מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הימים של היום והימים של אז..

סבא
סבי ומשפחתו

רמבם מטטוב
סבי, רמבם מטטוב, נולד בשנת 1939 בעיר דרבנט שבקווקז, וגדל בבית דתי מסורתי. יש לו שני אחים גדולים, אחות גדולה ואח קטן. באותה תקופה פרצה מלחמת העולם השנייה. היה הרס, עוני, מחלות קשות ורעב כבד מאוד במדינה.
 
סבי למד ארבע שנים בבית ספר יסודי. לאחר ארבע שנים של לימודים סבי היה חייב לעזוב את בית הספר ולצאת לעבוד בקלחוז (חקלאות) כדי לעזור להורים לפרנס את המשפחה. בתמורה לעבודה היו מקבלים קופונים לקבלת מזון או היו מקבלים את מה שהצליחו לגדל בקלחוז בכמות מוגבלת. בעזרת הקופונים יכלו לקבל 100 גרם לחם, חמאה וקוביות סוכר. לפעמים לא היו מקבלים כלום, מכיוון שהיה חוסר רב במזון. המחסור נבע מהעבודה שכל המזון היה הולך ללוחמים שנלחמו במלחמה.
 
בגיל 18 הוא התגייס לצבא הרוסי, ובמהלך השירות בצבא השלים את לימודיו ורכש מקצוע רתח. לאחר שירות צבאי הוא חזר הביתה והתחיל לעבוד במפעל ליצור מכונות תעשיה. במהלך עבודתו במפעל רכש מקצועות נוספים כגון: אינסטלטור ומסגר.
 
בגיל 33 רמבם התחתן עם ליבגו אשורוב (סבתי),בנה בעצמו את ביתם ונולדו להם חמישה ילדים (לריסה, אוקסנה, אבי יעקב, פבל וארקדי).
 
חצר הבית שלהם היתה גדולה במיוחד. שם הם גידלו גן ירק מלא כל טוב. בנוסף הם גידלו שם חיות, למשל פרות, ארנבים כלבים וכיוצא בזה..
 
בשנת 1992 סבי ומשפחתו עלו לארץ. כבר בימיו הראשונים שלו בארץ התמקם ומצא עבודה. כיום סבי גר יחד עם סבתי בחדרה, עובד מידי פעם, ותמיד שמח לארח את משפחתו בביתו. יש לו נינה אחת, ואחד עשרה נכדים. סבי אוהב להצחיק ולשמח את הכולם, ובמיוחד לספר סיפורים על חייו ברוסיה.
 
סבי אוהב ביותר לספר לי על החיים שהיו לו ולמשפחתו, ולומר לי כל הזמן עד כמה החיים שיש לי היום שונים כל כך מהחיים שהיו לו בילדות.   

מילון

קלחוז
חקלאות

ציטוטים

”סבי אוהב לומר לי עד כמה החיים שיש לי היום שונים מהחיים שהיו לו בילדות.“

הקשר הרב דורי