מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות תפרו בגדים והכינו אוכל למשפחה

שחר ורינה
מהאלבום המשפחתי
לפני בית הספר שטפנו רצפות

נולדתי בבירות, בשנת 1934. גדלתי כבת למשפחה של שמונה ילדים.
משפחתי

משפחתי

מה עשיתי בילדותי, כשגרתי בלבנון?

האחיות שלי היו תופרות ואני הייתי עוזרת להן לתפור ולעשות עבודות יד. הייתי מקבלת מזה כסף. זה היה הכסף הראשון שלי, וקניתי בו צמידים.עזרתי לאמי להכין את האוכל מפני שלא היה לנו אפשרות להביא עוזרת אז עזרנו בבית תפרנו בגדים והכנו אוכל לכל 8 הילדים שהיינו בבית.אני ואחותי, רשל, לפני שהלכנו לבית הספר, היינו שוטפות את הבית ביחד והיה לנו כיף לעשות זאת.

אחותי

אחותי

למה החלטתי לעלות לארץ?

החלטתי לעלות לארץ כי אחותי הגדולה יותר עלתה לארץ בשנת 1947.אני עליתי עם אחותי השנייה בשנת 1950, כשהייתי בת 16.

איך הגעתי לישראל?

ברחנו בסירה מלבנון עד לנהריה, ואז חיפשנו את הבית של אחותי, שעלתה לישראל לפניי. היא גרה בשכונת התקווה בתל אביב, ואנחנו וגרנו אתה בבית. ישננו בתוך חדר אחד אני ואחותי. אני הייתי מטפלת בילדים של אחותי שעלתה לפני בגלל שהיא הייתה עוזרת לבעלה במסעדה שלהם.הייתי מבשלת להם, עושה את הכביסות שלהם, וכשהרדמתי אותם, הלכתי לעזור לאחותי ובעלה במסעדה.

עם האחיינים שעליהם שמרתי

עם האחיינים שעליהם שמרתי
עם האחיינים שבהם טיפלתי

אחרי שנתיים, אחותי שעלתה ביחד איתי התחתנה. היא גרה ביפו ואני גרתי ביחד אתה. בחתונה שלה אני היכרתי את חנניה(ז"ל), שהיה חבר של גיסי. התחתנו בשנת 1953, ושם משפחתי השתנה מסרור לאבישר.

חנניה ורינה ביום חתונתם

חנניה ורינה ביום חתונתם

בהתחלה, גרנו בחדר קטן, בלי מטבח, ביפו. שנינו מצאנו עבודה. חנניה היה ספר ואני הייתי תופרת. אחר כך, גרתי שנתיים עם בעלי בליוונסקי תל אביב. שם ילדתי את ביתי הגדולה חנה שנולדה בשנת 1956.

אחריי שנתיים עברנו לגור בקריית שלום, שגם היא שכונה בתל אביב, יותר קרובה לחולון. שם ילדתי את שני ילדי האמצעיים דוד ואורנה. דוד נולד בשנת 1960 ואורנה נולדה בשנת 1962.

כשאורנה הייתה בת שלוש, עברנו לעיר חולון, ושם אחרי חמש שנים, ילדתי את שי, הילד הכי קטן שלי, שנולד בשנת1967.

איך הרגשתי כשילדיי נולדו?

כשחנה, בתי הגדולה, נולדה הרגשתי שמחה שפתאום אני אימא. בלילה כשישנתי מכל ציוץ קטן הייתי מתעוררת. לא הייתי שומעת כלום לפני שהיא נולדה, וכשהיא נולדה, כשהיא הייתה בוכה הייתי ישר קמה על הרגליים ומרגיעה אותה.כשכל הילדים שלי נולדו הרגשתי שמחה ואהבה אליהם.

תמונה 1 תמונה 2 

 

 

 

 

 

איך הרגשתי כשמשפחתי באה לישראל?

כששאר בני המשפחה באו לישראל הרגשתי שמחה והתרגשות. הם באו מלבנון בשנת 1968, ואני התרגשתי כי לא ראיתי אותם משנת 1950.

אימא של רינה

אימא של רינה

כשנכדתי הראשונה רינת נולדה הייתי בת 42 והרגשתי שמחה ענקית. כשהיא נולדה, אני הבאתי אותה מבית החולים ביום הנשואים שלי וכשיצאתי מבית החולים עם רינת ביד אמרתי: יש מתנה יותר גדולה מנכדה ביום הנישואים?

בבת מצווה של רינת, הנכדה הבכורה

בבת מצווה של רינת, הנכדה הבכורה

איך הרגשתי כששמעתי על זה שאני הולכת לקשר הרב דורי?

כששמעתי שאני הולכת לקשר הרב דורי הרגשתי שמחה שאני הולכת ללמוד משהו חדש ונכדתי האחרונה תהיה איתי מפני שזה בבית הספר שלה והיא תשב איתי ותלמד אותי מלא דברים על מחשבים, שזה המשהו החדש שאני לומדת בפרויקט זה.

מילון

קריית שלום
שכונה בדרום תל אביב, שהוקמה בשנות ה-50 של המאה ה-20, בין דרך קיבוץ גלויות, לדרך בן צבי, ממזרח לתל כביר.

ציטוטים

”כשכל הילדים שלי נולדו הרגשתי שמחה ואהבה אליהם“

הקשר הרב דורי