה חודשים כלומר בקיץ כאשר לחות האוויר הייתה נמוכה והטבק היה יבש היו התורכים חוזרים ושוקלים את הטבק וכמובן שעקב היובש משקלו היה נמוך יותר ואז היו קונסים את החלוצים על חוסר המשקל— כאילו שהם מכרו טבק בהסתר ולא שלמו את המס המגיע ממכירת הטבק.   
 
תופעה זו הביאה את החלוצים להחלטה להפסיק את גידול הטבק. מצב זה הביא את החלוצים למצב של מחסור ורעב וכל קיומם היה קשה. בשנת 1917 נכנסו הבריטים ממצרים תוך כיבוש הארץ ושחרורה מידי התורכים. בתקופה זו החלה באזור נטיעת פרדסי הדרים וגם חקלאי המושבה נטעו על אדמותיהם פרדסים, ענף אשר הוכיח את כדאיותו הכלכלית ומכאן חלה תפנית  במצב  הכלכלי במושבה לטובה והחקלאים החלו להנות מרווחה כלכלית.    
 
בהמשך לכיבוש הארץ הבריטים בנו מסילת ברזל ממצרים דרך עזה- רחובות-באר יעקב-לוד- חיפה- ועד ראש הנקרה ללבנון . במלחמת העולם השניה שימש המחנה הצבאי צריפין- שהיה הבסיס הצבאי הבריטי הגדול ביותר במזרח הקרוב כמפקדה ראשית של הצבא הבריטי. מחנה צריפין קרוב מאוד למושבה. מאידך גם בשטחי המושבה נבנה בסיס בריטי גדול אשר שימש כבית חולים  של הצבא הבריטי הגדול ביותר במזרח התיכון. 
בתקופה זו חלה התפתחות כלכלית רצינית במושבה וגם משקה החקלאי התבסס.
 
מבחינת המשפחה לסבתא שושנה וסבא משה נולדו ארבעה ילדים. יהודית ז"ל שהיתה אמי וסבתא רבא של רון. הרצל ז"ל דודי. יעל ז"ל דודתי. וגאולה ז"ל דודתי. ליהודית נולדו שלושה ילדים .אני -נתן סבא של רון.שושנה ז"ל דודתו של רון. ונפתלי דודו של רון. אני נתן נשאתי לאשה את רעיתי אילנה ז"ל לבית זיו ממוצא עלית. נולדו לנו ארבעה ילדים. נאוה- דודתו של רון. רפי, אביו של רון. ענת וחגית תאומות דודותיו של רון.
עד כאן בקצרה תולדות השבט כפי שסיפר סבא נתן.  

מילון

ז"ל
זכרונו ליברכה

ציטוטים

”אם אין אני לי מי לי“

הקשר הרב דורי