מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילד מלנינגרד במלחמת העולם השנייה

הסבא בנימין גורביץ'
הנכדה חיה איטה כהן
אני הייתי ילד כבן שמונה כשפרצה מלחמת העולם השניה.

שמי בנימין  גורביץ. נולדתי להוריי גרשון שולם ולמלכה לאה בשנת 1932 בעיר  סנט פטרבורג  שברוסיה.

סנט פטרבורג היא העיר השנייה בגודלה במדינה. העיר שוכנת בצפון מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי בשפך נהר הנבה. היא משמשת כעיר נמל ופתח למסחר עם מדינות אירופה.
בתקופה זו הייתה סנט פטרבורג עיר הבירה של רוסיה ונקראה אז בשם לנינגרד, על שמו של השליט הקומניסטי, ולדמיר לנין. העיר נחשבת לאחת הערים היפות ביותר בעולם בשל הנהר שעובר בה  וארמונות הפאר ששוכנות בה.

דם רב נשפך בעיר בצל מלכותם של הצארים והמלכים השונים, בתקופתם אזרחי נחשבו כעבדים בעיני הצארים.

אירועים רבים התרחשו בעיר פטרבורג- לנינגרד בהיסטוריה העולמית ובהיסטוריה היהודית והחב"דית.
הרבי הריי"צ- רבי יוסף יצחק גר בעיר הזאת עד למאסרו בשנת תרפ"ז (1927) על ידי השלטונות הקומניסטים ב"עוון" הפצת היהדות והחסידות. בעיר  זו גרו  רבים מחסידי חב"ד וביניהם משפחתנו, אבי גרשון שולם היה חסיד ומקושר לאדמו"ר הריי"צ. כשנולדתי הרבי כבר עזב את ברית המועצות  לריגה בירת לטביה .
 הייתי ילד כבן שמונה כשפרצה מלחמת העולם השנייה.
בזמן מלחמת  העולם השנייה,העיר לנינגרד  הייתה נתונה תחת מצור קשה., על ידי כוחות הוורמאכט של גרמניה הנאצית,
מספטמבר 1941 עד לינואר 1944, לאורך 29 חודשים רצופים. היטלר הורה באופן מפורש להחריב את העיר עד היסוד ולא לקבל כניעה – כלומר להביא למותם של מיליוני תושבי העיר.
מפקדי הוורמאכט במקום לא הסתייגו כלל, אלא הרחיבו הנחיות כלליות אלו לפקודות מפורשות ומפורטות: פגיעה באספקת המים, המזון והדלק בכוונה להביא לרעב, לצד פקודות לא לקבל שום כניעה מצד אזרחי העיר, ולירות על מנת להרוג אזרחים המבקשים להיכנע או לברוח מהעיר הנצורה.
העיר הייתה נתונה תחת הפגזות קשות ביום ובלילה ללא הרף. פחדנו לצאת מהבית, כל יציאה הייתה מלווה בסכנת חיים. מעלינו חגו מטוסים ללא הרף והשליכו פצצות בתוך רחבי העיר ללא הבחנה.

הייתי בן 13 בערך כאשר  המלחמה הסתיימה, ובחסדי ה' ניצלתי ושרדתי את השואה האיומה.

וזה עוד סיפור ארוך בפני עצמו.

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – ערכים הנגזרים מתוך סיפורי לוחמים

העשרה:

וורמאכט: גרמנית: Wehrmacht; מילולית: "כוח הגנה"; "צבא הגנה") היה שמו הרשמי של צבא הקבע של גרמניה הנאצית בשנים 19351945. הוורמאכט כלל שלוש זרועות: חיל יבשה – Heer, חיל אוויר – לופטוואפה וחיל ים – קריגסמרינה. במהלך שנות פעולתו שירתו בוורמאכט כ-18 מיליון חיילים. כ-5 מיליון מהם נהרגו בקרבות – בעיקר במלחמת העולם השנייה, וכ-11 מיליון מהם נשבו.

הוורמאכט ביצע פשעי מלחמה רבים במהלך המלחמה, בעיקר בחזית המזרחית. בעבר היה נהוג להפריד בין הוורמאכט לבין פשעי המלחמה של הנאצים, שיוחסו רובם לאס.אס. אולם מחקרים, יחד עם תגליות חדשות, מפריכים טענה זו. (ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

 

מילון

ולדמיר לנין
היה מהפכן רוסי ואידיאולוג מרקסיסטי מנהיג מהפיכת אוקטובר ב- 1917 ומייסד ברית המועצות.

וורמאכט
היה שמו הרשמי של צבא הקבע של גרמניה הנאצית, הוורמאכט ביצע פשעי מלחמה רבים במהלך המלחמה, בעיקר בחזית המזרחית.

ציטוטים

”בחסדי ה' ניצלתי ושרדתי את השואה האיומה והקמתי משפחה לתפארה.“

הקשר הרב דורי