מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היסטוריה משפחתית – שורשים – סבתא וסבא דנה ואליאב דר

סבתא דנה והנכד עמית
סבתא דנה בצעירותה
מסיפורי סבתא דנה

משפחתי הענפה מגיעה מכל קצוות הגלובוס. רוסיה דרום אפריקה, פולין גרמניה וצברים תוצרת הארץ. היום הדור של הדודים שלי אפילו מגאורגיה, מצרים עיראק, ובני דודי נולדו באוקראינה. דנה נולדה בשם נורית ברט כהן ב-1947 בתל אביב, אליאב נולד בבי"ח "בתר" בחיפה ב-1945. הוריה התגרשו כשהיתה בת 2.5  ושמרו על יחסים יפים וטובים מאוד לאורך כל חייה. ברט חנה ויעקב הוריה – ילידי גרמניה שעלו בצעירותם  עם משפחותיהם וחונכו בבתים דתיים ובתנועת בני עקיבא.

סבא יעקב ברט, אביה של סבתא דנה

תמונה 1

כתבה על טביעת האונייה בשנת 1945 – סבא יעקב ניצל

תמונה 2

ההורים התגרשו ב1949. כהן חנה ונורמן התחתנו בשנת 1950 בדרום אפריקה. נורמן נולד שם והכיר את חנה. עלו לארץ לנהריה ללמוד באולפן. ברט יעקב התחתן עם שרית ב – 1950 בתל אביב. ברט יעקב שירת בצה"ל בקבע וד"ר נורמן כהן נהייה רופא ילדים. ל-2 המשפחות נולדו 2 ילדים נוספים. יורם ואהרון (רוני) ברט, סריל ודורון כהן. סבתא דנה חיה את רוב חייה בערים שונות בארץ ובמקומות שונים בחו"ל. דרום אפריקה, ארה"ב וסינגפור.

ילדותה עברה בתל אביב, נהריה משם לירושלים ובהמשך חזרה לתל אביב ושוב לחיפה. משם נסעה לארה"ב לשנתיים עם משפחת אמה וחזרה לחיפה ומשם לסיום הלימודים ב-1965בתל אביב. בגיל 16 שינתה את שמה מנורית לדנה. אז התגייסה לצה"ל, החלה בחיל הים ותוך כדי מלחמת ששת הימים סיימה את שירותה הסדיר וחתמה קבע ושרתה במודיעין-עזה. בהמשך יצאה לסינגפור למשלחת הסודית של צה"ל שנתבקשה לעזור להקים את צבא סינגפור בו שהתה משפחת אביה יעקב ושרית ברט. שם  שימשה זמנית בתפקיד מתרגמת חומר צבאי לחיל רגלים לאנגלית. בחזרתה ארצה הלכה ללמוד עיצוב פנים והנדסאית בנין בטכניון. שלוש שנים ובמקביל החלה לעבוד בברקליס בנק די.סי.או. סבתא סיימה תואר הנדסאית בנין ומעצבת פנים ובהמשך סיימה בבין תחומי תקשורת.

סבתא דנה בצעירותה – בסיום שמינית, בסיום הטירונות ובארה"ב.

תמונה 3
תמונה 4
תמונה 5
תמונה 6

 

סבא רבא ד"ר אהרון ברט היה בתפקידו הראשון הציבורי עו"ד של  הקונגרס הציוני ה-12 ב-1921 והמשיך בתפקיד זה גם אח"כ. היה עו"ד בנקאי ומחבר ספרים במחשבת ישראל. שימש מנכ"ל בנק אנגלו פלסטינה שלאחר הקמת מדינת ישראל הפך בנק לאומי. לאחר מכן בן – גוריון ביקש ממנו לדאוג לשטרות ומטבעות בסיום תקופת שלטון הבריטים בארץ על מנת שעם קום המדינה יהיה לה כסף ישראלי. לפני קום המדינה סבא רבא של אימי אהרון ברט היה חתום על השטרות של בנק אנגלו פלסטינה  ולאחר מכן עבד בתור מנכ"ל בנק לאומי לישראל שהיה הבנק היחידי והראשון בארץ. במסגרת תפקידו נסע רבות בעולם וגייס כספים למען קום המדינה. דוד בן גוריון הציע לסבא רבא ד"ר אהרון ברט את תפקיד נשיא המדינה הראשון של מדינת ישראל המוקמת. סבא סירב והודה לדוד בן גוריון. אשתו פאולה ברט בשנת 1938 הקימה ומיד החלה להפעיל את מפעל "הכלל לכלל" מפעל שחילק מידי יום מצרכי מזון לאלפי נצרכים וכך יכול היה ב"שבת השחורה" להעביר מזון גם לאסירי ההגנה  ומאוחר יותר גם לירושלים הנצורה. כשליוותה את סבא שגייס תרומות למען הישוב בארץ סבתא הצטרפה וגייסה כספים למען הקמת בתי דיור מוגן לניצולי השואה שהגיעו באותה תקופה לארץ. בתל אביב בית שלום ביד אליהו בית גילה ובית ברכה ובית אחווה ואז בי"ח ליכטנשטטר שלימים החליף את שמו לבי"ח "רעות" הידוע היום לטובה. יחד עם סבתא רבא השנייה חווה ליברמן לבית אורבך קורן דגני הקימו גם בתי אוכל שנקראו אז בתי תמחוי לבודדים ניצולי שואה שהפרוטה לא הייתה בידם. המקום היה ברח' פרישמן בתל אביב והאכיל רבים מהאוכלוסייה הגדולה שעלתה לארץ. סבתא פאולה קיבלה מראש העיר צי'ץ להט את אות יקירת העיר תל אביב על פעולותיה בשנת 1976.

שטרות עליהם חתום סבא רבא ד"ר אהרון ברט

תמונה 7

סבתא פאולה והאות ההוקרה שקיבלה מראש עיריית תל אביב צ'יץ

תמונה 8

סבא אהרון ברט

תמונה 9

סבא אליאב

אליאב על שם אליעזר ואברהם שנספו בשואה. נולד בחיפה ב-1945 בבי"ח "בתר" שהיום לא קיים. הוריו פנחס ורבקה פרלמוטר נולדו שניהם בפולין וסבא אליאב זכה לראות את בית אימו שלא נחרב במלחמת העולם ה-2 בטיול שורשים. מרבית משפחתם נספתה בשואה ורק חלק מהאחים הספיקו לעלות לארץ לפני עליית היטלר לשלטון. סבא פיני פרלמוטר קיבל את שם משפחתו המאמצת לשם הועבר בגיל 16על מנת שלא יגייסו אותו לצבא הפולני. סבא פנחס עבד בנגרות במשמרות בחברת הזכוכית הידועה בארץ "פניציה" .וסבתא רבקה עבדה בניקוי בתים על מנת להשלים פרנסה. לסבא אליאב יש אחות שגדולה ממנו בשנה וחצי בשם נאווה גלנט. נולדו לה 4 ילדים. שרי אילן דורית ויניב. אליאב גר בילדותו בקרית חיים ואח"כ בקרית מוצקין. למד ביסודי בבי"ס אחדות ובתיכון בקציני ים עכו. בי"ס יוקרתי באותה תקופה. משפחתו של סבא הייתה צנועה ודלת אמצעים באותה תקופה, לכן סבא זכה ללמוד בחינם בפנימייה בזכות הצלחתו במבחן הסקר. חייו בפנימיה היו קשים בהתחלה. לצאת מהבית בגיל 14 בפעם הראשונה כשלא מכירים אף ילד, לא יודעים לשחות, ובחדר ישנים עם 14 ילדים שאינם מוכרים כלל. סבא התגבר על הכל בהיותו חביב  על חבריו בזכות הצלחתו כשחקן כדורסל טוב, ותלמיד טוב  וחבריו כינוהו בוץ. Butz. בשרותו הצבאי שרת על המשחתת חיפה זו שנלקחה בשבי מהמצרים ונקראה אז "איברהים אל אוול" ואח"כ שירת על היפו. בשחרורו עבר לעבוד וללמוד בנקאות וסיים תואר בכלכלה בנקאות והכי חשוב וקשה בראיית חשבון באוניברסיטת חיפה.

סבא עבד במערכת הבנקאית ב 3 בנקים עד יציאתו לגמלאות – ברקליס בנק.די.סי.או. – שם הכיר את סבתא ונישאו. בנק קונטיננטל ובנק הפועלים.2 הבנקים הראשונים לא קיימים היום. סבא אליאב עבד בהנהלה הראשית של בנק הפועלים – כמנהל האגף לסחר בינלאומי. השתתף במלחמות ישראל, ששת הימים, יום כיפור,קו בר-לב מלחמת לבנון הראשונה.

חתונת סבא וסבתא והתפתחות המשפחה

סבתא דנה חזרה ארצה והלכה ללמוד עיצוב פנים והנדסאית בנין בטכניון שלוש שנים ובמקביל החלה לעבוד בברקליס בנק די.סי.או. סבא אליאב השתחרר מהצבא והלך לעבוד בברקליס בנק שם פגש את סבתא ולימד אותה את רזי מטבע חוץ. לאחר מספר חודשים סבא וסבתא התחילו לצאת לבלות כזוג ולאחר שנה כשהתחתנו עברתו את שמם מפרלמוטר ל-דר–אם הפנינה. סבתא עבדה במספר משרות בחייה אולם עזבה את הבנק עקב איסור על בני זוג לעבוד באותו הבנק. סבתא המשיכה כעצמאית  בתחילה כמעצבת פנים בדירות ובתים, בהמשך בבניית תערוכות  בחו"ל ובסוף ביזמות עסקית ושיווק בין לאומי – בתחומים שונים. לפני 50 שנה התחתנה סבתא דנה עם סבא אליאב ונולדו הילה, עופר ניר ויעל.

בתמונות: סבתא דנה וסבא אליאב כולל תמונה מיום חתונתם

תמונה 10

תמונה 11

תמונה 12

 

תמונה 13

כולם תודה לאל הקימו בית בישראל וחלקם (הילה וניר) אפילו מילאו את בקשת סבא אליאבי – 4 נכדים מכל בית אב.

עופר וזאנה בקייב שבאוקראינה ו-2 ילדיהם שון ואלכס.

ניר וגיתית בכ"ס ו-4 ילדים הראל, יהונתן, נעמי ושמואל.

יעל ועידו עם 2 ילדים ענבר ועוז בכ"ס. יצאו לתקופה של 5 שנים לרילוקיישן לארה"ב לעבודת יעל בבנק לאומי ניו יורק.

הילה וגיא בכ"ס ו-4 ילדים עידן, עופרי עמית ועומרי.

תמונה 14

תמונה 15

תמונה 16

תמונה 17

סבא זכה בסוף ימיו לראות בכל בית אב – בת אחת והנכד ה–8 נולד תוך בשנת פטירתו הראשונה.

סבא צחק ואמר שאפשר עם הנכדים להרכיב קבוצת כדורסל/כדורגל.

היום אנחנו ביחד עם סבתא 21 נפשות. סבא נפטר בפברואר 2019.

אליאב היה שחקן כדורסל מצטיין ביסודי ובפנימיה וגם במסגרת עבודתו בקבוצת הבנק בכדורסל. סבא היה בעל אוסף בולים ומטבעות גדול מגיל צעיר.

המשפחות עלו מארצות שונות:

ברט – גרמניה

כהן  – דרום אפריקה

פרלמוטר – פולין.

כולם רכשו קרקעות בשנות ה-30 של המאה הקודמת לפני שקמה מדינת ישראל.

פריטים משנות ה  – 20/30 שעברו במשפחתינו:

תמונה 18

חנוכיה משנת 1929 מגרמניה – עברה מבית ד"ר יעקב ברט שפתח ביה"ס לרבנים בגרמניה ולימד בין היתר עברית ולשון. אחריו קיבל את החנוכיה חתנו ד"ר אהרון ברט שהעביר את החנוכיה לדורות הבאים.

תמונה 19
תמונה 20

 

הזוית האישית

סבתא דנה: תודה ויבואו על הברכה כל המשתתפים במיוחד המורה ליאור גבעון שהשקיעה מזמנה ומרצה ודאגה לכולנו,הדור ה-3 ונכדינו גם יחד . תודה למנהלת ניצה.

עמית: בפרוייקט הקשר הרב דורי היה לי מאוד כיף, הרגשתי שאני וסבתא שלי מתחברים ואני לומד על המשפחה שלי הרבה.

מילון

בנק
בנק הוא מוסד פיננסי שעיסוקו העיקרי הוא טיפול ותיווך בכסף.

ציטוטים

”משפחתי הענפה מגיעה מכל קצוות הגלובוס. רוסיה דרום אפריקה, פולין גרמניה וצברים תוצרת הארץ.“

הקשר הרב דורי