מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילד מפלשתינה עבר לסוריה וחזר שוב לארץ

שושנה ולידור
הגשר המוביל לשער הפנימי בחלאב
סיפורים שסיפר אברהם לאישתו שושנה עסיס

אברהם מספר לשושנה:

נולדתי בארץ ישראל, שנקראה בזמנו פלשתינה, בשנת 1945 בבית חולים הדסה תל-אביב . אבי עבד בשוק הכרמל והייתה לו בסטה (שולחן) ששמו עליה את הסחורה בשביל למכור ירקות או פירות.

לא היו אז הרבה יהודים בארץ וארצנו הייתה תחת שלטון האנגלים. רק בשנת 1948 קיבלו היהודים עצמאות וזאת לאחר שראש הממשלה דאז דוד בן גוריון הכריז על הקמתה. הוחלט לקרוא למדינה ישראל במקום פלשתינה. הערבים שסירבו לקבל את הצעת החלוקה של האו"ם ואת הרעיון שתוקם ליהודים מדינה בארץ ישראל, לא היססו לתקוף את היהודים .פרצה מלחמה קשה ביננו לערבים.

כשהייתי בן 3 חודשים, להוריי נמאס מהמצב והם החליטו לנטוש את הארץ ולנסוע לעיר מולדתם חלב שבסוריה. הם בחרו לנסוע לשם כי הוריהם וקרוביהם חיו בעיר חלב . הם התחילו לחפש דירה עד שמצאו דירה בת שני חדרים להשכרה עם שכנים יהודים. תודה לאל שמצאו דירה.

אבי החל לחפש עבודה שתוכל לפרנס אותנו. כל השכנים ידעו עלינו שהוריי הביאו אתם ילד מפלסטין ולא אמרו שהם מישראל כי הם לא הכירו בישראל עד היום הזה. אבא שלי רעד מפחד מדאגה לי כי אני ציוני. כשהיה עובר בדרך היו צועקים לעברו: "צהיונים" אתם .חלחלה הייתה אוחזת בנו.

אבא מצא עבודה בתור סוכן בדים. יחד עם שלושה יהודים הם היו הולכים לסוחר גדול שמביא סחורה מחו"ל ומציע לסוחרים קמעוניים באמצעות הסוכנים. הם קיבלו אחוזים מהסכום וכך התפרנסו.

אמי ילדה שני אחים במשך שלוש שנים ושניהם נפטרו מעשן פחם של תנור חימום שאתו היו מתחממים בחודשי החורף.

אמי כשהייתה ילדה גדלה יתומה עם אמה מזל ואחותה שרה. אביה נפטר כשהייתה בת עשר. אמה ואחותה גרו ברובע היהודי קרוב למרכז השוק של הערבים במקום שנקרא "בחסיתא" או באב אל פרג' (דלת התשועה). במקום הזה היו תולים פושעים שרצחו אחרים.

פעם הייתי אצלם עם ההורים. הייתי בן ארבעה חודשים. הגיעו מטוסים גרמנים, זה היה במלחמת עולם השנייה. רצנו להתחבא במערה שהייתה להם, מתחת לבית כדי להתגונן מפני הפצצות שהטילו עלינו. בתוך המערה היו מאוחסנים דגנים, שמנים, קמח וכו'. סוריה הייתה בזמנו תחת שלטון האנגלים והצרפתים.

בשנת 1946, לאחר מלחמת העולם השנייה, נטשו האחרונים את סוריה ולבנון כדי לתת להם עצמאות לפי הסכם שהיה עם בעלי הברית. בשנת 1946 ב -17 באפריל סוריה הכריזה על עצמאותה. המורדים הסורים התחילו במלחמתם נגד הצרפתים. הם ירו על הצרפתים מהגגות עד שנטשו את סוריה בבושת פנים. הרבה תושבים צרפתים עזבו את המדינה כי חששו לחייהם. כמו כן גם תושבים יהודים ונוצרים התחילו לברוח מסוריה. אנחנו היהודים היינו שם מיעוט קטן.

הכרתי את שושנה אשתי מחלב כשהייתה קטנה והמזל שיחק לנו שיצאנו באותם רכבים לכיוון טורקיה ועלינו באותו מטוס ארצה. האיר לנו המזל והתחתנו כאן.

העשרה

פלשתינה:"ארץ ישראל היא חבל ארץ הנמצא בדרום-מערב יבשת אסיה, בחלק של המזרח התיכון המכונה לבנט. על חלקה של ארץ ישראל שולטת כיום מדינת ישראל. בארץ ישראל התחולל חלק ניכר מן ההיסטוריה היהודית, ולכן רוב היהודים רואים בה מרכז לאומי יהודי. כמו כן, מוסלמים ונוצרים רבים רואים בארץ ישראל מרכז דתי בעל חשיבות היסטורית רבה. עמים שונים שכנו במהלך ההיסטוריה בארץ ישראל, וכיום חיים בה בעיקר יהודים וערבים". ויקיפדיה

תשע"ו 2016

מילון

באב אל פרג'
"באב אל-פרג'" (??? ?????‎ - "שער הגאולה") המכונה גם "שער גן עדן" שכן בפינה הצפון-מערבית של העיר העתיקה בחלב שבסוריה, אך נהרס ב-1904 ופינה את מקומו לרחבה גדולה הנושאת את שמו. מאז 1978 נערכות עבודות לשיקומו של האזור.

פלשתינה - ארץ ישראל
ארץ ישראל היא חבל ארץ הנמצא בדרום-מערב יבשת אסיה, בחלק של המזרח התיכון המכונה לבנט. על חלקה של ארץ ישראל שולטת כיום מדינת ישראל. בארץ ישראל התחולל חלק ניכר מן ההיסטוריה היהודית, ולכן רוב היהודים רואים בה מרכז לאומי יהודי. כמו כן, מוסלמים ונוצרים רבים רואים בארץ ישראל מרכז דתי בעל חשיבות היסטורית רבה. עמים שונים שכנו במהלך ההיסטוריה בארץ ישראל, וכיום חיים בה בעיקר יהודים וערבים.

ציטוטים

”"רצנו להתחבא במערה שהייתה להם, מתחת לבית כדי להתגונן מפני הפצצות שהטילו עלינו."“

הקשר הרב דורי